Caroline Munro
Saatanan panopuut: johdatus nunsploitaatioon
sivu: 1 · 2 · 3


Katselen kädessäni lepäävää kasettia, jonka kantta komistaa luostarin yläpuolelle kohonnut nunna nännit paljaina. Takakannessa kirjoitetaan isoilla kirjaimilla: "Järisyttävä uskallettu shokki! Esityskiellossa mm. kaikissa katolisissa maissa - siksi että se kertoo totuuden! Taivaallinen nainen ja pirullinen himo luostarin muurien sisällä! Luokka: Erotiikka. Kesto: 1 t 30 min. Kielletty alle 18 v."

Kaikki hyvän elokuvan merkit ovat siis ilmassa, eivätkä tekstin alapuolella olevat kuvat jätä mitään epäselväksi. Kuvissa kirsikanraikas Susan Hemingway testaa luostarilaitoksen kidutusarsenaalia alastomana, ristiin sidottuna ja ruoskittuna. Kyseessä on siis Alfa Videon leikkaamattomaksi kehuttu suomijulkaisu Tuhansien himojen luostari, eli tarkemmin tarkasteltuna veteraaniohjaaja Jesus Francon mestarillinen nunsploitaatioklassikko, joka tunnetaan parhaiten nimellä Love Letters of a Portuguese Nun (1977).

Elokuva löytää nopeasti tiensä nauhuriin ja pian on selvää, että kyseessä on ihan oikea elokuva. Herääkin kysymys mitä on nunsploitaatio, kun sitä näin lihallisesti markkinoidaan erotiikan varjolla. Ensimmäinen mielikuva on toki gestaposaappaissa seisova abbedissa, joka piiskaa kolminauhaisella ruoskalla lihan himoihin sortuneita - ei enää niin neitseitä - nunnakokeleita. Yhtäläisyydet seksploitaatioon ja wip-elokuviin tuntuvat ilmeisiltä. Mutta vaikka kaikki kolme genreä niputetaan liian usein samaan kastiin - osittain lihallisten kansikuviensa ja osittain järisyttävien mainostekstiensä takia - paljastuu nunsploitaation pinnan alta paljon enemmän. On siis aika kääriä hihat rullalle ja ryhtyä tutkimaan nunsploitaation lyhyttä, mutta värikästä historiaa.



Matka nunsploitaation juurille alkaa 60-luvulta, aina niin syntisestä Euroopasta, jossa kriittisyys katolilaisuutta vastaan oli nousussa. Eikä mikään ihme, sillä ahdasmielisissä katolilaisissa yhteiskunnissa perinteet ja vanhoillisuus ajautuivat pakostakin kohtauskurssille orastavan seksuaalisen vapautumisen kanssa, mikä synnytti tätä ahdasmielisyyttä ja tekopyhyyttä vastustavan elokuvien sarjan. Ensimmäisinä näistä pätkistä tulevat mieleen puolalaissyntyisen Jerzy Kawalerowiczin The Devil and the Nun (Matka Joanna od aniolów, 1961), Carmine Gallonen The Nun of Monza (La Monaca di Monza, 1962) ja Jacques Rivetten The Nun (La Religieuse, 1966). Varsinaisesta nunsploitaatiosta ei toki voida vielä puhua, mutta tietyt teemat kuten lesbous, alistaminen ja vankeus leijuvat jo ilmassa. Vihdoin 1960-70 -lukujen taitteessa ilmestyvät vielä Eriprando Viscontin The Lady of Monza (La Monaca di Monza, 1969) sekä Ken Russellin ultrakriittinen ja saman tien pannaan isketty The Devils (1971).

Vanessa Redgraven ja Oliver Reedin tähdittämässä The Devilsissä kidutukset vyöryvät silmille patoutuneen seksuaalisuuden ja kirkon korruption ytimestä, mutta vieläkään ei puhuta suoranaisesta nunsploitaatiosta. Tärkeää on sen sijaan The Devilsin nostattama kohu ja suosio, joka herätteli mukavasti italialaisia ohjaajia. Pian The Devilsin jälkeen ilmestyivät nimittäin Sergio Bergonzellin Christiana the Devil Nun (Christina monaca indemoniata, 1973), Domenico Paolellan The Nuns of Saint Archangel (Le Monache di Sant'Arcangelo, 1973) ja The Diary of a Closeted Nun (Storia di una monaca di clausura, 1973) sekä Sergio Griecon The Devilsiä mukaileva The Sinful Nuns of Saint Valentine (Le Scomunicate di San Valentino, 1973). Oikeastaan kaikki yllämainituista ovat vielä varsin säyseitä elokuvia nykyhetkestä katsottuna ja niissä elää klassisen elokuvan henki. Alastomuutta on hädin tuskin ollenkaan ja harvojen kidutusjaksojen kuvaus ja sommittelu on italialaista elokuvaa kauneimmillaan. Näyttelijät ovat laadukkaita, eikä ylilyöntejä ole. Kaunis kuvaus, korvia hivelevä musiikki ja tasaiset roolisuoritukset siivittävät elokuvia oli sitten kyse kahden rakastavaisen kohtaamisesta tai vaikkapa rangaistuksensa ansainneesta kuvankauniista Elisabetasta (The Diary of a Closeted Nun), joka lipoo kielellään luostarin kivettyä lattiaa metri metriltä, ryömiessään kohti rankaisijoitaan. Nunsploitaation suunta oli näytetty.

Sivu:

1 2 3