Caroline Munro

10 vuotta taistelua elokuvakulttuurin puolesta

Haastattelussa Lauri Lehtinen ja Antti Suonio


Elokuva-arkistosta saattaa tulla mieleen vanhat ukot pyörittämässä vuodesta toiseen samoja kanonisoituja klassikkoja. Ei sillä, että Bergmanien, Godardien tai Eisensteinien esittämisessä mitään väärää olisi. Noin kymmenen vuoden ajan pääkaupunkiseudun asukkaat ovat saaneet kuitenkin nauttia kenties maailmankin mitassa harvinaisen raikkaasta ohjelmistosta. Elokuva-arkiston Helsingin teatterissa, Orionissa, on nähty niin spagettiwesternejä, englantilaista kauhua, kungfua, samuraifilmejä kuin Neuvostoliiton viihteellisempiä erikoisuuksia. Walerian Borowczyk ja Alejandro Jodorowsky ovat persoonallisia ohjaajia, jotka harvemmin ovat retrospektiivejä saaneet.

Näistä poikkeavan näkökulman elokuvan historiaan tarjoavista tuulahduksista ovat vastuussa kaverukset Lauri Lehtinen ja Antti Suonio. Kymmenvuotisen urakoinnin kunniaksi tarjoamme haastattelun kaksikon mietteistä. Ansiotyökseenkin elokuvien parissa työskentelevät miehet ovat myös mukana järjestämässä Night Visions -kauhuelokuvafestivaalia sekä kirjoittaneet mm. edesmenneeseen Gorehoundiin (1990-2000). Seuraavaksi tarjolla on Quentin Tarantino -vetoinen sarja, jossa nähdään mm. kaahausklassikko Nasta laudassa (Vanishing Point, 1971), kaunis Lady Snowblood (1973) ja italialaista sotaelokuvaa. Sarjan elokuvat esitetään 2.12.2009 - 16.1.2010. Elokuva-arkiston ohjelmistoon voi tutustua osoitteessa www.kava.fi.

::


Lasse Tapionsalo: Kuinka yhteistyö arkiston kanssa aikanaan sai alkunsa?
Antti Suonio: Orion-yhteistyömme sai alkunsa, kun suoritin Suomen elokuva-arkiston kirjastolla sivaria 1999-2000. Kävin tuolloin SEA:n tietokannasta läpi esittämisen arvoisia genre-elokuvia, joista löytyisi 35mm-kopiot. Tiesimme, että SEA:lta löytyisi valtavat määrät helmiä, joita ei oltu ensi-iltakierroksensa jälkeen esitetty Suomessa. Missiona oli saada niistä mahdollisimman monet esille.

Erityisesti tsekkasin aluksi italo-osastoa, sillä keväällä 2000 oli tulossa isompi "Italialaisen elokuvan historia" -sarja HYY:n Elokuvaryhmän luentosarjan yhteyteen, emmekä halunneet että genre-elokuvan edustajina olisi ollut pelkästään ilmeisimpiä valintoja tyyliin Leone/Bava/Argento/Mondo cane. Menimme myös samaan aikaan mukaan HYY:n Elokuvaryhmän toimintaan ja Lauri lupautui pitämään luennon spagettiwesterneistä, mikä todennäköisesti vaikutti ratkaisevasti siihen, että saimme ensimmäisen ehdotuslistamme läpi. Saimme samassa yhteydessä myös Jussi Kantosen pitämään luennon italialaisen elokuvan naiskuvasta. Kokosimme varmaan yli sadan nimikkeen maxilistan ja ehkä 10-15 nimikkeen suosikkilistan, josta saimme lopulta läpi vajaan kymmenen elokuvan sarjan "Italialainen genre-elokuva". Muistaakseni aivan ensimmäisenä sarjassa esitettiin upealta kopiolta Goodbye Uncle Tom eli Hyvästi ihminen (Addio zio Tom, 1971) - ei olisi paljon paremmin voinut projektia aloittaa! Samalla nähtiin myös Petturit hirteen, companeros! (Vamos a matar, compañeros, 1970) sekä ensimmäistä kertaa Suomessa julkisesti kankaalla käyttämätön priimakopio The New York Ripperistä (Lo squartatore di New York, 1982), jonka saaminen näytille oli ollut meillä tavoitteena jo vuosia.

