Caroline Munro



Haastattelussa: Fred Olen Ray

Fred Olen Ray on pitkän linjan ohjaaja, jonka filmografiaan kuuluu tuotantoja lastenelokuvista eroottisiin trillereihin. Viimeksi mainitusta genrestä Rayn Inner Sanctum (Intohimon syöverit) nousi aikoinaan USAn vuokratuimmaksi videoksi, joskin maineeseen saattoi jonkin verran vaikuttaa Tanya Robertsin alastonkohtaukset.

Elitistin lukijoille Fred Olen Ray on tullut tutuksi kuitenkin pienen budjetin kauhu- ja scifi/fantasiaelokuvista, joita leimaa usein terve itseironisuus. Elokuvat kuten Hollywood Chainsaw Hookers, Beverly Hills Vamp ja Cyclone eivät ehkä ole elokuvahistorian merkkiteoksia, mutta esimerkiksi niiden käsikirjoitukset ovat pullollaan hauskoja heittoja. Dialogeista löytyy nasevia viittauksia elokuvateollisuuteen, joita - kuten myös vähäpukeisia scream queeneja - on hauska bongata samalla kun voi naureskella trash-arvoille.

Fred Olen Rayn rakkautta elokuvaa kohtaan näkee miehen vetämän Retromedia Entertainmentin julkaisuissa kuten myös Retromedian mainiolla keskustelufoorumilla.




EL: Tervehdys Fred! Täytit juuri 51 vuotta joten onnittelut sen johdosta. Minkäslaiset juhlat pidit ja kuinka nämä synttärit erosivat vaikkapa elokuvaurasi alkupuolesta?

FOR: No, minulla oli oikein hauskaa. Menneisyydessäni juhlat olisivat varmasti olleet kuitenkin suuremmat sillä en ollut kovin valikoiva sen suhteen ketä niihin kutsuin. Sen tyylinen käytäntö on nyt varattu joulujuhlia varten.

EL: Kunnioitettavan urasi sivussa johdat nyt Retromedia Entertainmentia, joka julkaisee kulttiklassikko- ja direct-to-video -DVD-julkaisuja. Kuinka paljon aikaa kumpikin vie elämästäsi?

FOR: Ohjaustyö oli aina helppoa, ajallisesti. Työskentelin vain viisi kertaa vuodessa ja välissä kävin usein kuntosalilla. Nyt Retromediassa työaika on jotakuinkin yhdeksästä viiteen, eikä aikaa jää hölmöilyyn. Mikä onkin sääli.

EL: Kun selailee filmografiaasi läpi, huomaa että henkilö nimeltä Brad Linaweaver oli ensimmäisen elokuvasi (Brain Leeches) käsikirjoittaja ja hän on esiintynyt viimeisimmissä elokuvissasi näyttelijänä. Onko muita ihmisiä, jotka ovat pysyneet kelkassasi tähän päivään asti?

FOR: Ei oikeastaan. Brad on kaveri jonka satuin tuntemaan jo kauan sitten. Martin Alan Nicholas on yksi vastaavanlainen lapsuudenystävä joka on ollut mukana näihin päiviin asti. Kirjoitimme Alien Deadin yhdessä ja hän näyttelee siinä. Sekä Lee Lankford, eräs ystävä nuoruudestani joka edelleen hengailee kanssani. Olemme tehneet kourallisen elokuvia yhdessä.

EL: Tämä on vain villi arvaukseni, mutta ottaen huomioon esimerkiksi artikkelit joita elokuvistasi on kirjoitettu, veikkaisin että Hollywood Chainsaw Hookers on yksi tunnetuimmista elokuvistasi. Mikä on ollut suosituin, jos katsoo palkkasekkiä?

FOR: Täytynee sanoa että Mob Boss ja Mindtwister ovat sellaisia joista on jäänyt palkkaa käteenkin kivasti. Elokuvista jotka itse omistan ja jotka olen itse maksanut, on paljon vaikeampaa sanoa oikein mitään.

