Caroline Munro
Hanzo the Razor - perspektiiviä sankarimyyttiin
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

Hanzo the Razor: The Snare (1973)

aka Goyôkiba: Kamisori Hanzô jigoku zeme; Razor 2: The Snare

Hanzo the Razor: The Snare #1 Hanzo the Razor: The Snare #2
IMDb

Hanzon toinen elokuvallinen julmuus pilke silmäkulmassa toteutui hyvin vakuuttavien tahojen toimesta. Misumin siirryttyä ohjaksista tarjoutui Yasuzo Masumuralle mahdollisuus käsikirjoittaa ja ohjata toinen Hanzon elokuva. Ennen elokuvauraansa Masumura oli ansioitunut yliopistossa lakitieteen (!), kirjallisuuden ja filosofian parissa, mistä hän siirtyi pian elokuvamaailmaan ja mestari Kenji Mizoguchin apulaisohjaajaksi. Apulaisohjaajana hän kunnostautui siinä mittakaavassa, että oman uran alulle avautuivat täydet mahdollisuudet. 1950-luvulla Masumura aloitti oman ohjaajanuransa, jonka aikana syntyi useita persoonallisia, satiirisia ja älyllisestä latautuneita elokuvia niin yakuzojen, kapitalististen yhtiöiden kuin ihmisen syvimpien ja primitiivisten viettien tarjoamista teemoista. Masumuran elokuvat eivät kulu ajan myötä ja niistä välittyvä tyyli säilyy kuten muidenkin mestareiden. Hanzon jatko-osassa Masumuran lahjat ja kunnianhimo eivät välity täydessä potentiaalissa, mutta omalla tasollaan jatko-osa on huomattavan toimiva ja pimeästi hauska jatkumo ensimmäisen elokuvan pöyristyttävälle samuraille.

Hanzo the Razor: The Snare [1]
Hanzo the Razor: The Snare [2]

Miljöö on edelleen hyvin hillitty ja tapahtumat keskittyvät pienen mutta vakuuttavasti studioon luodun kylän ympärille jossakin Japanin historian vaiheessa, jolloin tuliaseiden sijasta käytettiin vielä samuraimiekkaa. Korruptoituneet lakitahot ja johtajat ovat varuillaan omapäisen Hanzon edessä, mutta varsinainen juoni syntyy, kun abortin myötä hämärästi menehtynyt nainen löytyy. Hanzolle tämä abortti-analyysi on aivan selvä havainto: sormien käyttäminen vainajan varjelluimmassa paikassa todistaa tapauksen luonteen puolueettomasti. Pian selviää myös kylällä toimiva omituinen ihmiskauppakultti, jonka vinksahtaneiden rituaalien toimesta köyhälistön naiset tulevat raskaaksi ja joutuvat sitten tekemään abortin. Tämä kaikki on jo aivan tarpeeksi saattamaan juonen yhteen Hanzo-elokuvaan, ja Masumura ottaakin kiitettävästi erinäisiä tapahtumia asetelmasta irti. Vaikka miljöö on niin rajattu, ei elokuva tunnu hetkeäkään ahtaalta tai "studiomaiselta", mikä on esimerkiksi tiettyjen hongkongilaisten, 1960-1980 -luvuilla valmistuneiden Shaw Brothers -tuotantojen ongelmana.

Hanzo the Razor: The Snare [3]
Hanzo the Razor: The Snare [4]

Masumuralla oli takanaan vakuuttava apuri, jonka ansioksi voi laskea ainakin osittain Akira Kurosawan radikaalin mestariteoksen syntymisen vuonna 1950. Kazuo Miyagawa toimi Kurosawan kuvaajana elokuvissa Rashômon (1950) ja Yojimbo (1961), jotka kumpikin ovat kaiken muun sisältönsä lisäksi Kurosawan visuaalisen bravuuriuden olennaisimpia esimerkkejä. Miyagawan kuvaus Hanzo-elokuvassakin on upeaa, ja kehnomman kuvaajan kohdalla studiolavasteetkin olisivat todennäköisesti näyttäneet studiolta. Masumuran visuaalinen silmä on luonut tyylikkäitä kuvallisia ratkaisuja, joista huikeimpiin lukeutuu lopputaistelun hitaasti nouseva kuva, joka paljastaa sillan kummallakin puolella vallitsevan rauhallisesti elehtivän veden. Jälleen tulee mieleen Shunya Iton Female Convict Scorpion -elokuvat, jotka kaiken muun kuvallisuutensa ohella hyödyntävät vettä. Olkoonkin että sekä Scorpionin että Hanzon tapauksessa tämä visuaalisuus on pinnallisempaa kuin esimerkiksi Kurosawalla, on tärkeää nostaa esille se visuaalinen taidokkuus, joka näiden elokuvien takana toimineilla ihmisillä on.

