Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3009
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl (2009)

aka Kyûketsu Shôjo tai Shôjo Furanken

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl #1 Vampire Girl vs. Frankenstein Girl #2
IMDb

Eri elokuvagenrejä huolettomasti yhdistelevä Vampire Girl vs. Frankenstein Girl perustuu eksentrisen artistin Shungiku Uchidan mangaan, mutta naisen hengentuote toimii lähinnä etäisenä inspiraation lähteenä elokuvan tarinalle. Romanttinen lähtökohta, huomaamattoman vampyyritytön ja koulun johtavan gootti-lolitan kilpailu koulun ainoan siedettävän pojan suosiosta ystävänpäivänä muuntuu nopeasti yliampuvan veristen yhteenottojen ja outojen mutaatioiden sarjaksi, etenkin kun oppilaitoksen vararehtori kokee olevansa tohtori Frankensteinin seuraaja ja kyhäilee omia hirviöitään koulun kellarissa. Salaman sijaan ne herätetään henkiin vampyyritytön verinäytteellä.

Jos pitäisi osoittaa yksi henkilö, joka on vastuussa Japanissa nyt kukoistavassa viihteellisten gore-elokuvien buumista, sormi kääntyisi epäröimättä kohti Yoshihiro Nishimuraa. Hänen tunnetuin efektityönsä on lännessä paljon huomiota kerännyt The Machine Girl (2008), mutta miltei kaikki lähivuosien tärkeimmät hätkähdyttäviä gore-efektejä sisältäneet Japani-leffat sisältävät hänen tai hänen efektipajansa Nishimura Eizon maskeerauksia, roiskauksia, proteeseja ja CGI:tä: esim. Meatball Machine (2005), Suicide Club (2001), Love Exposure (2008), Robo-geisha (2009) ja tietenkin ällistyttävä Tokyo Gore Police (2008) - joka myös osoitti Nishimuran päteväksi ohjaajaksi.

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [1]
Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [2]

Toinen ohjaaja ja käsikirjoittaja Naoyuki Tomomatsu sen sijaan ei ole vakuuttanut samalla lailla. Tomomatsun halpuutta huokuvat tuotokset kuten Zombie Self-Defence Force (2006) ja Stacy: Attack of the Schoolgirl Zombies (2001) ovat lähinnä kömpelön sekavaa improvisaatiota. Niin huonoja kuin ne ovatkin, niistä silti löytyy kiistämättömiä nerouden hetkiä. Toisaalta halutessaan hän osaa tehdä kohtuullisen koherenttiakin elokuvaa kuten pinku-kummittelugoreilu Yami no Manimani (2009), joka sekin perustuu Shungiku Uchidan mangaan.

Tekijätiimin yhteinen sävel on onneksi löytynyt, ja se on rento, kepeä ja kipeä. Vampire Girl vs. Frankenstein Girlillä ei ole juurikaan tekemistä kauhun kanssa. Pikemminkin se on tyypillinen aasialainen koulukomedia, jonka huumori on over-the-top tasoa Stephen Chow'n tuotosten tyyliin. Parhaat naurut irtoavat elokuvan törkeistä irvailuista Japanin kapinoivan nuorison alakulttuureille. Ruskettunutta ihoa tavoittelevat ganguro-tytöt muokkaavat piirteitään afrikkalaisiksi kirurgialla ja tökkivät vihollisiaan zulu-keihäällä. Rujoimmat kohtaukset liittyvät Tokyo Gore Policesta periytyvään vitsiin, koulun ranteidenviiltelykerhoon, jonka aneemiset jäsenet harjoittelevat lukiolaisten vuotuisia ranteidenviiltelyskaboja varten (helposti ohi menevä vitsi: pinaatti edistää veren hyytymistä).

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [3]
Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [4]

Vampyyrimyyttejä ei kumarrella turhan tarkasti; vampyyrityttö Monami Alucard (Yukie Kawamura) pystyy kyllä olemaan auringonvalossa, mutta mieluummin vetäytyy auringon porottaessa päiväunille koulun kinkyn terveydenhoitajan vastaanotolle. Huvittavasti vampyyrit näkevät ihmiset kävelevinä verisuonistoina. Takaumajaksossa nähdään Monamin äiti (Eihi "Audition" Shiina) taistelemassa eurooppalaista vampyyrinmetsästäjää ja tämän "sumo helvetistä" apuria vastaan, mutta lupaavasta lähtökohdasta huolimatta jakso on melko juosten kustu ja elokuvan unohdettavimpia hetkiä. Toinen heikompi osuus on harmillisesti loppumatsi koululla ja Tokyo Towerilla, joka tuntuu turhankin improvisoidulta ja pitkitetyltä. Pelastaviakin tekijöitä on, kuten Monamin uskollinen kyttyräselkä-apuri Igor, joka tukee valtiatartaan nappailemalla päitä häijyllä luisella versiolla "lentävä giljotiini" -aseesta.

