Caroline Munro

Haastattelussa: Asia Argento

Haastattelu tehtiin 17.3. Asia Argenton Suomen vierailun yhteydessä. Haastattelin Asiaa samaan aikaan Radio Helsingin Anna Cadian kanssa, joten kummankin kysymyksille jäi rajoitetusti tilaa 15 minuutin sessiossa. Olen tähän pöllinyt myös otteita muutamasta Annan kysymyksestä ja niihin saadusta vastauksesta. Asia oli Suomessa promotoimassa uutta elokuvaansa Heart is Deceitful Above All Things, jota en ehtinyt katsomaan ennen haastattelua. Koska kaikki lehdet olivat kuitenkin pullollaan juuri tähän produktioon keskittyvistä haastatteluista ajattelin keskittää omat kysymykseni muihin seikkoihin.






AT: Scarlet Diva ja Heart is Deceitful Above All Things leffat vaikuttavat hyvin persoonallisilta elokuvilta. Onko ohjaaminen sinulle tapa purkaa traumoja ja patoutumia?

AA:Joo. Ihmisten pitäisi tehdä elokuva psykiatrilla käymisen sijasta. Omiin töihin saa purettua valtavia määriä ahdistusta. Jos päätä pakottaa, ryhtykää elokuvaohjaajiksi, se on halvempaa ja tehokkaampaa kuin psykiatrilla käyminen.

AT: Miksi tulit valinneeksi tuon romaanin?

AA:Luin kirjan kun lapseni oli 8 kuukauden ikäinen ja se teki minuun syvän vaikutuksen. Halusin kertoa tuon tarinan. Halusin kertoa siitä, miten tuon hirvittävän paskan keskeltä voi syntyä niin kaunis ja ihana olio. Rupesin työstämään käsikirjoitusta ja kirjailija J.T. LeRoy avusti minua siinä, mutta hän ei halunnut sekaantua liikaa prosessiin.

AT: Kerro hieman kuvauksista?

AA:Elokuva tehtiin todella pienellä budjetilla. Minulla oli lapset käytössäni 4 tuntia päivässä ja kuvausaikataulu sen mukainen. Tämä tietysti näkyy lopputuloksessa, mutta mielestäni myös positiivisella tavalla.





AT: Elokuvissasi on lähes mahdotonta nähdä vaikutteita isäsi ja muiden italialaisten kauhuohjaajien tyylistä. Onko tämä tietoinen vai automaattinen valinta?

AA:(ymmärtää kysymyksen hieman väärin) Elokuvani ovat kovin erilaisia kuin isäni tai muiden kauhuohjaajien elokuvat, mutta olen toki saanut heiltä vaikutteita. Kyllä jokaisessa elokuvassani on joku isäni elokuvasta varastettu otos. Se on täysin normaalia. Olin myös hyvin onnekas filmikouluni suhteen. Meillä oli erinomainen luokka ja koulu opetti minulle paljon.

AT: Onko sukunimesi sinulle nykyään rasite, koska olet selvästi suuntautunut hyvin persoonalliseen tavaraan ja monet varmasti odottavat tai toivovat sinun seuraavan isäsi jalanjälkiä?

AA:No minä en ole kauhuohjaaja, en tee kauhuelokuvia. Enkä tietenkään ole hirveän kiinnostunut siitä, mitä muut ihmiset minulta toivovat. Elokuvani eivät ole kauhua, ne kertovat kauheista asioista.

AT: Scarlet Divassa elokuvabisnes nähdään ällöttävänä ja likaisena. Onko tämä mielipiteesi alasta vai vain mustaa huumoria?

AA:No elokuvabisneksessä on ihan hirveästi kaikkea paskaa, mutta on toki hienoja hetkiäkin. Olin kuitenkin nuorempana sinisilmäinen ja minua käytettiin hyväksi. Nykyään ei sellaista pääsisi tapahtumaan. Olin vain liian nuori.

