Caroline Munro



Haastattelussa: David DeCoteau

David DeCoteau on Kanadassa asuva ohjaaja, jonka elokuvaura starttasi Roger Cormanin palkattua alle parikymppisen Davidin tuotantoassistentiksi New World Picturesille. Ensimmäinen elokuva jossa DeCoteau oli mukana oli vuoden 1981 Galaxy of Terror, jonka taustajoukoissa unit directorina hääri muuan James Cameron.

Ensimmäinen ohjaustyö Dreamaniac ilmestyi vuonna 1986, jonka jälkeen David DeCoteau on tullut tunnetuksi pienen budjetin kauhu-, toiminta- ja sci-fi-elokuvistaan kuten Elitistin sivuillakin arvosteltu Creepozoids. Monet ohjaajan elokuvista sisältävät runsaasti ihmiskehon aulista esittelyä. 80-luvulla nähtiin likilegendaarisia seksploitaatiotuotoksia kuten Sorority Babes in Slimeball Bowl-O-Rama, joka on kuin teini-ikäisen heteropojan päiväunesta: kuminen kääpiöhirviö terrorisoi vähäpukeisia tai alastomia opiskelijatyttöjä! Viime vuodet ovat tuoneet kuitenkin DeCoteausta esiin oman itsensä - paljasta pintaa näkyy nytkin, mutta pääosassa ovat nuoret miehet.

David DeCoteaulla on tällä hetkellä oma yhtiö nimeltään Rapid Heart, jonka turvin elokuvanteko ei ole tyrehtynyt rahoitusvaikeuksiin. Seuraavassa DeCoteaun haastattelu tältä syksyltä.

EL: Asut Kanadassa, mutta olen antanut itselleni ymmärtää olevasi alun perin Yhdysvalloista.

DD: Olen syntynyt Portlandissa, Oregonissa ja muutin Los Angelesiin kun olin 18 vuotta. Vuoden 1994 korvilla tajusin että työt kuivahtavat kokoon, sillä useimmat tuotannot muuttivat Hollywoodista eri maihin kuten Kanadaan, Etelä-Afrikkaan ja Australiaan. Olin ollut Kanadassa muutaman kerran aiemmin ja rakastin sitä paikkaa, joten muutin sinne. Minulla on nyt Kanadan ja USA:n kaksoiskansalaisuus. Rakastan Kanadaa, sillä tämä maa on ollut todella hyvä minulle.

EL: Aloitit elokuvien ohjaamisen 80-luvun puolessavälissä mutta työskentelit Roger Cormanille saman vuosikymmenen alkupuolella. Olet tehnyt kunnioitettavan uran tähän mennessä, ja otaksun että aiot jatkaa yhtä aktiivisesti kuin ennenkin.

DD: Kiitos. En tule ohjaamaan enää kahdeksaa elokuvaa vuodessa - neljä voisi olla lähempänä totuutta. Rakastan tätä bisnestä ja tunnen olevani onnekas työskennellessäni ohjaajana aina sitten 24. syntymäpäiväni jälkeen. Yritän keskittyä projekteihin jotka kiinnostavat minua. En vain voi ottaa vastaan aina vain seuraavaa työtä. Haluan tehdä työtäni, mutta enää ei ole tarvetta olla niin tuottelias.

EL: Omistit joskus yhtiön nimeltä Cinema Home Video, joka julkaisi mm. Robot Ninja ja Skinned Alive -elokuvat. Kuinka uusi yhtiösi Rapid Heart eroaa siitä, tai muista mahdollisista firmoistasi?

DD: Cinema Home Video Productions, Inc. oli yhtiö, jonka perustin vuonna 1986. Sen tarkoituksena oli toimia tuotantopalveluyhtiönä muille yhtiöille kuten Charles Bandin Empire Pictures. Ohjasin ja tuotin elokuvia CHV-merkin alaisuudessa ja toimitin ne Empirelle. Vuosien saatossa CHV:sta tuli hyvin tuottelias ja laajensimme myös julkaisupuolelle. Tuotanto- ja julkaisuyhtiön vetäminen voi olla todella raskasta, joten lopulta laitoin lapun luukulle. Myin yhtiön omaisuuden silloiselle partnerilleni John Schouweilerille ja pidin hiukan vapaata. Sen jälkeen muutin Romaniaan vuodeksi ja ohjasin tänä aikana seitsemän elokuvaa. Rapid Heart Pictures sai alkunsa 1999 loppupuolella, jotta voisin ohjata ja tuottaa elokuvat itse ja olla näin paremmin vastuussa genre-elokuvien tekemisestä, jotka ovat minun makuuni.




