Caroline Munro
Cine español #1: Algunos sangre, senor Larraz?
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

Deviation (1971)


Deviation #1  

Genre

IMDb

Lontoossa kuvattu ja ruotsalaisena osatuotantona toteutettu Deviation on Larrazin toinen elokuva. Keski-ikäinen mies ja hänen rakastajattarensa ajelevat hiljaisella ja perin pilvisellä maaseudulla huonon näkyvyyden häiritessä, kun tielle ilmestyy jokin, mikä johtaa auton kolaroimaan puuta vasten. Tätä ennen hätäinen naishahmo on sinkoillut risujen seassa metsässä päiväsaikaan kuin jonkin määrittelemättömän uhkan jahtaamana. Kolaroineiden päähenkilöiden avuksi ilmestyy pian nuori mieshenkilö Julian, joka johdattaa heidät yötä vasten suureen kartanoonsa rauhoittumaan kolarin aiheuttamasta järkytyksestä. Loppuaika elokuvasta vietetäänkin melko luontevasti tässä yhdessä suuressa kartanossa.

Deviation [1]
Deviation [2]

Deviation luottaa minimalismin voimaan ja näin se perustuu keskeisesti psykologiseen vihjailuun, yksityiskohtien hyvin hillittyyn viljelyyn ja tapahtumien esittämiseen mahdollisimman mystisessä ja omituisessa muodossa. Sibyla Greyn esittämän nuoren Olivian syventyvän horrosmainen tila ei riitä paljastamaan katsojallekaan kartanon todellisia tarkoitusperiä liian nopeasti, minkä johdosta Larraz saa hyvää aikaa rakentaa tunnelmallista maailmaansa. Elokuvan kalmankalpeaan sävyyn vaikuttaa myös se, että aivan alussa on vierailtu kuolleita eläimiä täyttävässä liikkeessä, jonne toimitetun kuolleen valkoisen koiran veltto ruumis ihmishahmon kourissa välittää elokuvan alkuun samanlaista vallitsevaa melankoliaa kuin Mario Bava oikeastaan kaikissa kauhuelokuvissaan.

Deviation [3]
Deviation [4]

Tämän aistillisen maalailun lisäksi elokuvan maailma perustuu toisenlaiseen aistillisuuteen 70-luvun alun piirteiden mukaisesti. Kartanoa hallinnassaan pitävä nuori Julian kutsuu ajoittain paikalle myös ystäviään, joille "luonnonmukaiset" rentoutumis- tai mietiskelykeinot eivät ole vieraita. Eksoottisen vesipiipun ympärille keskittyvää ja seksuaaliseen ryhmäaktiviteettiin päättyvää pitkää kohtausta ei ole vaikea yhdistää vain vuotta aikaisemmin valmistuneeseen, maineikkaiden ja omapäisten brittiohjaajien Donald Cammelin ja Nicholas Roegin ohjaamaan elokuvaan Performance (1970), jossa alakulttuurin eri ilmenemismuotoihin hyvin raadollisinekin puolineen syvennytään vaikuttavalla tavalla. Larrazin välittämä tunnelma pakottaa itsensä myös vastahakoisen Olivian ympärille.

Deviation [5]
Deviation [6]

Parhaimmillaan Deviation muistuttaa jopa Roman Polanskin psykologisia kauhu- ja mysteerielokuvia, joissa hahmojen mahdollisia aistiharhoja (esim. näyt peilin tai ikkunaruudun kautta) hyödynnetään harkitusti ja tehokkaasti. Seksi ja kuolema yhdistyvät näissä harvoissa visioissa, mutta juuri siinä piilee myös hallitun kauhuelokuvakerronnan ydin; täytyy tietää mitä näyttää, milloin näyttää ja miten näyttää, jotta katsoja ajautuisi yhä syvemmälle. Näiltä osin Larrazin pienimuotoinen elokuva tiedostaa hyvin omat rajansa ja myös mahdollisuutensa eikä siinä ole mainittavasti ristiriitaisia ja siis vaivaannuttavan kömpelöitä ratkaisuja. Sivuhenkilöistä ja yksittäisistä vihjailevan tehokkaista kohtauksista maininnan ansaitsee erityisesti kohtaus, jossa eräs hahmoista päätyy ensimmäistä kertaa omituisen, sänkyynsä mitä ilmeisimmin tuomitun vanhuksen hämärään huoneeseen.

Deviation [7]
Deviation [8]

Kokonaisuutta ei häiritse myöskään potentiaalinen "pellehahmo", koko elokuvahistoriankin mittakaavassa huomioitavan himokas vanha, kaljuuntunut, harmaantunut mutta tilannetajuinen ja terävä kemistimies, joka kartanon savuhuuruisista ja orgasmia palvovista yöjuhlista vihjeitä saatuaan ilmaisee halunsa osallistua niihin. Julianin tokaisema vapaasti lainattu vastaus valitan, mutta juhlamme ovat vain nuorelle sukupolvelle ei lannista miestä, jonka vanhalla pelimiehen otteellaan onnistuu kiristää itselleen hetkeksi Julianin tumman, hiljaisen ja uhkaavan kauniin siskon vartalon. Koska tämä hahmo ei ole mikään kuolaava pelle vaan psykologisesti laskelmoiva, himokas vanha kettu, ei hahmo aiheuta katsojassa jatkuvaa höhötystä ja naureskelua, vaan kaikki on toimivassa kontekstissa elokuvan vihjailevan psykologiseen kuolonmaailmaan. Viimeistään loppukuvassa tilanne käännetään lopullisesti utuisaksi visioksi Polanskia muistuttaen.

Deviation [9]
Deviation [10]

Deviation on pienten puitteidensa ja näkemyksekkään ohjaajansa ansiosta toimiva ja rajoissaan pysyvä kulttielokuva, jossa kaksi suurta voimaa, kuolema ja himo, vallitsevat hahmoja ja heidän mahdollisuuksiaan. Väkivaltaa ja kammottavia surmia ei viljellä itsetarkoituksellisesti, minkä ansiosta elokuva lähestyykin aihetta kunnianhimoisemmasta päästä, huolimatta mainituista (ja tietty tervetulleista) irstailuhetkistä.

***½-
keskiarvo
toimitus
3.13/5.00 (4)
 JSSMJMJM*
  3.0 3.0 3.0 3.5
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14