Keväällä 2000 Orioniin oli myös valmisteilla "Kulttielokuvat" -niminen sarja, johon oli tulossa kaikenlaisia melko ilmeisiä valintoja. Esim. Shaft (1971) oli tulossa mukaan Jack Stevensonin kopiona, jota oli kuitenkin veivattu siihen aikaan Helsingissä jo muuallakin. SEA:lla oli kuitenkin omasta takaa hyvä kopio Superflysta (1972), jota ei oltu näytetty aikoihin muualla kuin Jyväskylän kesässä pari vuotta aiemmin. Onnistuimme lobbaamaan Superflyn mukaan sarjaan, ja sen molemmat näytökset, jotka ajoittuivat hieman ennen italogenresarjaa, myytiin loppuun.

Kesällä 2000 SEA kokosi Orioniin italialaisia naistähtiä esittelevän sarjan, johon saimme mukaan kevään sarjasta ylijääneen Massimo Dallamanon Kiihottavan kosketuksen (Le malizie di Venere aka Venus in Furs, 1969), ja saattoi olla että Tappajanunnakin (Suor Omicidi, 1978) olisi esitetty jo tuolloin. Samana kesänä teimme myös ensimmäisen Finncon-sarjamme. Syksyllä tehtiin minisarjat blaxploitaatiosta ja italokauhusta.
Lauri Lehtinen: Ehkä vielä ratkaisevampi projekti oli seuraavan vuoden "Italowestern"-sarja. Orionin mittapuissa todella suosittu ja näkyvyyttä saanut systeemi, jossa arkistolla nähtiin ensi kertaa Sergio Leonen Dollaritrilogian kaikki elokuvat sekä liuta vähemmän tunnettuja spagettilänkkäreitä parhaasta päästä. Kahdeksan näytöstä myytiin loppuun ja esityksissä koettiin melkoisen korkeita fiiliksiä. Muistan kuinka istuin Orionin viereisessä Eerikin pippurissa kebabilla ennen For a Few Dollars Morea (Per qualche dollaro in più, 1965) ja tarjoilija ihmetteli, miksi kadulla on satametrinen ihmisjono. Spaguihin tartuttiin juuri oikeaan aikaan ja sen jälkeen esitystoiminta on melkein aina luottanut ideoihimme, joista kaikki eivät tietenkään ole niin kaupallisia.
AS: Jo syksyllä 1999 aloitin myös projektin sensuuripoistojen lisäämisestä kaikkiin SEA:n esittämiin ulkomaisiin elokuviin mahdollisuuksien mukaan. Antti Alanen tilasi VET:ltä esitysvuoroon tulevien elokuvien poistot ja Arkiston Kari Häkkinen antoi minulle pikakurssin katselupöydän, skarverin ja kelauspöytien käytöstä. Aiemmin tarkastuspoistoja oli SEA:lla lisätty vain pariin valikoituun leffaan tyyliin Videodrome (1983) ja Polanskin Macbeth (1971), mutta tuosta eteenpäin aloin tehdä hommaa systemaattisesti muiden töideni ohella. Sarjojamme kootessa olemme etukäteen ottaneet huomioon sensuuripoistot ja niiden liittämisen mahdollisen vaikeuden. Poistoista ei ole koskaan olemassa aivan eksakteja tietoja mihin ne on tehty, vaan tiedot on ilmoitettu tyyliin "leikattu kuristuskohtausta 2 metriä osasta 3". Maahantuojan tekemistä poistoista ei ole välttämättä mitään muuta tietoa kuin poistojen yhteispituus. Muutaman elokuvan olemmekin joutuneet hylkäämään sarjoistamme sillä perusteella, että poistoja on ollut yksinkertaisesti liikaa, jolloin niiden liittäminen olisi ollut päiväkausien urakka.
Kuinka hankalaa on ollut saada ideoitaan läpi ja löytää haluamiaan printtejä ympäri maailmaa?
LL: Varmaan monilla elokuvanharrastajilla on toiveita siitä, mitä arkisto voisi ja saisi esittää. Meillä on ollut tapana edetä käytännöllisesti niin päin, että selvitetään esityskopioiden saatavuutta ensin kotimaasta ja alustavasti naapurimaista. Tieto vaikkapa siitä, että Norjan arkistossa on Hideo Goshan Goyôkinin (1969) printti, voi antaa sykäyksen samuraisarjan kehittelylle.