EL: Rapidheart.com -sivuilla lukee: "sinulla täytyy olla Kanadan tai EU:n passi" jos haluat päästä näyttelijäksi Dave DeCoteaun elokuvaan. Miksi?

DD: Koska suurin osa USA:n itsenäisestä rahoituksesta on tyrehtynyt, maksimoin verosaatavat ja tuet sekä Kanadasta ja EU:sta yhteistuotannoilla. En halua kyllästyttää elokuvarahoituksen mekanismeilla mutta tämä on yksinkertaisesti ainoa tapa kuinka voin tehdä elokuvat näillä budjeteilla. Minun täytyy palkata sopiva määrä kanadalaisia tai eurooppalaisia (yleensä 100%) osallistuakseen näihin ohjelmiin. Jenkeistä saa jonkin verran rahoitusta, mutta ei niin paljon kuin ennen.

EL: Tulet siis kuvaamaan Euroopassa. Koska näemme sinut Suomessa?

DD: Suunnittelen työskenteleväni Kööpenhaminassa joskus. Suomi on ehdottomasti paikka jossa haluaisin kuvata lähiaikoina. Sehän voi olla ajankohtaista aiemmin kuin myöhemmin! LOL!

EL: Mitkä elokuvanteon elementit ovat muuttuneet dramaattisimmin 25 vuoden aikana?

DD: Toimitus. VHS:sta DVD:hen. Kaapeli-TV:stä satelliitti-TV:seen ja internetiin. Sisältö on muuttunut vastatakseen markkinoita, kuten se aina on. Saatan elää hiukan menneisyydessä sillä kuvaan suurimman osan elokuvistani filmille.




EL: Kolmen kauniin scream queenin (Michelle Bauer, Brinke Stevens ja Linnea Quigley) tähdittämä Sorority Babes in the Slimeball Bowl-O-Rama on täydellinen bailuelokuva ja kukaan ei voi olla pitämättä elokuvan nimestä. Kuinka nimi syntyi ja mitä muistat elokuvan kuvauksista?

DD: Nimi tuli esille kilpailussa jonka Charles Band järjesti Empire Picturesilla. En juurikaan muista mitään, kuin että työskentelimme öisin ja nuoret haluavat bailata!

EL: Linnea Quigley sanoi vanhassa haastattelussa että tarpeeton alastomuus on huono asia, sillä se halventaa elokuvaa. Mitä mieltä olet ns. turhasta alastomuudesta ja Linnean kommentista?

DD: Alastomuus on NIIN viime vuosisadan juttuja. Jos haluat nähdä sitä, on olemassa miljoona muuta paikkaa kuin mainstream-elokuvat. Se on halpaa ja ylikäytettyä. Olen samaa mieltä Linnean kanssa, vaikka en aina ajatellutkaan niin. Aikaisemmissa elokuvissani oli alastomuutta ja tunsin itseni aina epämukavaksi kuvatessani sitä. Kuka tarvitsee T&A:ta mainstreamissa? DVD-vuokraamoissa on oma osastonsa sille, puhumattakaan internetistä. En ole sievistelijä, mutta vain väsynyt samoihin rutiineihin.

EL: Minulle ja monille muille tuli yllätyksenä, että "babes & boobs" -ohjaaja DeCoteau on gay. Onhan toki viimeisimmissä elokuvissasi hyvä osuus miespuolista ihoa esittelyssä. Mietitkö seksualisuuttasi ensimmäisinä ohjausvuosinasi?

DD: Kyllä. Ensimmäinen elokuvani Dreamaniac sisältää homoeroottisia elementtejä kuten useimmat elokuvani sen jälkeen. Sinun täytyy vain katsastaa niitä nykyään erilaisesta näkökulmasta. Jopa elokuvat kuten Prison of the Dead sisältävät avoimesti biseksuaalisia hahmoja, jotka jotenkin livahtivat sormien välistä. Luulenpa että olin aika arvattava alusta asti.