AT: Joo, Demons 2:ssa olit aika nuori.

AA:(nauraa) Demons 2? Hmm, olin varmaan 8 tai yhdeksän.

AT: Olet lähinnä näytellyt niin sanottujen kulttiohjaajien, kuten Abel Ferrara ja Gus Van Sant, elokuvissa. Filmografiasta pistää kuitenkin esiin xXx. Aika erilainen produktio verrattuna muihin. Miksi - ja ottaisitko uusiksi?

AA:No olenhan minä Italiassa näytellyt suuren budjetin elokuvissa, joten kokemus ei ole uusi. Ne eivät ole vain niin kuuluisia Italian ulkopuolella. Olihan xXx:n tekeminen tavallaan hieno kokemus ja tulen varmaan vastaisuudessakin näyttelemään paskoissakin elokuvissa.

AT: Scarlet Diva alkaa kohtauksella, jossa musta mies panee sinua takaapäin. Onko tämä tietoinen viesti italialaisille macho-miehille?

AA:Ensinnäkin, jos haluat etsiä sanomaa mene postitoimistoon. Mutta joo. Minua on kaduttanut jälkikäteen tuo kohtaus paljon. Sain runsaasti negatiivista palautetta tuosta ja lapseni isä raivostui minulle valtavasti nähtyään tuon kohtauksen, me siis tapasimme vasta Scarlet Divan tekemisen jälkeen. Tunsin itseni vuosia huoraksi tuon vuoksi. Ota huomioon, että olin täysin hysteerinen tuohon aikaan, en uskaltanut edes poistua talostani, kun kirjoitin Scarlet Divaa. Minulla on edelleen ongelmia tuon italialaisen macho-kulttuurin kanssa. Lapseni isänkin valitsin sen vuoksi, että hän ei ollut yhtään macho. Mutta myöhemmin hänkin paljasti todelliset karvansa. Hänkin on macho, vaikka näyttää aivan naiselta.

AT: Kerro hieman tulevista projekteistasi. Mites tämä elokuva Sofia Coppolan kanssa?

AA:En tiedä. Haluaisin nyt vain keskittyä valokuvaamiseen ja DJ-keikkoihin. Valokuvaus on minulle kaikkein rakkain harrastus. Sofia Coppolan kanssa odotan tietysti innoissani yhteistyötä. Meillähän on vähän samanlainen tausta kuuluisien isien ohjaajatyttärinä.

AT: Olet kuulemma illalla soittamassa punkkia, mistäs moinen valinta?

AA:Kyllä minä kuuntelen kaikenlaista musaa. Kotonani on yli 5000 levyä ja totta kai siihen määrään mahtuu jokaisen genren edustajia. Punk on vain auttanut minua kestämään kaikenlaista paskaa, kun minulla on ollut vaikeaa. Kuuntelin punkkia paljon nuorempana. Suosikkibändini on Subhumans.

AT: Oho, ai englantilainen Subhumans?

AA:Joo, kyllähän mä kuuntelen myös amerikkalaista punkkia, Misfitsiä ja Dead Kennedysiä ja muuta.

AT: Kiitos todella paljon tästä haastattelusta, nähdään illalla.




Olin positiivisesti yllättynyt, kuinka rennolta ja mukavalta haastateltava tuntui, vaikka hän oli joutunut istumaan Kino Engelin pianobaarissa tuntitolkulla. Illalla Asian vierailu jatkui Ravintola Rosegardenissa, jossa hän soitti aluksi lupailemaansa punkkia, mutta valitettavasti vaihtoi skaalan lopuksi tamppauspuolelle. Cinema Mondoa täytyy kyllä erikseen kiittää mahtavasta tarjoilusta ja ylipäätänsä siitä, että italialaisen elokuvan harvoista kiinnostavista nykyohjaajista oli onnistuttu poimimaan se kaikkein mielenkiintoisin.

- Haastattelu, käännös ja teksti: Antti Tohka