Caroline Munro
Elitistin suuri barbaarikatsaus - osa 3
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

Hundra (1983)

Hundra - barbaarikuningatar

aka Hundra barbarkvinnan

Hundra #1 Hundra #2
IMDb

"Hän taistelee kuin 10 miestä pelastaakseen sukunsa - ja elämänsä"

Conan the Barbarianin (John Milius, 1982) aloittaman barbaaribuumin ensiaallossa valmistunut Matt Cimberin (Yellow Hair and the Fortress of Gold, 1984) toiseksi viimeisin ohjaustyö Hundra kertoo talvisen mäntymetsän katveessa asuvan naispaimentolaisheimon jäsenen, vaaleahiuksisen Hundran, elämästä ja kamppailusta julmassa miesten hallitsemassa maailmassa. Hundrassa perinteisen rasvatun miesbarbaarihahmon tilalle tarjoillaan viehkeämpi feminiininen vaihtoehto ja samalla elokuvan pääteemaksi nousevat myös feministiset arvot. Onneksi Hundrassa näitä arvoja sentään osataan käsitellä kieli poskessa.

Hundra [1]
Hundra [2]

Hieman yli 20-vuotias Hundra (Laurene Landon, joka muistuttaa piirteiltään hyvinkin paljon Lucy Lawlessia) on vahva ja itsetietoinen nainen. Hundra on heimonsa rohkeimpia sotureita ja näin ollen keskittyykin vain metsästykseen jättäen synnytyspuuhat heimon muille naisille. Hundran paimentolaisheimon kulttuuri halveksuu syvästi miehiä, ja jotta heimon naisvalta säilyisi, kaikki syntyneet poikavauvat on tapettava tai annettava välittömästi pois.

Eräänä päivänä Hundran ollessa hevosineen metsällä, miesratsujoukko hyökkää heimon kylään raiskaten ja tappaen kaikki heimon jäsenet. Kylään hyökänneet miehet jäävät odottamaan Hundran paluuta ja tämän viimein palatessa ratsastavat hänen peräänsä. Alkutekstien pyöriessä ja Ennio Morriconen minimalistisen teemamusiikin soidessa taustalla Hundra pakenee vuorille.

Vuorilla Hundra saa viimein perässään ratsastaneen miesjoukon ansaan ja päästää nämä päiviltä miekkansa, jousensa ja heittotikareidensa avulla. Näin hetkellisen rauhan saavutettuaan Hundra jatkaa matkaansa kukkuloilla eristyksissä majailevan heimonsa vanhimman puheille. Tämä luolansa valtaistuimella yksin, vain koira seuranaan, istuskeleva vanha nainen neuvoo Hundraa tilapäisesti luopumaan hyökkäävästä asenteestaan miehiä kohtaan, ja jottei Hundran kohtaloksi koituisi jäädä heimonsa viimeiseksi jäseneksi, pariutumaan hyväksi havaitsemansa miehen kanssa. Viimeisenä neuvonaan vanhin toteaa vielä parhaimpien uroiden löytyvän etelästä, häränmerkin maasta, joten sinne on Hundran seuraavaksi suunnattava tiensä.

Loppuaika elokuvasta seurataan Hundran miehenhakumatkan edistymistä, ja käydään runsaasti pintapuolista pohdiskelua miesten ja naisten tasa-arvosta, miesten itsekkyydestä ja naisten paikasta maailmassa.

Hundra [3]
Hundra [4]

Hundra ei alun tapahtumia lukuun ottamatta ole kovinkaan toimintapitoinen elokuva. Se vähä toiminta mitä elokuvassa esiintyy on toteutettu kuitenkin varsin hyvin (pois lukien muutamat turhat hidastukset). Alun hyökkäys kylään tuo mieleen hyvinkin paljon Conan Barbaarin vastaavan, eikä voi olla kovin väärin olettaa kyseessä olevan suora matkinta. Taistelu kuvataan yllättävänkin graafisesti - hevosia kaatuu, keihäs lävistää rintakehän, nuija murskaa luut, miekka avaa vatsan ja katkaisee kaulan. Vastaavaa graafisuutta tai toimintaa ei alun jälkeen sitten nähdäkään, vaan elokuva pitäytyy jatkossa enemmän rauhallisen pohdiskelevalla linjalla. Lisämausteeksi elokuvaan on viljelty sinne tänne muutamia täysin turhia ja epähauskoja slapstick-kohtauksia, joita Morriconen humoristinen pilipali-musiikki säestää.

Barbaarielokuvan perinteitä kunnioittaen, ja elokuvan selvästi keinofeminististä teema latistaen, tarjoillaan elokuvassa nähtäville paljaita rintoja useassakin eri kohtauksessa, joista kaikki tuntuvat olevan enemmän tai vielä enemmän irrallaan elokuvan päätapahtumista. Hyvänä esimerkkinä kohtaus jossa Hundra, taisteltuaan ponilla ratsastavaa heinähankoa heiluttavaa kääpiötä vastaan, ratsastaa hevosellaan meren rantaan ja pyörähtelee rantavedessä alasti - edelleen hevosen selässä istuen! Juonen kannalta erittäin ratkaisevaa on varmasti myös temppelityttöjen naku-uintiretken kuvaaminen.

Versioinfo (28.8.2005):

Arvostelukappaleena toimi vanha kotimainen, tiettävästi leikkaamaton, Thorn Emin (R-Video) nauha (kuvasuhde 4:3 pan & scan). Paras saatavilla oleva versio elokuvasta on Subversive Cineman Limited Edition dvd-julkaisu, jossa mukana myös soundtrack-cd.

***--
keskiarvo
toimitus
3.13/5.00 (4)
 JSJLEM
  3.0 3.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
2.83/5.00 (3)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14