Caroline Munro
Italia violenta - osa 1: Fernando Di Leo
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12

La mala ordina (1972) :: Manhunt

Ajojahti; Mafian ajojahti

aka The Italian Connection; Hired to Kill; Hit Men; Hitmen; Black Kingpin; Manhunt in Milan

La mala ordina #1 La mala ordina #2
IMDb

Genre-entreenään toimineen kelvollisen rikosdraaman Kauhua, vihaa ja verta (I ragazzi del massacro, 1969) jälkeen arvostetusta käsikirjoittajasta ohjaajaksi siirtynyt Fernando Di Leo nousi crime-lajityypin johtohahmoksi komeasti hallitulla mestariteoksella Milano kaliberi 9 (Milano calibro 9, 1972), joka sai vielä samana vuonna teemallisesti ja tyylillisesti jatkoa vähintään yhtä hyvästä Ajojahdista. Molemmat edustavat monessa mielessä aikakautensa italialaisen elokuvan timanttisinta kärkeä - mikäli vain sattuu sietämään ytimekästä jännitystä ja kovaa väkivaltaa.

La mala ordina [1]
La mala ordina [2]

Ajojahti (hauska sattuma, että kaksi eurooppalaisen rikoselokuvan ehdotonta suosikkiani on saanut saman suomenkielisen nimen - toinen on tietysti Melvillen Le samouraï, 1967) pohjustaa johdannossaan taustat raa’alle ihmismetsästykselle: newyorkilainen huumeparoni Corso (Cyril Cusack) on lähettämässä kaksi italiankielen hallitsevaa tappajaa Milanoon pistämään asiat järjestykseen mittavan heroiinilastin jäätyä saapumatta määränpäähänsä. Tarkoitus on telottaa näyttävällä tavalla saapasmaan kontakti Don Tressoldin (Adolfo Celi) kavallukseen miehistöstään löytämä syyllinen sekä samalla hieman kovistella myös itse Donia, jolla Corso arvelee olevan enemmän tekemistä arvolähetyksen katoamisen kanssa kuin mitä tämä haluaa antaa ymmärtää.

Ja oikeassahan Corso on: itse välistä vetänyt Tressoldi on täysin mielivaltaisesti valinnut syntipukiksi muuan "ilotyttöjen sutenööri" (Suomi-vhs:n takakansiteksti) Luca Canalin (Mario Adorf), jonka kaikki arvelevat olevan yksinkertaisesti napattavissa. Hehkeän naisoppaan (Luciana Paluzzi) avustamina mainio tappajakaksikkomme - vaarallisuutta hehkuva, mutta lihallisista elämän iloista kiinnostunut, leveilevä Dave (Henry Silva elämänsä roolissa) ja mission totaalisen tosissaan ottava jättimäinen musta mies Frank (Woody Strode) - aloittaa Milanon katuelämään sulautumisen päästäkseen Canalin jäljille. Tehtävä paljastuu kuitenkin olevan kaukana läpihuutojutusta ja isot herrat huomaavat pian läpikotaisesti aliarvioineensa sitkeän Canalin, joka helposti nitistettävän pesukarhun sijaan pistääkin uhattuna hanttiin kuin perseeseen suolattu ahma.

La mala ordina [3]
La mala ordina [4]

Ennemmin kuin syyttömän miehen kiirastulimaisesta kujanjuoksusta kertovasta, melko suoraviivaisesta juonesta, Ajojahdin tyydyttävin sisältö löytyy Luca Canalissa tapahtuvasta väistämättömästä muutoksesta yllättävän olosuhteiden täyskäännöksen edessä. Canali imeytyy mahdottomalta vaikuttavaan yksin kaikkia vastaan -sotaan ymmärtämättä itse lainkaan, mistä on kysymys: kuka hänet haluaa listiä ja mistä syystä? Lucan saatua tuomitun merkin otsaansa vanhat ystävätkin joko kaikkoavat tai pettävät mahtavampien voimien painostuksen laskeutuessa koko kaupungin niskaan.

Päällisin puolin kuin Mario Adorfin Milano kaliberi 9:ssa näyttelemän Rocco Muscon vivahteikkaampi päivitys, Luca Canali näyttää puvuissaan, pikkukengissään, viiksissään ja taakse rasvatussa tukassaan enemmän kuin hiukan huvittavalta, ja vaikka hänet esitellään taltuttamassa naistensa edessä öykkäröivä moukka, jotenkin vaarattomalta. Toisin sanoen hahmossa ei elokuvan alussa ole lainkaan sidottuja naisia dynamiitilla räjäyttelevän Roccon kylmäkiskoista tappajaa, vaan limaisesta toimenkuvastaan ja kaikkea muuta kuin puhtoisista elintavoistaan huolimatta miehestä välittyy omanlaisensa lämpö ja leppoisuus.

La mala ordina [5]
La mala ordina [6]

Tästä pöyhkeilevästä pikkunilkistä hengenuhan alla kuoriutuva kuolettavan lannistumaton sissi saa sympatiat puolelleen suorastaan huikeaa työtä tekevän Mario Adorfin ansiosta. Kuten Luca omin sanoin elokuvassa toteaa ”pelko teki minusta vahvan”, Di Leon elokuvasta erityisen vahvan tekee Adorfin pelon ilmentämisen muodot ja taidokkuus. Säpsähtämiset, ympärille vilkuilu ja jatkuva varpailla olo näytellään tismalleen kuten pitää, liioittelematta ja pakoilijaa selvästi kuluttavana vaistomaisena suojautumismekanismina. Sitten taas kun on pakko toimia, Canalista löytyy ruutia enemmän kuin vastapuoli, katsoja ja luultavasti Luca itse osaa aavistaakaan. Tilanne tuo väkivaltaan myös genren useimmista edustajista radikaalisti poikkeavan sävyeron, sillä toisin kuin peräänsä lähetetyille palkkamurhaajille ja lajityypin protagonisteille yleensä, tappaminen ei ole Lucalle työtä vaan vaihtoehdotonta eloonjäämiskamppailua.