Lähdemme lobbaamaan jotain meitä innostavaa teemaa vasta kun olemme varmoja, että se sisältää riittävän monta näkemisen arvoista leffaa jotka saa kätevästi hankittua jostain.

"Italialaisen elokuvan salainen historia I-II" syntyi metodilla jossa ensin tutkittiin Ruotsin, Norjan ja Tanskan vanhoja leffatilastoja selaamalla, mitä olennaisia italoelokuvia näihin maihin on 60-80-luvuilla tuotu ja ovatko ne selvinneet sensuurista ehjinä. Seuraavana askelena Skandinavian arkistoihin lähti massiiviset hakulistat, joilla selvitettiin, olisiko High Crime (La polizia incrimina la legge assolve, 1973), And God Said to Cain (E Dio disse a Caino, 1970), Milano calibro 9, The Three Fantastic Supermen (I fantastici tre supermen, 1967) ja noin 100 muuta hottia nimikettä tallella jossain. Odotetusti vain hyvin pieni prosentti etsimästämme kamasta oli arkistoitu, mutta se riitti kahteen sarjaan.
AS: "Arrabal & Jodorowsky" -sarjassa mentiin vähän riskirajoilla. Tiesimme El topon (1970) ja The Holy Mountainin (1973) 35mm-kopioiden kiertävän vuokralla Kanadassa - ilmeisesti Allen Kleinin asettama banni niiden suhteen ei koskenut Kanadaa tai sitten siitä ei siellä vain välitetty. Niiden suhteen jouduttiin kuitenkin jännittämään, suostuisivatko kanadalaiset vuokraamaan kopioita Suomeen. Lopulta alun perin vieraaksikin lupautuneelta Jodorowskylta saatiin itseltään esityslupa ja sen myötä kopiot Suomeen. Täältä ne Suomen innoittamana jatkoivat vielä Pohjoismaiden toiseksi innovatiivisimpaan arkisto-cinemateekkiin Osloon. Oslossa on muutenkin kopioitu muutamia meidän sarjoistamme, ainakin "Tarantino Connection" ja "Walerian Borowczyk".
Mitkä ovat olleet henkilökohtaisesti mielekkäimmät kokemukset vuosien varrella?
LL: Jo mainittu eka "Italowestern" ja "Italialaisen elokuvan salainen historia I" ovat sarjoja, joihin mulla on liittynyt isoin missio ja halu avata silmiä tietynlaiselle varjoon jääneelle hienoudelle. Pointtina ei ollut pelkkä cowboy- tai giallo-fanitus, vaan se, että eurooppalaisen elokuvan historiaan mahtuu rikkaita huippukausia joihin kannattaa tutustua, vaikka ne eivät vastaa yleisiä euroelokuvaa koskevia - ja rajoittavia - arthouse-mielikuvia.

