Caroline Munro
Post-apocalypse -elokuvat, osa 1: Post-Apocalyptic Collection
sivu: 1 · 2 · 3 · 4



Post-apocalypse-elokuvat - Osa 1: Post-Apocalyptic Collection


80-luvun alussa yksi italoleffojen suosikkiaihe oli Mad Maxin (1979) ja Escape from New Yorkin (1981) kaltaisten kassamagneettien menestyksellä ratsastavat post-apocalypse-elokuvat. Moni italialaisohjaaja käväisi genren parissa ohjaten aiheen tiimoilta elokuvan tai kaksi. Lopputuloksena oli vajaan viiden vuoden pituinen jakso, jona aikana italialainen post-apocalypse-genre syntyi, kukoisti hetken aikaa ja kuoli. Lajityyppi ei ollut tosin ainoa asia joka kuoli; myös koko imitointiin keskittynyt filmiteollisuus koki oman maailmanpalonsa samoihin aikoihin. Jälkipolville jäi kuitenkin useampi kymmenen enemmän tai vähemmän unohdettavaa nimikettä, joista muutamia on julkaistu jopa dvd:llä. Jutussa tutustutaan kanadalaisen pienkustantajan Media Blastersin pienehköä kulttuuritekoa vastaavaan toimintaan genren saralla.

Näkökulma juttuun on tosin hieman poikkeuksellinen, koska lähtökohtana on yksittäisen julkaisijan julkaisusarja, eikä mikään looginen kokonaisuus. Sarja ei siis ole mitenkään tyhjentävä esitys lajityypin elokuvista - koostuuhan se vain kahden ohjaajan tuotoksista: Sergio Martinon 2019: After the Fall of New Yorkista (1983) ja Enzo G. Castellarin elokuvista The New Barbarians (1982) ja 1990: Bronx Warriors (1982). Myös näyttelijälistaa tutkimalla saattaa oikeutetustikin syntyä tunne jonkinmoisesta sisäpiiriläisyydestä - useampi näyttelijä vierailee myös muissa sarjan elokuvissa.

Kokoelman onnistuneisuus onkin elokuvien erilaisuudessa: kaikilla nimikkeillä on omat yksilölliset esikuvansa jotka ovat samalla myös niitä tärkeimpiä lajityypille vaikutuksia lainanneita elokuvia. Sarjan nimikkeiden esikuvista löytyy Walter Hillin The Warriors (1979), George Millerin Mad Max 2: The Road Warrior (1981) ja John Carpenterin Escape from New York. Näistä varsinkin kahta viimeistä voidaan pitää koko post-apocalypse-genren merkittävimpinä vaikuttajina. The Warriorsia voi taas pitää osasyyllisenä lajityypin reunamille syntyneeseen erikoislaatuiseen Bronx-elokuvien sarjaan. Mikäli haluttaisiin mainita vielä elokuva kuvaamaan neljättä merkittävää post-nuke-genreen vaikuttajaa, niin se olisi ehdottomasti James Cameronin The Terminator (1984). Sergio Martino ehti muuten tehtailla sellaisenkin rip-offin nimeltään Vendetta dal futuro (1986)...

On toki täysin makuasia edustavatko nämä elokuvat juuri sitä lajityypin kirkkainta kärkeä. Lienee silti perusteltua väittää, että kyseiset tuotokset kuuluvat paitsi lajityypin keskivertoa parempiin elokuviin, myös kaikkien trash-fanien yleissivistykseen.

Sisällön ohella toinen mainitsemisen arvoinen asia on julkaisujen erinomainen tekninen laatu: anamorfinen kuva, kommenttiraidat ja sekalainen määrä muita ekstroja on enemmän kuin mitä realistisesti ajatellen voi tämänkaltaisilta elokuvilta edes vaatia. Haastattelut ovat uusia, joten tarjolla on paitsi mielenkiintoista pikkutriviaa, myös mahdollisuus nähdä 2000-luvun versio Fred Williamsonista tai Michael Sopkiwista.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 

Post-Apocalyptic Collection -sarjan jatkosta tai tulevaisuudesta ei valitettavasti ole mitään tietoa. Vaikka julkaisutahti on ollut tähänkin asti melko verkkainen, niin viimeisestä julkaisusta on kuitenkin jo vuoden verran aikaa. Joulukuussa 2005 R1-alueella ilmestyy kuitenkin Post-Apocalyptic Survival Kit 3-Pack -paketti, joka sisältää kaikki mainitut elokuvat edulliseen 20 taalan hintaan.

Olkoon näiden klassikoiden arviointi alku mehevälle post-apocalypse-sarjalle, johon jatkossakin tulemme palaamaan sekalaisten teemojen merkeissä.

Sivu:

1 2 3 4