Caroline Munro
Rakkautta & Anarkiaa '07 -festivaaliraportti
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15

Paprika (2006)

aka Papurika

Paprika #1 Paprika #2
IMDb

Katkeransuloista Tokyo Godfathersia (2003) lukuun ottamatta animevisionääri Satoshi Konin elokuvat ovat muuttuneet tasaista tahtia yhä surrealistisemmiksi immersioiksi todellisuuden ja fantasian väliseen rajapintaan. Esikoinen Perfect Blue (1998) sekoitti näitä tasoja trillerimuodossa ja Millenium Actress (2001) loikki tosimaailman ja elokuvien välissä tehden niistä lopulta yhtä. Tv-sarja Paranoia Agent (2004) liukui vieläkin pitemmälle katsojan hämmentämisessä.

Paprika tuntuu eräänlaiselta kulminaatiolta Konin tähänastisella uralla. Unen ja toden päällekkäin pujottava elokuva liikkuu sellaisella epätodellisuuden asteella, ettei koskaan voi sanoa varmasti mikä tapahtuu "oikeasti" ja mikä on vain kuviteltua. Tarina polveilee näennäisen satunnaisesti sinne tänne ja usein saa vain haukkoa henkeä ja raapia päätään. Jos Kon tästä menee surrealistisissa todellisuustasoissaan vielä pitemmälle, lienee se pienoinen ihme.

Paprika [1]
Paprika [2]

Paprikassa tapahtumat käynnistää uusi keksintö, jonka avulla voidaan tarkkailla ihmisen unta - sekä vaikuttaa siihen. Psykoterapeuttiseen käyttöön suunniteltu vempain tietysti vohkitaan ja ennen pitkää ihmisten unet alkavat yhdistyä toisiinsa ja purkautua jopa valvemaailmaan mm. kodinkoneista, nukeista ja musikanttieläimistä koostuvan tolkuttoman paraatin muodossa. Ainoa apu on tohtori Chiban toinen identiteetti, unimaailmaa valvova punatukkainen Paprika-tyttö, jonka yhdessä painajaisista kärsivän etsivä Kogawan kanssa joutuu selvittämään kaiken sekoittavaa mysteeriä.

Unista todellisuuteen luoviessaan Paprika liukuu tajunnanvirtaan heti alkuhetkissään, eikä konventionaalista logiikkaa ole luvassa ennen lopputekstien alkua. Toismaailmalliseksi huvipuistoajeluksi kasvava spektaakkeli ei ole sen kummemmin scifiä tai fantasiaa, vaan elää jossain niiden rajapinnalla poimien elementtejä mistä lystää. Kirjallisuudessa tämä on nimetty uuskummaksi, Japanissa sitä kutsutaan tarinankerronnaksi.

Paprika [3]
Paprika [4]

Animaatio sopii tähän unikudokseen huomattavasti luontevammin kuin perinteinen elokuva ja Kon ottaa siitä kaiken irti. Mikään ei ole sitä, miltä näyttää ja juuri kun erehtyy tekemään oletuksen alkavat hahmot sekä koko elokuva morffautua joksikin muuksi, omilla säännöillään, omalla tahdillaan.

Konin lievä heikkous on edelleen asettaa hahmonsa pitämään pitkiä infodumppauspuheita silloin kun toiminnan pitäisi edetä, eikä siltä vältytä nytkään. Pääosassa on kuitenkin valloittavan vinksahtanut unilogiikka. Riemukkaan villisti piirroselokuvan potentiaalissa rypevä Paprika on lapsenomainen elokuva aikuisille, joille todellisuus tarvitsee lisämaustetta.

****-
keskiarvo
toimitus
3.22/5.00 (9)
 SMJMKKIRMHMMMK*EMPI
  3.5 3.0 3.5 4.0 3.0 2.5 3.5 2.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.50/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  9 (20)
45%
Paprika (2006)  Paprika (2006)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15