Caroline Munro
Today You Die - Steven Seagalin valtio-dialogi
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

We're outgunned, and undermanned. But you know somethin'? We're gonna win. You know why? Superior attitude. Superior state of mind.


Kahden vuosikymmenen ajan johdonmukaisesti rakennettu kokonaisuus on ylivertaisen moraalin ylistystä joka kumpuaa sammumattomasta vittuuntuneisuudesta. 80-luvun mätkintäpeli International Karate + -kannesta alkaen markkinoitu maanisen ärtyneisyyden konsepti on kyennyt ihailtavalla tavalla vastustamaan kaikkea muutosta ja liennytystä. Steven Seagalin outo sekoitus uhmaa, epäluuloa, itsekeskeisyyttä, laskelmoitua sympaattisuutta ja suoranaista lynkkausmentaliteettia takaavat sen, että hän on toimintasankarienkin antisosiaalisessa seurassa täysin muista poikkeava rähinöitsijä.

Jos siis oikeudenmukaisuudessa on aste-eroja niin kaikista kaukaisimmassa päässä mulkkaa Steven Seagal; siellä missä tyrannimaisuus kohtaa kuvitelman absoluuttisesta erehtymättömyydestä ja moraalista. Omantunnon ääneksi toimintaelokuviin usein kirjoitettu "et ole yhtään parempi kuin vastustajasi" -lausahdus saa sankarin poikkeuksetta epäilemään tekojensa oikeutusta ja muuttamaan toimintatapojaan. Steven Seagalin rautainen itsevarmuus ei moisia epäilevyyksiä sulata, vaan keskustelu kuitataan loppuun käsitellyksi uhmakkaalla mulkaisulla ja murahduksella (Urban Justice).

Blockbuster-elokuvilla itse itsensä valveutuneiksi elokuvakatsojiksi korottaneiden suosikkivitsailun aihe on usein naaman ilmeettömyys. Tämä kasvottoman oikeuden metafora on olennainen osa toimintatapaa, jossa tunteet tai rationaalisuus eivät saa vaikuttaa ketään suosivasti oikeuden toteuttamisprosessiin. Seagal voikin turmella vuosikausien urkintatyön tulokset menemällä kriittisellä hetkellä vetämään paikallista parittajaa turpaan, koska oikeudenkäytössä ei saa olla prioriteetteja (Nico).

Toki vuosien varrella on jotain muuttunutkin: kehoakin suuremmaksi on paisunut ego. Itse luomassaan maailmankuvassaan on hänen oma roolinsa ja merkityksensä kasvanut jo megalomaanisiin mittoihin. Tämän voi todeta vertailemalla kansitekstien luonnehdintoja sankarista alkuvuosilta tähän päivään asti:

1988: He's a cop with an attitude. (Nico)
1990: He’s a good cop. In a bad mood. (Marked for Death)
1992: ...a lone man stands with a deadly plan of attack. (Under Siege)
1995: Only one hero stands in the way. (Under Siege 2: Dark Territory )
2007: Humanity's greatest hope... (Attack Force)

Sankareiden toiminnan tarkoitus on aina ollut tarjota katsojille tai kuulijoille usko parempaan huomiseen ja oikeudenmukaisempaan maailmaan. Steven Seagalin väkivaltaeepoksien ideologinen ja oikeudellinen kliimaksi on usein seuraava: maassa makaava pahantekijä on täysin toimintakyvyttömässä tilassa kivusta huutaen, mutta Seagal jatkaa vain raajojen vääntämistä kunnes nivelet antavat periksi rusahduksen merkeissä. Alkavan rutinan ja sitä väistämättä seuraavan rääkäisyn välissä katsojalle syntyy konkreettinen tunne oikeuden toteutumisesta. Steven Seagalin hegemonialle tilanne on yhtä elintärkeä kuin katsojan oikeustajulle. Yhden miehen valtainstituutioon eivät kuulu oikeusistuimet, joten jokaisen ympäristön yksilön täytyy sisäistää, että rangaistus rikkomuksista on välitön ja tuomio laitetaan käytäntöön välittömästi.