Joissain muissa systeemeissä on oltu enemmän viihteellä ja näistä mm. "Neuvostoelokuvan salainen historia" tarjosi enemmän ilahduttavia yllätyksiä kuin itsekään osasin odottaa. Amerikansuomalaisen hermafrodiitin elämänkertaelokuva Olin mies (I Was a Man, 1967) on kadonneeksi luultu 60-luvun sukupuolenvaihdos-eksploitaatio, joka löytyi arkistosta ja meidän oli tietenkin pakko näyttää se kansalle. Hesarissakin noteerattuun esitykseen saapui yllättäen Lahdesta päähenkilö-päätähti Kim alias Ansa Kansasin sukulaisnainen. Hän ei onneksi loukkaantunut tekeleen outoudesta ja yleisön hilpeistä reaktioista, vaan täydensi jälkikäteen leffakokemusta sympaattisilla muistoillaan Kansasista.
AS: Christopher Leen saaminen vuoden 2002 "Hammer Horror" -sarjan yhteydessä järjestetyn "Night Visions Hammertimen" vieraaksi on jotain, mitä on vieläkin vaikea uskoa todeksi. Onneksi siitä on videolla todistusaineistoa... Lauri oli Taru sormusten herrasta - Sormuksen ritarien (The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, 2001) kansainvälisen haastattelujunketin yhteydessä päässyt esittämään Leelle vapaamuotoisen kutsun. Tämän jälkeen suomessa sorvattiin Alasen kanssa vielä virallisempi versio, johon Lee vastasi myöntävästi. Koko Hammer-sarja onnistui muutenkin yli odotusten. Etukäteen liikkui sellaista tietoa, että ruotsalaiset kopiot olisivat käytännössä kaikki pahasti leikattuja, mikä ei sitten onneksi pitänyt paikkaansa. Vuoden 1987 Hammer-sarjaan oli vain sattunut paljon niitä leikattuja tapauksia.

"English Gothic" -sarja on ehkä ollut pidemmistä sarjoista kaikkein kovatasoisin, kattavin ja henkilökohtaisesti tärkein - aika lailla täydellinen setti. Jodo-Arrabal-setti tietysti. Molemmat "Italialaisen elokuvan salainen historia" -sarjat kokonaisuudessaan. Täysi tupa ja aivan hillitön tunnelma Starcrash (1978) -näytöksessä. Hyvästi ihminen ja Petturit hirteen, companeros!. Molemmat spagu-sarjat kokonaisuudessaan. Täydet salit molemmissa Diabolik (1968) -näytöksissä. Ekan "Tarantino Connectionin" osuminen kaikin puolin nappiin - Tarantino oli katsellut samoja elokuvia kuin me. Laurin jo mainitsemista syistä Olin mies. Laurin "Espanjalainen genre-elokuva" -luennon yhteydessä näytetty Tombs of the Blind Deadin (La noche del terror ciego, 1971) huippuharvinainen englanninkielinen leikkaamaton versio. The Warriors (1979) ja muut "Elokuvasensuuri" -sarjaan ujutetut tapaukset. De Palman Body Double (1984) valkokankaalta. Boron Tohtori Jekyllin naiset (Docteur Jekyll et les femmes, 1981). Vadimin unohdettu Sirpa Lane -leffa Charlotte (La jeune fille assassinée, 1974). La bête (1975) ei voi näyttää paremmalta kuin leikkaamattomalta ruotsalaiselta 35mm-kopiolta Orionin isolta kankaalta... Heikkoja kokonaisuuksia ei ole itse asiassa lainkaan.
Mitä odotat tulevalta sarjalta?
LL: Joulu-tammikuun "Tarantino Connection II" on toinen tribuuttimme Quentin Tarantinon positiivisella tavalla rajoja rikkovalle elokuvahulluudelle; jonkinlaisesta aateveljeydestä voi ehkä puhua. Kun tätä lähdettiin keväällä kasaamaan, Kunniattomat paskiaiset (Inglourious Basterds, 2009) oli vasta leikkauspöydällä. QT-yhteydet kuitenkin innostivat, koska niiden ympärille kehkeytyi houkuttelevan helposti monipuolinen paketti chambaraa, italosotaa, Australian ozploitaatiota ja autoilua 70-luvun malliin. Nämä viihdyttävät teokset eivät ole megaharvinaisuuksia, mutta harvoin niitä näkee kankaalla ja filmiltä. Kun Tarantino teetti Grindhouse: Planet Terrorin ja Death Proofin jenkkiversioiden (2007) alkukuviksi vanhan liiton eksploitaatiotrailerien imitaatioita, me käännämme kuvion uusiksi näyttämällä oikeita vanhoja trailereita arkiston kätköistä.
Onko työlle odotettavissa pitkää jatkoa oman jaksamisen ja arkiston sallimuksen puolesta?
LL: Jos yleisö pysyy mukana niin eiköhän valistuneilta viranomaisilta löydy toleranssia ja pätevää toteutusta merkillisillekin ideoille, joiden pallottelu Suonion kanssa on itsessään hyvin hauskaa. Omassa päässä ja sotkuisissa muistivihkoissa on sarjasuunnitelmia ehkä viiden vuoden tarpeiksi eteenpäin. Kun on jäänyt koukkuun tähän harrastukseen, aikaa ja jaksamista löytyy kummasti aina jostain. Muutamat ilmaiset lounaat ovat ainoa aineellinen hyöty mitä hommasta on itselle koitunut, mutta elämyspuolella ollaan ehdottomasti plussalla.
AS: Tulevaisuudesta voi paljastaa sen verran, että keväälle 2010 meiltä on tulossa nimikemäärältään kaikkein suurin kokoamamme sarja...


