Caroline Munro
Tokion tyttöpomot - Delinquent Girl Boss
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6

Japanilaisten tyttöjengielokuvien lopullinen voittokulku alkoi 1970-luvun taitteessa. Toei oli edeltävinä vuosina tahkonnut rahaa Tatsuo Umemiyan tähdittämällä, toistakymmentä jatko-osaa poikineella miehisellä Delinquent Boss (Furyo bancho) -sarjalla. Kilpaileva Nikkatsu-yhtiö keksi vastata haasteeseen toistamalla konsepti viitenä feminiinisempänä versiona Stray Cat Rock -otsikon alla vuosina 1970 ja 1971.

Nikkatsu oli kuitenkin auttamattomasti matkalla kohti taloudellisia vaikeuksia ja niitä seurannutta siirtymistä roman pornon pariin loppuvuodesta 1971. Lajityypin lopullinen herruus jäi täten Toein nimiin, joka sai ensimmäisen Delinquent Girl Boss (Zubeko bancho) -elokuvansa Blossoming Night Dreams teattereihin syyskuun lopulla 1970, muutama viikko kolmannen Stay Cat Rock -elokuvan jälkeen.



Ohjaajan pallille asettui Kazuhiko Yamaguchi, jonka aiempi työkokemus rajoittui muutamaan apulaisohjaajan virkaan menestyksekkäässä Brutal Tales of Chivalry -elokuvasarjassa. Delinquent Girl Boss: Blossoming Night Dreams toimi ohjaajan pitkän hittiputken aloituksena. Myöhemmin Yamaguchi saavutti mainetta etenkin karate-elokuvien spesialistina ohjaten sellaisia menestystuotteita kuin Sister Street Fighter (1974), Karate Bull Fighter (1975) sekä Suomenkin valkokankailla Night Visionsin yhteydessä nähty Which Is Stronger, Karate or the Tiger? (1976).

Ehkäpä ohjaajaakin merkittävämpi menestyksen osatekijä oli kuitenkin elokuvien pääosassa nähtävä ilopilleri Reiko Oshida. Jo 1960-luvun lopulla vahvoissa sivuosissa (mm. Quick-Draw Okatsu sekä pari Delinquent Boss -elokuvaa) ihastuttanut tähti pääsi nyt elementtiinsä rämäpäätyttönä, joka hyvistä aikeistaan huolimatta päätyi aina johdattamaan jenginsä sotaan paikallisia yakuzoita vastaan.



Oshidan aktiiviura jäi kuitenkin valitettavan lyhyeksi, eikä häntä olekaan nähty valkokankaalla Delinquent Girl Boss -sarjan jälkeen kuin satunnaisesti, ja silloinkin lähinnä draamarooleissa. Syyksi voi helposti arvata japanilaisen toimintaelokuvan 1970-luvulla läpikäymät muutokset: naistähtien roolit kävivät yhä eksploitatiivisemmiksi, kunnes koko genre saapui umpikujaan vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Oshida olikin Etsuko Shihomin ohella Toein viimeisiä puhtoisen imagon naistoimintatähtiä.

Sivu:

1 2 3 4 5 6