Vuonna 1997 Steven Seagal nimitettiin tulkuksi, jälleensyntyneeksi 1600-luvun tiibetiläiseksi lamaksi, joiden tehtävänä on auttaa muita saavuttamaan valaistuminen. Näin hän astui vajaan viiden sadan jälleensyntyneeksi tunnistetun tulkun joukkoon, joista korkea-arvoisin on itse Dalai-lama. Kun peilaa miehen menneisyyttä tähän poikkeuksellisesti aikuisiällä tehtyyn löydökseen, on selvää, että kokonaisuudessa on jotain kiehtovaa ja mystistä järkeenkäyvyyttä. Ehkä siis myös Steven Seagalilla on meneillään Joseph Campbellin esittämä pyhä tehtävä, quest, johon liittyy radikaalia oman käden oikeutta, militanttia ekofasismia ja buddhalaisia reinkarnaatioita. Matkan päämäärää voimme vain arvailla; se voi olla jumalallisten valtaoikeuksien etsintää, kompromissittomien toimintaelokuvien renessanssin käynnistämistä tai vain vastauksen etsimistä kysymykseen "kuinka monella tapaa voi murtaa ihmisen käsivarren?". Siihen asti kunnes tiedämme enemmän, Steven Seagalin aikaansaavan tekijätyypin roolimalli luo edelleen terveen vaihtoehdon kaikelle nykyaikana muodissa olevalle puolifilosofioinnille, postmodernille lässytykselle ja tiimityöskentelyn taakse kätkeytyvälle velttoilulle.


Lex Seagal (artiklat 1-28):

 JSJMMHMETPMMSMJLMK*EMPIPVTKALKA
1.Out for Justice (1991)4.52.54.0...4.03.04.04.03.55.03.5...3.923.84
2.Marked for Death (1990)3.53.53.5...3.53.03.53.53.54.53.53.53.553.40
3.Under Siege (1992)4.03.53.53.53.03.03.03.54.03.03.5...3.413.54
4.Under Siege 2: Dark Territory (1995)4.03.53.03.52.53.03.54.04.03.53.02.53.333.20
5.Hard to Kill (1990)3.03.53.0...2.52.53.03.53.54.04.03.53.293.09
6.Belly of the Beast (2003)3.02.5...3.53.0...3.03.53.53.52.53.03.092.78
7.Above the Law (1988)3.53.53.0...2.5...3.03.53.03.53.0...3.083.21
8.On Deadly Ground (1994)3.53.0......2.52.5...2.52.53.54.03.03.002.95
9.The Glimmer Man (1996)3.5......3.02.02.52.53.03.03.5...3.52.943.14
10.Urban Justice (2007)3.03.5......2.0...2.03.0...3.0......2.752.30
11.Shadow Man (2006)2.5..................3.0............2.752.00
12.Exit Wounds (2001)3.02.5...3.02.02.0...3.53.03.0......2.653.03
13.Into the Sun (2005)2.52.5............2.03.03.02.0......2.572.72
14.Executive Decision (1996)2.52.5......2.02.5...2.52.53.0......2.503.41
15.Pistol Whipped (2008)3.0..................3.0...1.5......2.502.71
16.Fire Down Below (1997)3.53.0......1.51.5...2.02.03.5...3.02.502.71
17.The Patriot (1998)3.03.0......2.0......3.0...1.0......2.402.28
18.Mercenary for Justice (2006)2.0...............2.52.02.5.........2.251.94
19.Half Past Dead (2002)1.52.0...............2.5............2.002.30
20.Out of Reach (2004)2.5...............1.51.5...1.5......1.901.67
21.Today You Die (2005)1.5..................2.0............1.751.83
22.The Foreigner (2003)2.0..................1.03.01.0......1.751.75
23.Out for a Kill (2003)1.5..................2.0...1.0......1.751.38
24.Submerged (2005)2.52.02.0............1.5...1.0......1.671.78
25.Black Dawn (2005)1.52.0...............1.5...1.0......1.502.25
26.Flight of Fury (2007)1.5..................1.5............1.501.64
27.Ticker (2001)2.0..................1.5...1.0...1.51.501.50
28.Attack Force (2006)1.0..................1.0............1.001.38
 JSJMMHMETPMMSMJLMK*EMPIPV2.462.49
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4