Caroline Munro
Italia violenta - osa 1: Fernando Di Leo
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12

Uomini si nasce poliziotti si muore (1976) :: Live Like a Cop, Die Like a Man

Kylmät tyypit, kuumat raudat

aka The Terminators; Iskalla typer på heta bågar

Uomini si nasce poliziotti si muore #1 Uomini si nasce poliziotti si muore #2
IMDb

Jälkimmäinen Fernando Di Leon toiselle ohjaajalle 1976 laatima käsikirjoitus ei voisi olla erilaisempi kuin Romolo Guerrierin vakavasti nuorisorikollisuutta tarkasteleva Nuoret, väkivaltaiset ja röyhkeät (Liberi armati pericolosi). Ruggero Deodaton Uomi si nasce poliziotti si muore eli englanniksi Live Like a Cop, Die Like a Man tai kotimaisesti Kylmät tyypit, kuumat raudat on kaikilla näillä kielillä niin herkullisesti nimetty, että jo se innostaa odottamaan jotain vielä perusrämäkkäotteista poliziotteschia viileämmin villiä muilutusta. Eikä otsikko petä, sillä kahden vigilante-raikulikytän rikollisten ruttaaminen saa elokuvassa sellaiset liioitellut mittasuhteet, että läpeensä häiriintynyttä "pojat on poikia" -asennetta ja rujoa väkivaltaa vastustamattomasti yhdistelevä Kylmät tyypit, kuumat raudat nousee melko äärimmäiseksi rajoittamattomien toimintavaltuuksien kyttäfantasiaksi.

Uomini si nasce poliziotti si muore [1]
Uomini si nasce poliziotti si muore [2]

Avausskenaario virittää tunnelmaan täydellisesti. "Special Force" -poliisit Alfredo (liian nuorena huumeisiin menehtynyt Marc Porel) ja Antonio (Ray Lovelock) kruisailevat yhteisellä moottoripyörällään alas Rooman katuja. Taustalla soi Lovelockin laulama, erittäin tarttuva ja itse asiassa varsin hyvä kitaraballadi. Tapahtuu ryöstö: niin ikään parina moottoripyörän selästä operoivat katuvarkaat yrittävät anastaa nuoren naisen käsilaukkua. Tyttö on varautunut tilanteeseen lukitsemalla laukun ketjulla ranteeseensa, mikä ei kuitenkaan paljoa röyhkimyksiä hidasta, vaan he vetävät naisparkaa asfaltilla perässään kunnes tämän pää rusahtaa lamppupylvääseen kallosta ulos pulpahtavan gore-purkauksen säestämänä. Seuraavaksi paskiaiset koettavat, irtoaisiko kapsäkki jos verisenä maassa makaavaa uhria potkisi saappaalla kasvoihin. Ei auta, joten lipettiin.

Sattumalta juuri paikalle lipunut kyttäkaksikkomme lähtee ilmekään värähtämättä takaa-ajoon (Antoniolle löytyy sopivasti oma pyörä viereen parkkeeratun auton lavalta), mistä alkaa intensiivinen ja aidosti uhkarohkea, sissityylillä luvatta pitkin vilkkaita kujia kuvattu takaa-ajojakso. Elokuvantekijöiden väkivallalla sikailu naurattaa ääneen viimeistään siinä vaiheessa, kun tuhatta ja sataa toistensa perässä pärisevien pyörien lomaan leikataan kuvaa opaskoiran avulla tietä ylittämään lähtevästä sokeasta vanhuksesta. Kohtaamisesta tulee hakematta mieleen Troma-elokuvat. Kilpa-ajo päättyy tietysti kolariin, jonka jälkilöylyissä Alfredo vääntää niskat nurin siltä ryöstäjältä, jonka mahaan ei ole uponnut pakopyörän sivupeiliä, ennen kuin muu virkavalta ennättää paikalle.

Uomini si nasce poliziotti si muore [3]
Uomini si nasce poliziotti si muore [4]

Dynaaminen duo säilyttää coolinsa ja reteän asenteensa kaikista vittumaisimmissakin tilanteissa. He riskeeraavat empimättä sivullisten henkiä, vonkaavat pomonsa sihteeriltä persettä, räjäyttelevät asioita huvikseen, eivät epäile kiduttaa sadistisesti kuulusteltaviaan, retostelevat panojutuillaan hoitonsa äidille ja niin edelleen. Yhtenä poliisiporsastelun ja pre-crime-tehokkuuden huipennoksena Alfredo ja Antonio estävät pankkiryöstön ampuen autoissa ja kadulla pälyilevät potentiaaliset rosvot ennen kuin he edes ehtivät toteuttaa rötöstä! (Jos laskee elokuvassa suoritettuja tappoja/murhia/muita rikoksia, konnat häviävät auttamattomasti sankareillemme.)

