Caroline Munro
Tokion tyttöpomot - Delinquent Girl Boss
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6

Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods (1971)

aka Zubeko banchô: hamagure kazoe uta

Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods #1 Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods #2
IMDb

Todettakoon heti aluksi, että koko sarjan mieltäylentävimmät kohtaukset nähdään tässä elokuvassa. Ansioissaan hieman puolitiehen jääneen kakkososan jälkeen Yamaguchi on siirtänyt tapahtumat Yokohaman raikkaaseen satamakaupunkiin, missä tuttu sakki käy entistä tiukempaa kädenvääntöä. Toki tarina aloitetaan koulukodista, mutta sen jälkeen pommeja alkaa sataa säännöllisin väliajoin.

Ensimmäinen, ja varmasti kovin yllätys on aiemmissa osissa Marin roolissa nähty Yukie Kagawa, joka on Ballad of Yokohama Hoodsissa vetänyt nahkasaappaat jalkaan ja hypännyt prätkän selkään. Ruoska ja musta hattu kuuluvat asustukseen. Selustaa turvaa puolentusinaa punatakkista tyttöjengiläistä, jotka heti alkajaisiksi antavat voimannäytteen karauttamalla pyörillä seinän läpi suoraan kovisteltavan äijän makuuhuoneeseen.

Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [1]
Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [2]

Myöhemmin tytöt fiilistelevät mm. muotia ja musiikkia tarjoavassa yökerhossa, ja näyttävät sitten kuka määrää tahdin ketkä ottavat käskyjä vastaan. Kapuloita rattaisiin laittaa kuitenkin Teruo Ishiin elokuvien vakiokasvo Asao Koike, jonka edessä rivijengiläiset tuntuvat omituisesti menettävän kaiken rohkeutensa. Koike ilkeilee pääpahan roolissaan nautittavasti, joskin hieman rutiininomaisesti. Aivan lopussa äijälle lohkeaa muutama epätoivoinen tähtihetki.

Tarinan varsinaisessa keskiössä on jälleen Reiko Oshidan jengi, jolla menee tikut ristiin vähän joka tahon kanssa. Neljättä Stray Cat Rock -elokuvaa Machine Animal (1970) muistuttavassa sivujuonteessa tytöt yrittävät auttaa amerikkalaista armeijakarkuria pakenemaan maasta. Samalla päästään ottamaan osaa ulkomaalaisten asemaan 70-luvun Japanissa, joskin asian käsittely on melko keveää eikä missään vaiheessa asetu viihdearvojen edelle.

Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [3]
Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [4]

Kahden edellisen elokuvan vahvat miessankarit puuttuvat Yokohamasta tyystin. Tätä korostaa vielä entisestään muutoinkin hintelän Tonpei Hidarin paritus pinky violence bad mama Yoko Miharan kanssa. Mihara tarjoilee omalta osaltaan yllätyksen onnistuen kerrankin pitämään vaatteet yllään loppuun saakka, joskin siinä onnistuvat elokuvan kaikki muutkin naistähdet. Ainoat paljaan pinnan vilahdukset nähdään amerikkalaissotilaille rahaa vastaan esitettävien pink-elokuvien filmikeloilta.

Kyseistä bisnestä pyörittää Toru Yuri, joka onnistuu kirvoittamaan muutamat irtonaurut hölmöllä olemuksellaan. Yuri oli edellisessä elokuvassa nähdyn Akira Oizumin tapaan studion luotettu koominen keventäjä. Toisiaan paitsi maneereiltaan myös ulkonäöltään muistuttavat Yuri ja Oizumi nähtiin usein samankaltaisissa rooleissa, joskus peräti samassa elokuvassa. Perusvarustukseen kuuluvien tekoviiksien ansiosta miehiä on joskus jopa vaikea erottaa toisistaan.

Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [5]
Delinquent Girl Boss: Ballad of Yokohama Hoods [6]

Tarinansa osalta Yokohama ei tarjoile mitään ennenkuulumatonta, ja onpa väliin mahtunut muutama tyhjäkäynnillä etenevä jaksokin. Mielenkiinto pysyy kuitenkin yllä varsin mallikkaasti. Loppuhuipennuksen jälkeen on sitä paitsi helppo antaa anteeksi pienemmät epäonnistumiset. Moottoripyöriä, samuraimiekkoja ja konekivääreitä miksaava finaali on nimittäin koko sarjan paras toimintakohtaus, ja yksi Yamaguchin uran tähtihetkistä. Tästä ei paljoa voisi parantaa muuten kuin verta lisäämällä.

****-
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Zubeko banchô: hamagure kazoe uta (1971)  Zubeko banchô: hamagure kazoe uta (1971)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6