Lehtinen & Suonio @ Orion -filmografia 16.1.2010 asti

Adalberto Albertini: Musta Emanuelle (Emanuelle Nera)
Dario Argento: Hiipivä kauhu (Il gatto a nove code)
Dario Argento: Neljä kärpästä harmaalla sametilla (Quattro mosche nel velluto grigio)
Fernando Arrabal: Tulen kuin hullu hevonen (J'irai comme un cheval fou)
Fernando Arrabal: Viva la muerte!
Ralph Bakshi: Taikurit (Wizards)
Albert Barillé: Humanoidien paluu (La revanche des humanoides)
Clive Barker: Hellraiser
Mario Bava: Diabolik
Mario Bava: Manaajan talo (La casa dell'esorcismo)
Mario Bava: Roy Colt & Winchester Jack (Roy Colt e Winchester Jack)
Mario Bava: Verta ja mustaa pitsiä (Sei donne per l'assassino/7 murhaa)
Mario Bava: Viikinkien kosto (Gli invasori)
Camillo Bazzoni: Punaiset baretit - itsemurhakommandot (Commando Suicida)
Luigi Bazzoni: Viides sormi (Giornata nera per l'ariete/Fifth Cord)
Luigi & Camillo Bazzoni: Bluen jengi (Blu gang vissero per sempre felici e ammazzati)
William Beaudine: Bruce Lee - karatekuningas (The Green Hornet)
Giulio Berruti: Tappajanunna (Suor omicidi)
Irvin Berwick: Kurkistelijakompleksi (Strange Compulsion) - alkukuvana Russ Meyer: Skyscrapers and Brassiers
Yves Boisset: Kovan pelin hinta (Le prix du danger)
John Boorman: Zardoz
Walerian Borowczyk: La Bête
Walerian Borowczyk: Blanche eli laulu viattomuudesta ja pahasta äkillisestä kuolemasta
Walerian Borowczyk: Emmanuelle 5
Walerian Borowczyk: Goto - rakkauden saari
Walerian Borowczyk: Lulu
Walerian Borowczyk: La Marge - yhdessä näytöksessä alkukuvana Walerian Borowczyk: L'Armoire
Walerian Borowczyk: Moraalittomia tarinoita (Contes immoraux) - alkukuvana: Walerian Borowczyk: Une collection particuliere
Walerian Borowczyk: Pahuuden jumalattaret (Les héroïnes du mal)
Walerian Borowczyk: Salattu puutarha (Interno di un convento)
Walerian Borowczyk: Synnin tarina (Dzieje grzechu)
Walerian Borowczyk: Tohtori Jekyllin naiset (Docteur Jekyll et les femmes) - yhdessä näytöksessä alkukuvana Walerian Borowczyk: L'Armoire
Walerian Borowczyk: Walerian Borowczykin lyhytelokuvia I (Palkitut tunteet, Talo, Astronautit, Herra ja rouva Kabalin konsertti, Uudestisyntyminen)
Walerian Borowczyk: Walerian Borowczykin lyhytelokuvia II (Enkelten leikit, Joachimin sanakirja, Rosalie, Gavotti, Diptyykki, Venuksen etana)
Carlo Ludovico Bragaglia: Herkules ja rakkauden jumalatar (Gli Amori di Ercole)
Boris Bunejev: Jambuin paha henki (Zloi duh Jambuva)
Giuliano Carmineo: Viimeinen naula arkkuun! (Buon funerale amigos, paga Sartana / Have a Good Funeral Friends, Sartana Will Pay)
John Carpenter: Pako New Yorkista (Escape from New York)
Enzo G. Castellari: Inglorious Bastards (Quel maledetto treno blendato)
Tonino Cervi: Himon kuningattaret (Le regine / Queens of Evil)
Chang Cheh: Blood Brothers
Chang Cheh: Five Deadly Venoms
Chang Cheh: The New One-Armed Swordsman
Chang Cheh: The One-Armed Swordsman
Chang Cheh: Vengeance
Chu Yuan: Intimate Confessions of a Chinese Courtesan
Chu Yuan: Killer Clans
Francis Ford Coppola: Ilmestyskirja. Nyt! (Apocalypse Now)
Bruno Corbucci: Jepari ryysyissä (Squadra antisqippo / The Cop in Blue Jeans)
Sergio Corbucci: Django
Sergio Corbucci: Lännen spesialisti (Gli specialisti)
Sergio Corbucci: Minnesota Clay
Sergio Corbucci: Petturit hirteen, Companeros! (Companeros)
Sergio Corbucci: Pomo (Er piu)
Sergio Corbucci: Rio Hondon kuolemanloukku (I crudeli / The Hellbenders)
Sergio Corbucci: Sonny & Jed (La banda J & S)
Sergio Corbucci: Suuri hiljaisuus (Il grande silenzio)
Vittorio Cottafavi: Gladiaattorien kapina (Rivolta dei gladiatri)
Luigi Cozzi: Starcrash
Arthur Crabtree: Mustan museon salaisuus (Horrors of the Black Museum)
Wes Craven: The Last House on the Left
Massimo Dallamano: Kiihottava kosketus (Venus in Furs)
Damiano Damiani: Puuttuvat todisteet (Confessione di un comissario di polizia al procuratore della Rebubblica / Confesssions of a Police Captain)
Toshiya Fujita: Lady Snowblood
Alberto De Martino: Terrori 2000 (Holocaust 2000)
Amando de Ossorio: Tombs of the Blind Dead (La noche del terror ciego)
Brian De Palma: Blow Out - viimeinen todistaja
Brian De Palma: Carlito's Way
Brian De Palma: Femme Fatale
Brian De Palma: Get to Know Your Rabbit
Brian De Palma: Hi Mom!
Brian De Palma: Home Movies - sairas sukuni
Brian De Palma: Kuolema tulee kahdesti (Body Double)
Brian De Palma: Lahjomattomat (The Untouchables)
Brian De Palma: Naisen kahdet kasvot (Obsession)
Brian De Palma: Pahan voima (The Fury)
Brian De Palma: Phantom of the Paradise - aavemusa
Brian De Palma: Scarface - arpinaama
Brian De Palma: Sodan arvet (Casualties of War)
Brian De Palma: Tappava tunnustus (Dressed to Kill)
Brian De Palma: Turhuuksien rovio (Bonfire of Vanities)
Brian De Palma: Verinen veitsi (Sisters)
Ivan Dixon: Älä kaiva verta nenästäsi (Trouble Man)
Boris Durov: Huumekaapparit (Piraty XX veka)
Giorgio Ferroni: Troijan urhot (La guerra di Troia)
Terence Fisher: The Brides of Dracula
Terence Fisher: The Devil Rides Out
Terence Fisher: Dracula
Terence Fisher: Dracula Prince of Darkness
Terence Fisher: Frankenstein Created Woman
Terence Fisher: The Gorgon
Terence Fisher: The Revenge of Frankenstein
Freddie Francis: Torture Garden