Mielenkiintoista perspektiiviä parivaljakon suhteeseen luo heidän läheisyytensä: moottoripyörän lisäksi he jakavat saman huoneen ja usein myös naiset (kieltäytyen kuitenkin kolmen hengen kimppakivasta). Yhteiselo ja rosvojen listiminen sujuu pojilta mutkattoman luontevasti, eikä aamuisin tarvitse edes vaivautua suihkuun. Fiilis pidetään leikkimielisen nihilistisenä muutenkin kuin pääparin osalta: jos esimerkiksi väkivaltainen kohtaus uhkaa käydä liian raadolliseksi, sitä kevennetään usein jo alkujaksossa kuultuun tapaan Lovelockin hyväntuulisella laululla.

Uomini si nasce poliziotti si muore [5]
Uomini si nasce poliziotti si muore [6]

Kaikestä tästä johtuen on epätavallisen hankalaa kiinnittää huomiota siihen seikkaan, ettei elokuvassa ole nimeksikään juonta. Kaksikko on ison mafiamopo Roberto Pasquinin (Renato Salvatori) perässä ja hän taas puolestaan pyrkii nitistämään julkeasti toimiaan sotkevan parivaljakon. Se oli suunnilleen siinä. Touhun hauskuus ei synnykään odottamattomista tarinankäänteistä, vaan niistä rämäpäisen hulluista tavoista, joilla Alfredo ja Antonio selvittävät alan elokuvista tutut tilanteet. Kylmät tyypit, kuumat raudat onnistuu positiivisesti ällistyttämään oli kyse sitten panttivankitilanteen ratkaisemisesta tai pienimuotoisesta ampumaharjoittelusta.

Mielivaltaisen väkivallan lisäksi harvinaisen hävytöntä sankaripoliisien käyttäytymistä edustaa kohtaus, jossa jeparit tunkeutuvat Pasquinin kotitaloon kuulustelemaan konnakeisarin perheenjäseniä. Alfredo menettää malttinsa Pasquinin siskon (Sofia Dionisio) ivallisesta kommentista ja iskee tätä kasvoihin voimalla, joka lennättää tytön selälleen sänkyyn hyvin muodostuneet rinnat paljastaen. Luonnollisesti nainen syttyy tällaisesta miehisestä voimannäytöstä, ja pian molemmat miehet harrastavat vuorotellen sisaren kanssa äänekästä seksiä, äidin valmistaessa oven takana keittiössä vieraille aamiaista.

Uomini si nasce poliziotti si muore [7]
Uomini si nasce poliziotti si muore [8]

Kovimman statuksen eksploitaatiomestari Ruggero Deodato (myöhemmin muun muassa Kannibaalien polttouhrit, 1979 ja Talo puiston perällä, 1980) ohjaa hyvällä otteella, mutta ralli ei voisi toimia ilman Marc Porelin ja Ray Lovelockin täydellisesti osiin istuvia ulkomuotoa ja rentoa yhteispeliä. Vitsejä tilanteessa kuin tilanteessa murjovat, verenhimoiset ja seksistiset törkimykset onnistuvat pysymään kaikista kusipäisistä ominaisuuksistaan huolimatta koko ajan jotenkin charmantteina veijareina. Jos Kylmät tyypit, kuumat raudat ei saa haluamaan töihin roomalaiseksi erikoisjoukkojen kytäksi, jotain on pahasti vialla. Mikäli joskus sattuu olemaan huonolla tuulella, pelkkä elokuvan alkutekstijakson katsominen auttaa kääntämään päivän aurinkoiseksi.

Versioinfo (1.12.2007):

Kylmät tyypit, kuumat raudat on julkaistu Suomessa sekä Gebe Filmin että Harley Videon kasetteina, joista ensin mainittu lienee harvinaisempi. Sisällöiltään nauhat ovat identtiset: kuva on alkuperäisen levyinen 1.85:1 ja itse elokuva ilmeisesti leikkaamaton.

FIxien kerättävyyttä on himmentänyt italialaisen Raro Videon suositeltava Uomini si nasce poliziotti si muore "Collector's Edition" dvd, jolta löytyy takakannen 4:3-uhkailuista huolimatta hyvä ei-anamorfinen laajakangaskuva, englanti- ja italia-audiot, englanninkieliset tekstit sekä ansiokas (tekstitetty) haastattelukooste.

****-
keskiarvo
toimitus
3.29/5.00 (7)
 JSSMJLTPJMJM*MK*
  4.0 3.5 3.5 4.0 3.5 2.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
3.67/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  18 (22)
82%
Uomini si nasce poliziotti si muore (1976)  Uomini si nasce poliziotti si muore (1976)Kylmät tyypit, kuumat raudat  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

kommentit

odota...
anonyymi kommentoi (1.12.2011 02:51:09)
user avatar Kerrankin elokuva, josta voi sanoa ihan huoletta, että heppoinen juoni ei haitannut yhtään!
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa