Caroline Munro
Hanzo the Razor - perspektiiviä sankarimyyttiin
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? (1974)

aka Goyôkiba: Oni no Hanzô yawahada koban; Razor 3: Who's Got the Gold?; Haunted Gold

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? #1 Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? #2
IMDb

Hanzon elokuvaseikkailujen kolmas ja viimeinen osa on ensimmäisen jatko-osan tavoin taituri Yasuzo Masumuran käsikirjoittama, mutta ilmeisen pienen uran tehneen Yoshio Inouen, Masumuran entisen apulaisohjaajan, ohjaama. Kolmas osa on selkeästi rauhallisin ja "hillityin" koko trilogiassa - tällä kertaa juoneen ja sen suomiin teemoihin keskitytään väkivaltaa ja naimiskuulusteluja syvällisemmin. Kolmannen osan ongelmana kuitenkin on, että sen potentiaalinen kriittinen sisältö ja kommentointi eivät välity kovin voimakkaasti, sillä itse Hanzon hahmo risteilee niissä vanhoissa eleissä ja toimissa, jotka kävivät jo kahdessa ensimmäisessä elokuvassa tutuiksi. Who's Got the Gold? sisältää paljon ainesta purevaan murroskauden ajankuvaan ja mustaan huumoriin, mutta pakollisilta tuntuvat miekkailu- ja moloilukohtaukset vievät niiltä terää. Elokuvan keskeinen juoni sijoittuu sokeiden ja korruptoituneiden munkkien yhteisöön, josta Masumura olisi halutessaan ja etenkin ohjatessaan kehittänyt suuren määrän tilanteita ja ajatuksia. Toki on mieluisaa nähdä yritystä teeman puolella, mutta kolmas osa pyrkii olemaan samanaikaisesti vakava ja Hanzon hahmolle kuuliainen, mikä tekee lopputuloksesta pakostakin vaisun ja epävarman kahteen sitä edeltäneeseen villiyteen verrattuna.

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [1]
Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [2]

Kurosawan Yojimbon (1961) tavoin Who's Got the Gold? sijoittuu Japanin lähihistorian radikaalille kaudelle, jolloin perinteinen samuraikulttuurin ja -arvojen feodaalinen Japani joutui ottamaan vastaan länsimaisen sivistyksen merkit ja teknologian. Nuo "sivistyksen merkit" ovat aina sidoksissa myös aseteollisuuteen, jota elokuvassa edustaakin alkeellinen, mutta uutta aikaa mullistavasti henkivä kanuuna, jonka Hanzon suojeluksessa oleva hahmo tekaisee talon omaperäisiä, metallipitoisia kattotiiliä sulattamalla. Masumuraa kiinnostanut teema välittyy ajoittaisella huumorilla ja ennen kaikkea optimistisuudella kehitystä kohtaan: samuraimiekka hautautuu multaan, mutta tunnelma ei jää nihilistisen vihamieliseksi ja konservatiiviseksi vaikka elokuva päättyykin Hanzon kuuliaiseen ja lojaaliin lausuntoon kulttuurinsa perinteiden kunniaksi. Virkavallan kuolemanjäykkää traditioihin luottamista edustaa edelleen kahdesta aikaisemmasta elokuvasta tuttu Hanzon esimies, "käärme", joka tuloksetta yrittää saada auktoriteettista yliotetta itsepäisestä lainsuojelijasta ja alaisestaan. Koko tätä hahmoa leimaa koomisuus jo elokuvallisista ratkaisuista lähtien: pieni mies on suuressa kontrastissa järkälemäiseen Hanzoon, jonka pelkkä läsnäolo samassa ruudussa "käärmeen" kanssa aiheuttaa hienon tunnelman onnistuneesta sommittelusta kuva-alan elävöittämiseksi.

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [3]
Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [4]

Hanzon persoonalliset kuulustelu- ja oikeudenjakometodit ovat päätösosassa väsyneitä muistutuksia kahden aikaisemman osan tuoreudesta. Kolmannessa osassa korostetaan huvittavassa mittakaavassa sitä suurta onnea, joka Hanzon kuulusteluun päässyttä naista odottaa. Selvää on, että Hanzon maailmassa miehet ovat rauhallisia, rationaalisia ja suurenmoisia, ja naiset lähinnä kiitollisia siitä että saavat säilyä hengissä lain myönnytyksestä. Edelleenkään Hanzo ei kohtele naisia yhtä kaltoin kuin miehiä, joiden muutamista tehottomista miekkahyökkäyksistä syntyy kolmannen osan pakolliset ja punaiset toimintakohtaukset, jotka tarjoavat uutta aiempiin osiin nähden vain Hanzon talon lattialta paljastuvan yllätyksen myötä.

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [5]
Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [6]

Lukuun ottamatta hiljaista alkujaksoa sumuisen rannan ja veden äärellä, on päätösosa kuvallisestikin sarjan heikoin, eikä Chishi Makiuran kuvaus muistuta sitä omaperäisyyttä ja tunnelmaa, jonka kuvaaja saavutti neljään Lone Wolf & Cub -elokuvaan sekä Hanzon ensimmäiseen elokuvaan. Musiikki on kahden aiemman osan tavoin äärimmäisen vinkeä tuoden mieleen blaxploitaatioiden arvaamattoman maailman. Täten kolmososakin on ehdottoman mielenkiintoinen ja puitteidensa näköinen elokuva, mutta siinä ei loista se persoonallisuus ja eloisa viileys, josta Hanzo the Razor muistetaan Sword of Justicen ja The Snaren voimin.

Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [7]
Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? [8]

Kolmessa elokuvassa esiintynyttä omapäistä samuraita on mahdoton ylittää karismassa ja "persoonallisuudessa" etenkin näinä Hollywood-ruton ja uusintaversioiden aikoina, joina Hanzolla olisi paljon silputtavaa niin filmimateriaalien kuin niiden takana piilevien tekijöidenkin muodossa.

**½--
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (4)
 JSJM*MK*PI
  3.5 2.5 3.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
2.79/5.00 (7)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (9)
22%
Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? (1974)  Hanzo the Razor: Who's Got the Gold? (1974)Goyôkiba: Oni no Hanzô yawahada koban  
Sivu:

1 2 3 4