Hanzo the Razor: The Snare [5]
Hanzo the Razor: The Snare [6]

Hanzon jatko-osa sisältää edeltäjäänsä enemmän miekkataisteluita ja niiden myötä paljastuvaa tuona aikana eläneiden ihmisten korkeaa verenpainetta taustaseiniä vasten. Taistelut ovat pitkälti ensimmäisen elokuvan kaltaisia ase- ja ansavalikoimansa osalta, mutta ensimmäisestä osasta poiketen jatko-osa kiihtyy pitkällä lopetusjaksollaan melkein toimintaelokuvaksi. Hienosti tähän päätepisteeseen rytmitetty tarina paljastaa viimeisen kerran sen, kuinka elokuva kerrotaan oikein ja siten että ajantaju katoaa katsojalta. Kaikki se mikä tekee ensimmäisestä elokuvasta niin persoonallisen on jatko-osassa myös läsnä, mutta tässä suurin haaste Masumuralle ilmaantuikin ja sen hän onnistui selättämään hienosti: jatko-osa ei tunnu kokonaisuutena tylsältä tai kertaukselta. Hanzon sukukalleudesta ei irroteta niin paljon "huumoria" kuin ensimmäisessä osassa, mutta alkujakson tutut, ensimmäisen elokuvan kanssa identtiset, treenaukset höyryävän veden, iskusauvan ja kalsean riisisäkin kanssa tuntuvat hieman turhalta toistolta. Masumuran ääriterävä kynä paljastaa läsnäolonsa myös kohtauksessa, joka tuo ohjaajan Blind Beastin (1969) rankan seksuaalisuusteeman pintaan: Hanzon tarjoama suunnaton nautinto mykistää myös "kuulusteltavana" olevan nunnan, joka havahtuu ainakin hetkellisesti lihallisuuteensa Hanzon luonnonläheisen muistutuksen myötä.

Hanzo the Razor: The Snare [7]
Hanzo the Razor: The Snare [8]

Jatko-osassa nousee esille jo Sword of Justicessa esiintynyt mielenkiintoinen vertauskohta Kurosawan Kätkettyyn linnakkeeseen (1958), joka nähdään kokonaan kahden "sivuhenkilön" kautta, kahden tunaroivan pikkurikollisen, jotka seuraavat Toshiro Mifunen jylhää päähenkilöä myyttisen kulta-aarteen toivossa. Hanzon kaksi apuria, jotka avustavat mestariaan muun muassa vaivalloisissa "verkkosäkkikuulusteluissa", toimivat elokuvissa Kurosawan nilkkien tavoin. Jokainen Hanzon tärkeä edesottamus ja elokuvan juonenkäänne tapahtuu kahden apurin läsnä ollessa, ikään kuin heidän näkökulmastaan. Nämä kaksi apuria ovat Kurosawan elokuvan tavoin surkuhupaisia ja täysin vaikutusvaltaisesta mestaristaan riippuvaisia toheloita, mikä tekee heistä myös sympaattisia ja elokuvista leikkisän eloisia. Nämä kaksi hahmoa ovat oleellinen osa Hanzo-elokuvien huumoria, joka puuttuu esimerkiksi Koiken kirjoituksiin perustuvista Lone Wolf & Cub ja Lady Snowblood -elokuvista. Kumpikin hahmo on Hanzon vankilasta pelastama pikkurikollinen, mikä entisestään peilaa hyvin sitä Hanzon omaa luurankoa, jota hän muissa etsii ja pyrkii paljastamaan. Ja luonnollisesti tohelot tietävät joutuvansa välittömästi takaisin linnaan, mikäli ryppyilevät massiiviselle isännälleen.

****-
keskiarvo
toimitus
3.92/5.00 (6)
 JSTPJM*MEMK*PI
  3.5 4.0 4.0 4.5 4.0 3.5
keskiarvo
lukijat i
3.72/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  17 (22)
77%
Hanzo the Razor: The Snare (1973)  Hanzo the Razor: The Snare (1973)Goyôkiba: Kamisori Hanzô jigoku zeme  
Sivu:

1 2 3 4