EL: Henkilökohtainen kysymys tähän väliin: olet naimisissa Kimberly Rayn kanssa, joka on myös useiden elokuviesi tuottaja kuten myös muiden pienen budjetin tuotantojen. Kuinka tapasitte - elokuvanteon lomassako?

FOR: Tapasin Kimin kun hän oli yhden elokuvani (todennäköisesti Illicit Dreams 2:n) kuvausryhmässä. Hän käveli asuntooni eräänä iltana toisen kuvausryhmän jäsenen kanssa ja himo syttyi heti. Hän näytti silloin hyvin paljon erilaiselta mitä nykyään, mutta kaikki toimi uskomattoman hienosti.

EL: Muistorikkain ja yllättävin hetki elokuvaurasi aikana?

FOR: Mitään yllättävää ei tule mieleen. Toki olin äimän käkenä näyttelijöiden kuten Peter Cushing, John Carradine, Telly Savalas ja Lee Van Cleef kanssa. Mahdollisuus työskennellä näiden legendojen kanssa oli vähintäänkin muistorikasta.

EL: Mitä mieltä olet digitaalisesta elokuvanteosta, sillä käytännössä kaikilla on mahdollisuus tehdä hyvännäköinen elokuva DV-kameralla ja tietokoneella? Plussat ja miinukset?

FOR: Mielestäni tämä on synnyttänyt kokonaan uuden alagenren. Toisaalta se on hienoa, sillä jokainen joka haluaa kokeilla murto-osalla siitä hinnasta mitä se olisi joskus maksanut. Huono juttu on se, että voit nyt ohittaa oppimiskokemuksen jota vaadittiin ennen aloittaaksesi. Nyt on myös paljon ihmisiä kuvaamassa, jotka eivät tiedä piirun vertaa siitä kuinka elokuvia tehdään.

EL: Tietääkseni jakelussa on bootleg-julkaisuja elokuvistasi. Tiedätkö mihin ei kannata rahojaan tuhlata?

FOR: Riippuu vain siitä mitä versiota pitelet tällä hetkellä käsissäsi. Luulen että on vain tyhmää huolehtia siitä liikaa, vaikkakin Beverly Hills Vampin bootleg-DVD Ebayssa on erityisen karsea. Todella huono kopio VHS:ltä. Ugggh.

EL: Viimeisin elokuvasi Glass Trap näytti hauskalta, 50-luvun tyyliseltä "big bug" -elokuvalta. Filmografiasi sisältää myös muita kunnianosoituksia tai parodioita 50/60-luvun scifi-elokuvista kuten The Kid with X-ray Eyes, Attack of the 60ft Centerfolds, Invisible Mom, Invisible Dad jne. Kasvoitko tämän genren myötä vai milloin oikeastaan kiinnostuit scifi/kauhuelokuvista?

FOR: Elokuvien katseluni alkoi 60-luvulla. En ollut tarpeeksi vanha tai kiinnostunut aiheesta ennen sitä. Aloitin jotakuinkin 1964 sellaisilla tapauksilla kuin Shock Theatre ja sen Universal-kauhuelokuvasarjalla. Lauantai-iltapäivän scifi-kauhushow Terminus taas esitti Corman-tyylistä, 50-luvun hyönteissilmäisillä hirviöillä varustettua kamaa. Olin hyvin onnekas nähdäkseni viimeiset Karloffin ja Vincent Pricen tähdittämät Poe-elokuvat isolla kankaalla. Se oli taianomaista aikaa, todella.

EL: Retromedia julkaisee Treasures of the Black Cinema -kokoelman, jonka esittelijänä on Richard Roundtree. Minkälaista oli työskennellä Roundtreen kanssa - ja oliko hän innokas tästä mahdollisuudesta?

FOR: Olin ohjannut häntä Mindtwistersissa, joten meillä oli yhteinen historia. Black Cinema -keikka oli helppo hyväksyä. Se oli kunnioittavalla tavalla tehty sekä siitä jäi hyvin käteenkin. Kuvasimme sen talossamme säästääksemme kuluissa!