Vaikka kerronta on tiivistetty pelkkiin oleellisuuksiin, sivuhahmotkaan eivät pistäydy kuvassa ainoastaan hoitamassa tarinaa eteenpäin kuljettavia velvollisuuksiaan, vaan heidän kauttaan hahmottuu koko Milanon alamaailman kirjo. Di Leon hienona saavutuksena on Milano kaliberi 9:stä tuttuun tapaan kyky luoda uskottavaa ja kokonaisvaltaista todellisuutta, jossa päähenkilöt on helppo nähdä osana suurempaa ihmiskohtaloiden kaanonia. Esimerkiksi Luca Canalin ex-vaimo ja tytär eivät tunnu olevan mukana pelkästään juonen tarpeita varten, vaan vain muutaman yhteisen kohtauksen avulla heidän ja Lucan ympärille rakennetaan asetelma kompleksiseen perhedraamaan, jonka vaihtoehtoisia tulevaisuuskuvia huomaa jääneensä pohtimaan. Liekö sitten elokuvaa inspiroineella Giorgio Scerbanenencon romaanilla ollut suurikin merkitys käsikirjoituksen kypsyyteen.

La mala ordina [7]
La mala ordina [8]

Ajojahti toteuttaa myös mallikelpoisesti Howard Hawksin ajatusta, jonka mukaan elokuvaan pitää sisällyttää maksimissaan vain viisi suurta kohtausta (eikä muista niin väliä), minkä lisäksi Di Leo osaa rytmittää huippukohtansa juuri oikein. Lopun sokkelomaiselle romuttamon pihalle sijoittuvan viimeisen välienselvittelyn täydennykseksi tällaisiksi lukeutuvat tappajakaksikon öinen kohtaaminen huoralauman kanssa, Lucan aseenostoreissu autokorjaamoon sekä ikimuistoisimpana mielettömän hurja, takaa-ajetun takaa-ajajaksi kääntävä juoksutus, jonka laukaisevaan tapahtumaan valmistava jaksokin on todellinen intensiteetin kasvattamisen taidonnäyte.

Puhtaasti toiminnallisilla kriteereillä arvioituna Ajojahdin takaa-ajokohtaus sietää vertailun esimerkiksi Umberto Lenzin Napoli violentan (1976) ja Alberto De Martinon Sylkevän Magnumin (A Special Magnum for Tony Saitta, 1976) kiihdyttelyjen kanssa, mutta on kohotettavissa aivan erityiseen asemaan, sillä edellä mainituista komisario Bettin ja kapteeni Saittan rikollissaalistuksista puuttuu se alkukantaisen epätoivoinen ja välittömän henkilökohtainen tunnelataus, joka katsomossakin kouriintuntuvasti siivittää Luca Canalin täysin käsittämättömään spurttiinsa. Suorituksen jälkeen tekee mieli nousta seisomaan aplodeeraamaan kaikkensa antaneelle, hikiselle ja totaalisen ryytyneelle parittajanpahaselle.

La mala ordina [9]
La mala ordina [10]

Di Leon elokuvan katsomisesta saa harvinaislaatuisen hienon olon. Ajojahti osuu upeasti maaliin suvereenisti ohjattuna, tiheänä ja pirunmoisen säälimättömänä trillerinä, joka on kokonaisuutena vaikuttava todiste tuotantoryhmän italialaisten ammattimiesten työn tinkimättömyydestä. Useiden vahvojen kohtausten lisäksi se jättää pääkoppaan lähtemättömän jäljen Mario Adorfin nerokkaasti tulkitseman, kuolemattoman sisukkaan Luca Canalin pistoolin piipusta. Rikoselokuvana Ajojahti loistaa tasaväkisesti parhaiden amerikkalaisten mafiafilmien ja tylyimpien brittiläisten gangsterikuvausten seurassa ihan ilman mitään elitistisyyslisiä.

Versioinfo (1.12.2007):

RaroVideon La mala ordina dvd ei ole vähempää kuin pakkohankinta. Moitteettoman kuvan lisäksi se sisältää elokuvasta noin 10 minuuttia kaikkia aikaisempia kotivideojulkaisuja - myös Oy Nickes Sound City Ab:n Ajojahti sekä Espoon OVC Videovisionin Mafian ajojahti -FIxejä - pidemmän version, jollaisenakaan siinä ei ole yhtään ylimääräistä. Puhe on valittavissa joko englanniksi tai tekstitetysti italiaksi, mutta harmittavasti pätevältä vaikuttavaa ekstramateriaalia ei olla tekstitetty.

*****
keskiarvo
toimitus
3.94/5.00 (8)
 JSSMJLTPJMJM*MK*PI
  4.0 4.5 4.5 5.0 3.0 3.0 3.0 4.5
keskiarvo
lukijat i
4.14/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  23 (28)
82%
La mala ordina (1972)  La mala ordina (1972)Ajojahti  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12