Caroline Munro
Today You Die - Steven Seagalin valtio-dialogi
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

Oikeamielisyys, oikeudenmukaisuus

"Ei riitä, että on hurskas ja rehellinen, on huolehdittava, että toiset ovat samassa tilassa; ja siihen pakottamista se varsinaisesti tarkoittaa. Yhtä paljon kun minun epäoikeudenmukaisuuteni saa pahaa aikaan toiselle, voi hänen epäoikeudenmukaisuutensa kautta pahuus levitä toiseen, jolloin minun tehtäväni on nimenomaisesti estää se aivan kuin estäisin omat rikkomukseni. Tämän vuoksi, jos minä aion olla oikeamielinen, olen sidottu käyttämään pakkokeinoja lähimmäiseeni, voimakeinoja, jos ne ovat tarpeellisia, kaikissa niissä vahingollisissa teoissa joista, paremman mielenlaadun omaavana itse pidätyn."

- Piispa Rowley - määritelmä oikeamielisyydestä

Osiensa summa, oikeamielisyys toteutuu automaattisesti perushyveiden toteutuessa. Termiä ei onneksi tarvitse enempää selitellä, vaan voimme määrittää sen kehäpäätelmällä Platonia mukaillen: ihannevaltion säilyttäminen on ainoa päämäärä, johon kaikkien toimien täytyy perustua. Koska oikeamielisen hallitsijaluokan kaikkien toimien tarkoitus on vain edistää valtion olemassaoloa, niin myös Steven Seagalkin voi tehdä kaikkensa puolustaakseen omaa hegemoniaansa. Käytännössä siis mm. seuraavat asiat luetaan oikeamielisiksi teoiksi:

  • Halutessaan murtaa vaikka jokaisen jamaikalaisen rastatukan nivelet (Marked for Death, 1990)

  • Heittää ex-tyttöystävä tekaistun prostituutiosyytteen varjolla putkaan yöksi vain vittuuntumisen vuoksi (Out for Justice, 1991)

  • Tuhota lukemattomien pienyrittäjien kioskin/ravintolan/lähikaupan irtaimisto mahdollisimman näyttävän rankaisutoiminnan sivutuloksena (lähes joka elokuva)

  • Hyväksyä taide vain siinä tapauksessa, jos sen voi repiä irti ja käyttää sitä aseena. Muutoin vapaasti tuhottavissa kuten ravintoloidenkin irtaimisto (lähes joka elokuva)

  • Pukeutua työpaikalle kuin 70-luvulle jäänyt diskopelle (lähes joka elokuva The Glimmer Manistä alkaen)

  • Aiheuttaa öljynporauslaitteiston tuhoamishurmiossa todennäköisesti huomattavasti pahempi ekokatastrofi kuin kapitalistien ahneudella alun perin olisi ollut edes mahdollista saavuttaa (On Deadly Ground, 1994)

  • Paukauttaa turpaan ravintolatyöntekijää tai muita palveluammattien edustajia, jotka eivät noteeraa läsnäoloa halutunlaisesti (The Glimmer Man ja Shadow Man, 2006)

  • Kostaa kaikille syyllisyyteen katsomatta (Out for a Killin kansisloganin suomennos: "Hän kärsi murhasta, jota ei tehnyt. Nyt on muiden vuoro!")

  • Käyttää CGI-tekniikkaa ainoastaan omien kasvojensa nuorentamiseen ja anatomisesti epäsuhtaisten vartaloiden muodostamiseen (Black Dawn, 2005, ja sitä myöhemmät dvd-kannet)

  • Palkata itsensä dubbaajaksi täysin eriääninen statisti, jos ei huvita lausua omia vuorosanojaan (Attack Force, 2006)

  • Ulottaa koston kätensä elokuviensa sisäisestä maailmasta reaalimaailmaan ja rangaista katsojia tekemällä väsyneitä tiedustelupalvelu/palkkasoturi/terrorismi -teemaisia sontaelokuvia (lähes kaikki viimeisen 10 vuoden aikana tehdyt elokuvat)



Sivu:

1 2 3 4