Caroline Munro
Sadetakki ja elokuvakamera
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

Forced Entry (1973)

aka Intimate Entry

Forced Entry #1 Forced Entry #2
IMDb

"This is the legacy that veterans bring back: a combination of fear, confusion, rage and frustration, and this leads to a desperate need for and enemy..." -tri. Robert Lifton, USAn ilmavoimien psykiatri.

Forced Entry on kreditoitu porno-ohjaaja Shaun Costellon (aka Helmuth Richler) ensimmäiseksi ohjaukseksi. Se valmistui samana vuonna kuin pornoelokuvan historian olennainen nimike, Gerard Damianon Deep Throat (Syvä kurkku), joka vakiinnutti xxx-ikärajan ja hardcore-pornon niitä esittävissä teattereissa Yhdysvalloissa. Deep Throatissakin esiintynyt, erittäin laajan filmaattisen jyystöuran tehnyt ja siitä 1980-luvun loppupuolella vetäytynyt Harry Reems tekee pääroolin Forced Entryssä taiteilijanimellä Tim Long. Forced Entry on oivallinen esimerkki siitä, mitä tuottajat kehittävät silloin kun ns. normaali porno alkaa tuntua liian tutulta, turvalliselta ja kesyltä. Mukaan on saatava väkivaltaa ja verta, mutta ennen kaikkea sadismia ja alistamista, jotta sadetakin mielenkiinnon herättäminen huutavin mainoslausein ja teaserein olisi mahdollisimman hedelmällistä. Kaikesta pahamaineisuudestaan ja alkupuolen matalaotsaisuudestaan huolimatta sekä niiden ansiosta Forced Entry onnistuu olemaan mielenkiintoinen pornografinen elokuva, jonka loppuratkaisu on suorastaan loistava ja vastoin kaikkea sitä edeltänyttä melkein feministinen.

Forced Entry [1]
Forced Entry [2]
Forced Entry [3]

Reems esittää Vietnamista selvinnyttä, mutta äärettömän traumaattista nimeämätöntä miestä, joka työskentelee hiljaisella huoltoasemallaan tarjoten siinä pysähtyville autoilijoille tankkausta ja ajo-ohjeita kysyttyihin osoitteisiin. Koska kyseessä on pornoelokuva, ei tarinan eteneminen vaadi kuin ensimmäisen naisasiakkaan, jonka osoitteen mies onnistuu huijaamaan luottokorttimaksun yhteydessä. "Alueella on niin paljon ryöstöjä, en voi hyväksyä käteistä." Nainen ajaa kotiin miehensä luokse, riisuutuu ja alkaa kiehnätä sängyllä, minkä jälkeen pari rakastelee aivan normaalissa ja harmittomassa jaksossa. Kohtauksen harmittomuutta rikkoo vain tosiasia, että Reems on jo saapunut mestoille, ja vakoilee intensiivistä paria ikkunan takaa, minuuttikaupalla, suuri - Rambon vastaavaa muistuttava - puukko kädessään ja keskellä päivää. Pian hän ymmärtää riskinsä tulla huomatuksi naapureiden toimesta, ja tie johtaa asunnon sisälle, josta naisen miesystävä on jo poistunut. Tästä alkaa itse Forced Entry, sarja Reemsin suorittamia raiskauksia ja murhia, joiden rytmittämänä pitkän elokuvan mitat täyttävä elokuvahistorian merkkipaalu etenee.

Itse panokohtauksia on tästä lähtien vain kaksi, mutta niistä otetaan kaikki mahdollinen epäkorrektius ja toisen ihmisen (=naisen) tuskasta aiheutuva kiihko irti. Reemsin hahmo latelee törkeyksiä ja halventavia fraaseja samalla kun pakottaa uhriaan ottamaan vastaan turvonneen ja traumaattisen elimensä. Ohjaaja vie näiden kohtausten limaisuuden äärimmilleen subjektiivisella kuvalla, jossa ensimmäisen uhrinsa kohdalla Reems laukeaa kameran linssiin. Linssiä ei putsatakaan aivan heti, joten tunnelma totaalisesta saastaisuuden saavuttamisesta on kiitettävän voimakas. Uhrinsa Reems surmaa äärettömän kömpelöllä kurkunviiltoefektillä, joka ei saa hetkeksikään unohtamaan, että katsomme suhteellisen lahjattomien ihmisten tavoittelemaa shokeeraavuutta. Seuraavan uhrinsa Reems pakottaa tuskaisaan anaaliaktiin, jonka jälkeen seuraa paremmin toteutettu murha, joka voisi toteutuksensa puolesta olla mistä tahansa eksplisiittisestä slasher/gore-elokuvasta samalta aikakaudelta tai 80-luvulta. Nämä kaksi pitkää raiskaus- ja murhakohtausta ovat ne, jotka tekevät Forced Entrystä maineensa veroisen kammotuksen, mutta onneksi Reemsin hahmo ei ymmärrä lopettaa ajoissa, vaan törmääkin odottamattomaan vastukseen.