EL: Sinut tunnetaan myös Fabulous Freddie Valentinena, vapaapainijana! Kuinka aloitit wrestlingin?

FOR: Aloitin wrestlingin sen jälkeen kun lopetin nyrkkeilyn! Jouduin olkapäävamman takia sivuun nyrkkeilykehästä ja tämä masensi. Wrestling-ystäväni Ric Drasin ehdotti että rupeaisin treenaamaan ammattilaiswrestlingia. Yksi asia johti toiseen ja sarjaan vammoja, mutta minulla oli todella hauskaa.

EL: Mikä on Grind Show Freaks -dokumenttielokuva josta olet maininnut Retromedian nettisivulla?

FOR: Olin jonkin aikaa vetämässä friikkishowta ja teimme dokumenttielokuvan ajastamme siellä ja tien päällä. Kim oli Electric Girl ja Fire Eater sekä lisäksi meillä oli Alligator Man.

EL: Olet kasvattanut mainettasi pienen budjetin elokuvilla. Sehän on oikeasti hieno juttu, mutta oletko törmännyt huonoihin puoliin?

FOR: No, et koskaan saa isojen studioiden elokuvia (ja isoja palkkasekkejä) ... mutta oikeasti, herään joka aamu tehdäkseni sitä mitä haluan. Minulla on ollut elämä josta monet vain haaveilevat. Minulla on kaunis vaimo, hienoja lapsia (neljä poikaa!) sekä mahtava talo - sekä olen oma pomoni, joten se on hienoa.

MK: Sybil Danning näytteli parissa elokuvassasi (The Tomb ja Phantom Empire). Millaista oli työskennellä hänen kanssaan (mielenkiintoisia muistoja?) ja oletko kuullut hänestä sen jälkeen?

FOR: Näen häntä usein ja sain hänet aloittamaan nimikirjoitusten myynnin. Juttelemme edelleen ja olemme ystäviä. Hän personoitui tiettyyn rooliin josta en ole varma onko sellaista edelleen olemassa, mutta hän näyttää fantastiselta ja on valmis toimintaan!

MK: Olet sanonut ettet pitänyt eurooppalaisista elokuvista kun olit nuorempi - miten sitten julkaiset Retromedian kautta vanhaa Euro-kauhua? Olet jopa ohjannut Paul Naschya!

FOR: Useat Retromedian julkaisut on suunnattu ihmisille jotka haluavat näitä elokuvia, ei siis minulle pelkästään. Kuten olen aina sanonut: jos aion myydä piirakoita, teen sellaisia piirakoita joita ihmiset haluavat syödä. Elokuvamakuni on myös muuttunut jonkin verran ja olen ollut aina Paul Naschyn fani. Jo se fakta että hän halusi aina pitää vanhat hirviöt elossa oli tarpeeksi kova juttu minulle!

MK: Suosikkielokuvasi mahtavat olla ne, mitä Retromedia julkaisee?

FOR: Ei ole totta, vaikka joskus julkaisenkin jotain jota henkilökohtaisesti rakastan kuten Kong Island, Alien Factor, Garden of the Dead ja Deathmaster. En oikeastaan ole Hercules-fani, mutta muut ovat.

MK: Jim Wynorski sanoi klassiset sanat: "alastomat naiset ovat halvin efekti". Oletko samaa mieltä, vai onko CGI halvempaa?

FOR: Tuo on täyttä potaskaa. Jim ei koskaan sanonut näin. Minä sanoin! Ja jos katsot Some Nudity Required -dokumentin julistetta, huomaat että tämä on kirjattu minun lainauksekseni. Jim ryösti sen minulta. Kerroin joskus eräälle toimittajalle että alastomat naiset on halvin efekti, sillä sinun ei tarvitse odottaa sen tulevan valmiiksi, ei ole vaijereita piilotettavana eikä kukaan koskaan valita siitä. Jos et usko, kysy Jimiltä. Hän nappasi myös termin "pop that top" minulta.



- Haastattelu ja käännös: Esa Linna