Frankensteinia ja hänen hirviötään on Japanissa käsitelty aiemminkin perin vapaasti, esim. Frankenstein Conquers the Worldissa (1965) mellastaa monikymmenmetrinen "Frankenstein". Frankenstein-tyttö (Eri Otoguro) on sentään söpö ilmestys - jopa senkin jälkeen, kun gootti-loli Keikon raatoon liitetään afrikkalais-wannaben jalat, emo-viiltelijän kädet ja paatuneen tupakoitsijan rautakeuhkot. Lopussa hän mm. lentää päästään kasvavan raaja-propellin avulla. Tämä olio haastaa Monamin kissatappeluun, jossa vanhat kaunat ja poikaystävän omistussuhteet selvitetään väkivalloin.

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [5]
Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [6]

Vaikka Nishimura pääasiassa suosiikin perinteisiä käsityöefektejä ja animatronicsia, on tällä kertaa mukana myös reilusti CGI:tä, eikä sitä ole erityisen vakavasti yritetty sulauttaa kuvaan. Tokyo Gore Policen yltäkylläisyyteen ja hulluuteen ei tällä kertaa efekteissä ylletä. Normaalien ylipaine-verisuihkujen lisäksi löytyy mm. kallon kuorimista, repeytyneitä naamoja, irtisahattuja raajoja ja Bride of Re-animatorin (1990) mieleen tuovat groteskit ruumiinpaloista koostetut uudet elämänmuodot, joita koulun vararehtori rakentelee kellarissaan. Nishimuralle iso peukku siitä, ettei hän ikinä ole kavahtanut "mahdottomiakaan" efektejä, vaan näyttää kaiken reilusti valaistuna ja kameran edessä sen sijaan, että piilottelisi maskeerauksia ja pienoismalleja varjoilla ja salamaleikkauksilla.

Mukana näyttelemässä on nättejä mallityttösiä, mutta tekijät ovat innostuneet maskeeraamaan ja puvustamaan heidän kauneutensa piiloon frankenstein-arvilla, afronaamoilla ja muilla hauskuutuksilla. Huvittavimpia sivuhahmoja on kiinalainen professori, joka koettaa väkisin kääntää oppituntinsa sisällön aasinsiltojen kautta hehkuttamaan Takashi Shimizun ohjaamia Ju-on (Kauna) elokuvia. Ikävä kyllä kohtaus ei lainkaan aukea, jos katsoja ei tiedä kiinalaista näyttelevän juurikin Takashi Shimizu itse.

Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [7]
Vampire Girl vs. Frankenstein Girl [8]

Soundtrack on miellyttävää kuultavaa. Tokyo Gore Policessakin kuulijaa säväyttänyt Blood-Stained Fellow ( = Koh Nakagawa) tavoittelee nyt 60-luvun henkistä, hyväntuulista funk/go-go-soundia. Etenkin elokuvan teemabiisi sekä Metalmousen esittämä lopputekstibiisi "Liquid Sunshine" jäävät soimaan päähän.

Maailma alkaa olla täynnä halpoja gore-elokuvia. Tämä Japanin uusi aalto erottuu massasta kolmen tekijän kautta: rento asenne, erillisten efektien valtava määrä ja villi mielikuvituksen käyttö. Sen sijaan, että tehtäisiin muutama vaikuttava efektikohtaus, ahdetaankin elokuva täyteen suuria ja pieniä efektejä ilman pelkoa, että katsoja edes ehtisi jumittua harmittelemaan jonkin yksittäisen lentävän CGI-pääkallon huonoutta - toisaalta tiukkapipot ja puristit lienevät jo muutenkin oppineet välttämään tätä rakastettavaa roskaa.

****-
keskiarvo
toimitus
3.30/5.00 (5)
 JSSMKKMK*PI
  3.0 3.0 4.0 4.0 2.5
keskiarvo
lukijat i
2.55/5.00 (11)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  -1 (10)
0%
Kyûketsu Shôjo tai Shôjo Furanken (2009)  Kyûketsu Shôjo tai Shôjo Furanken (2009)Vampire Girl vs. Frankenstein Girl  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23