Forced Entry [4]
Forced Entry [5]
Forced Entry [6]

Elokuvan lopetusta edeltää kenties kuvaston terveimpiin kuuluva rakastelukohtaus, jossa kaksi hapoissa olevaa iloista hippityttöä hinkkaavat vasten toisiaan ja hetki sitten tapaamaansa - mitä ilmeisimmin aivan paskat housussa heidän edessään ollutta - tympeää huoltoaseman pitäjää naureskellen. Lesbokohtaus on yhtä lailla mielenterveydelle haitallinen kuin vastaava jostain huvittavasta eurooppalaisesta sexploitation-elokuvasta, ja tilanne vain paranee kun Reems ilmestyy paikalle vinksahtaneiden halujensa ja revolverinsa kanssa. Kohtaus kehittyy hienosti Reemsin lopulliseksi tuhoksi, kun (osittain polttamansa pilven ansiosta) hilpeällä tuulella olevat alastomat tyttöset eivät kykene ottamaan heitä aseella osoittavaa ja uhkailevaa Reemsiä tosissaan. Kaksi aiempaa uhria ovat rukoilleet ja anoneet henkensä edestä tämän puukkoa ja mulkkuaan heiluttavan mielipuolen edessä, mutta kaksi hippityttöä murskaavat tämän illuusion ja vallantunteen nolottavalla tavalla. Loppukohtauksessa koko elokuvan sävy ja tunnelma muuttuvat. Forced Entry ei ole loppuun saakka sitä limaista ja äärimmäisen naisvihaista pornoa, mitä alku edustaa, vaan se muuttuu jopa huvittavalla tavalla käänteiseksi kahden (tietämättään) voimakkaan naishahmon kautta. Lisäksi loppukohtaus hyödyntää hienosti näkökulmakuvausta (aiemmin nähdyn kameraan runkkaamisen tavoin), kun Reems hajoaa ja joutuu perääntymään kahden henkisesti ylivoimaisen tytön edestä. Mieleen tulee William Lustigin synkän psykopaattielokuvan Maniac (1980) loppukohtaus, jossa päähenkilön painajaismaisessa asunnossa murhattuja ihmisiä edustavat nuket "heräävät henkiin" saattaen näin kohtalokkaan päätöksen tarinalle.

Forced Entry ei ole miljööltään yhtä nuhjuinen ja toivoton kuin voisi aiheelta odottaa. Toki Reemsin suorittamat raiskaukset pamauttavat tunnelman saastaiseksi, mutta mitään Buddy Giovinazzon Combat Shockin (1985) kaltaista uskomattoman nihilististä urbaanisen helvetin tuntua ei Forced Entry tavoita. Siinä ei käydä huumausainenistien kuolinkorinoissa eikä kadulle tapetuissa kodittomissa, vaan ohjaaja yrittää luoda ahdistavaa tunnelmaa Reemsin traumojen ja tekojen kautta. Ohjaaja leikkaa koko elokuvan ja kaikkien pornokohtaustenkin väliin ilmeisen autenttisia filminpätkiä ja kuvia Vietnamista edustamaan Reemsin sisäistä ahdinkoa ja kauhua. Vietnam-pätkät ovat tarkoituksenmukaisesti huonolaatuisia ja täynnä roskia, ja ajoittain ohjaaja jopa leikkaa nämä kuvat hyvin ristiin Reemsin kasvojen kanssa. Eristäytyneisyyden ja onnettomuuden tuntu ovat voimakkaita, mutta koska ne palvelevat ainoastaan rankkuutta tavoittelevia raiskaus- ja väkivaltakohtauksia, ei niiden kantovoima riitä pitkälle, mikä ei myöskään ollut tekijöiden tavoite. Muutamia hyviä kuvia ja kameranliikkeitä (kuten lähestyvän junan kuvaaminen alakulmasta) lukuunottamatta Forced Entry on lähellä amatöörimäisyyttä eikä lukuisia kuvaajan, kameran ja mikrofonien varjoja ole onnistuttu kätkemään hyvin heijastavista ihmisruumiista, jotka täyttävät kuvia.

Forced Entry [7]
Forced Entry [8]
Forced Entry [9]

Forced Entry syntyi Amerikassa toisen kerran vuonna 1975 samalla sekä vaihtoehtoisella nimellä Last Victim (ja rankasti leikattuna Suomessa nimellä Nuori, Kaunis... Kuollut) muutamia pienimuotoisia elokuvia tehneen Jim Sotosin toimesta. Kyseinen elokuva ei sisällä kovaa pornoa eikä oikein muutakaan; perusasetelma raiskaavasta ja murhaavasta syrjäytyneestä miehestä pysyi kuitenkin samana. Helmut Richlerin Forced Entry on esimerkki alituisesti rankempaa jälkeä toivovasta eksploitaatiotuotannosta, joka kuitenkin haluaa pysyä elokuva-nimityksen alla kehittäen edes jonkinlaisen kerrottavan tarinan rähjäisen sadetakkinsa alle. Elokuvana sillä on vielä matkaa pahimpiin amatöörimäisyyksiin ja toilailuihin, pornona se esittää tutut kuvakulmat ja ruumiinosat korostaen kuitenkin alistavuuden ja sitä kautta sadismin olemusta. Tämän itsetarkoituksellisen sadismin ja "rankkuuden" osalta Forced Entry ei häviä hardcore-kuviaan lukuunottamatta paljoakaan Meir Zarchin elokuvalle I Spit On Your Grave (1978), mikä onkin esimerkki siitä, että saavuttaakseen halutun lopputuloksen kaikkea ei todellakaan ole syytä näyttää yksityiskohtaisesti. Toisaalta vertaus Zarchin kauhuelokuvaan on vain pinnallinen, koska Forced Entry on pornoelokuva, jonka olennaisin määritelmä on "näyttää yksityiskohtaisesti". Forced Entryn loppuratkaisua edeltävä päähenkilön sisäinen monologi muuttuu toistuvuudessaan jo koomiseksi, mutta siinä myös sinetöityy uhrejaan aliarvioineen raiskaajan kohtalo: "Those fucking hippies, coming at my station... Those fucking hippies... Those fucking hippies..."

***--
keskiarvo
toimitus
2.60/5.00 (5)
 JSSMJM*MM
  2.5 3.0 3.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.25/5.00 (2)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  -1 (6)
0%
Forced Entry (1973)  Forced Entry (1973)  
Sivu:

1 2 3 4