EL: Useimmat elokuvasi ovat kauhua. Onko mitään genreä jäänyt mitä haluaisit joskus kokeilla?

DD: Musikaali! Tein juuri poikabändistä kertovan kauhuelokuvan Ring of Darkness jossa on tanssiesitys. Rakastin sitä! Musikaaleja!

EL: Minkä koet elokuvanteon tärkeimmäksi osaksi, pois lukien ohjaus?

DD: Ohjaaja on suodatin jonka läpi kaikki luovat ehdotukset menevät läpi, joten minun täytyy sanoa ohjaus. Mutta todellisuudessa kaikki on kiinni käsikirjoituksesta. Piste.

EL: Keitä nykyisiä elossa olevia elokuvantekijöitä ihailet eniten ja miksi?

DD: John Watersia, koska hän on tehnyt viihdyttävimmät elokuvat KOSKAAN. Irwin Allenia, spektaakkelimaisista, camphenkisistä katastrofielokuvista jotka tekivät minuun vaikutuksen lapsena. Roger Cormania, koska hän oli inspiraatio jonka ansiosta koko elokuvaurani alkoi.




EL: Työskentelit Ken Russellin mainiossa Crimes of Passionissa ja vuosia myöhemmin korvasit hänet Skeletons-elokuvan ohjaajana. Mitä tapahtui?

DD: Pitkä ja surullinen tarina... Mitä vähemmän kerron sen parempi. Hänen annettiin lähteä ja minä tulin tilalle. Aivan kuten Eve Harringtonille kävi All About Eve -elokuvassa. Ainoa ohje, mitä annan eteenpäin pyrkiville elokuvantekijöille on tämä: älä ole ilkeä tuotantoassistenteille, koska Hollywoodissa he voivat olla seuraavalla viikolla pomojasi.

EL: Kysyin tätä samaa Jim Wynorskilta: mitä teet jokapäiväisessä elämässäsi, kun et ole töissä?

DD: Nykyisin rentoudun. Olen pysähtynyt haistelemaan ruusuja. Los Angeles voi olla niin eristävä ja epätoivoinen paikka. Tarvitsin vapaata, joten Kanadaan muutto tuli täydelliseen aikaan. Nautin elämästäni enemmän kuin koskaan ennen.

EL: Suomalainen fanisi käski minun kysyä, tuleeko koskaan olemaan Creepozoids 2 -elokuvaa?

DD: Ehkä. Sinun täytyy kysyä sitä Charles Bandilta. Haluaisin tehdä sen!




EL: Kun katsot 25 vuotta taaksepäin, mikä on ollut muistorikkain ja sydäntälämmittävin muisto, liittyen elokuvantekoon?

DD: Muistorikkain hetki oli kymmenen elokuvan sopimukseni Empiren kanssa, sillä siitä ilmoitettiin Daily Varietyn etusivulla. Sydäntälämmittävin muisto on omaa luokkaansa olevan Christopher Plummerin kanssa Skeletons-elokuvassa. Mukavin ihminen kenet olen koskaan tavannut.

EL: Edelliseen kysymykseen jatkoa, onko sinulla ollut tilanteita jolloin olet halunnut heittää jonkun alas jyrkänteeltä? Ja kenet?

DD: Sinun täytyy lukea omaelämäkertani saadaksesi mehukkaan vastauksen. Sanotaanpa näin: tarvittaisiin iso kuorma-auto tehdäkseni sen mitä ehdotat.

EL: Kerro jotakin tulevista elokuvistasi.

DD: Minulla on neljä elokuvaa menossa julkaistavaksi tällä hetkellä: The Sisterhood, The Brotherhood 4, Killer Bash ja Witches of the Caribbean. Voitte lukea uusista tiedotuksista nettisivuiltani http://www.rapidheart.com.




EL: Jos vilkaiset Elitistin sivuilla arvosteltuja elokuvia, mikä olisi sellainen joka ansaitsisi tulla tehdyksi uudelleen David DeCoteaun toimesta. Ja tietenkin: miksi?

DD: Alexander. Tekisin siitä HYVIN shokeeraavan elokuvan. Yleisön on helpompi katsoa miehen tappavan tuhansia, mutta ei suutelevan miespuolista rakastajaansa. Se täytyy tehdä uudelleen!


- Haastattelu ja käännös: Esa Linna