Jess Franco: Tuhansien himojen luostari (Die Liebesbriefe der portugiesischen Nonne / Love Letters of a Portuguese Nun)
Jess Franco: Vastarinta ei auta (Cartes sur table / Attack of the Robots)
Cyril Frankel: Lapsi on murhattu (Never Take Sweets from a Stranger)
Cyril Frankel: Valkoisen nunnan salaisuus (Das Geheimnis der Weissen Nonne / The Trygon Factor)
Richard Franklin: Patrick ja hänen kuudes aistinsa (Patrick)
Lee Frost: Kaksipäinen hirviö (The Thing with Two Heads)
Kinji Fukasaku: Battle Royale
Kinji Fukasaku: Shogun's Samurai (Yagyû ichizoku no inbô)
Lucio Fulci: Kauhujen kylä (Non si sevizia un paperino / Don't Torture a Duckling)
Lucio Fulci: The New York Ripper (Lo squartatore di New York)
Lucio Fulci: Senaattori eksyy erotiikkaan (All'onorevole piacciono le donne / The Senator Likes Women / The Eroticist)
John Gilling: Kalmankauppiaat (Flesh and the Fiends)
Franco Giraldi: Elävänä tai kuolleena (Un minute per pregare, un secondo per morire / A Minute to Pray, A Second to Die)
Hideo Gosha: Goyokin
Walon Green: Hellströmin kronikka (The Hellstrom Chronicle)
Piers Haggard: Paholaisen nahka (Satan's Skin / Blood on the Satan's Claw)
Robin Hardy: Uhrijuhla (The Wicker Man)
Robert Harthord-Davis: Musta ase (Black Gunn)
Sidney Hayers: Noidan silmä (Night of the Eagle)
Werner Herzog: Aguirre - Jumalan viha
Werner Herzog: Cobra Verde
Werner Herzog: Fitzcarraldo
Werner Herzog: Nosferatu - yön valtias
Werner Herzog: Woyzeck - kidutettu
Gordon Hessler: KISS Meets the Phantom of the Park
Gordon Hessler: Scream and Scream Again
Douglas Hickox: Kauhujen teatteri (Theatre of Blood)
Walter Hill: The Warriors
Mike Hodges: Flash Gordon - iskevä salama
Seth Holt: Kuolema kulkee talossa (The Nanny)
Seth Holt: Pelon tunne (Taste of Fear)
Ishiro Honda: Vetyihminen (Bijo to ekitainingen / The H Man)
Ishiro Honda: The War of the Gargantuas (Sanda tai Gailah)
King Hu: Come Drink with Me
Antonio Isasi Isasmende: Kuuma keikka Las Vegasissa (Las Vegas 500 miliones / They Came to Rob Las Vegas)
Peter Jackson: Bad Taste
Peter Jackson: Braindead
Peter Jackson: Heavenly Creatures
Gualtiero Jacopetti & Franco Prosperi: Hyvästi ihminen (Addio zio Tom / Goodbye Uncle Tom)
Just Jaeckin: Gwendoline - vaarojen valtiatar
Jim Jarmusch: Ghost Dog - The Way of the Samurai
Konstantin Jershov & Aleksandr Ptushko: Velho (Vij)
Alejandro Jodorowsky: The Holy Mountain
Alejandro Jodorowsky: Santa Sangre
Alejandro Jodorowsky: El Topo
Pierre-Alain Jolivet: Le grand cérémonial
Neil Jordan: Sudet tulevat (The Company of Wolves)
Jonathan Kaplan: Truck Turner
Roman Katshanov: Kolmannen kiertotähden salaisuus (Taina tretjei planety) + Krokotiili Gena (kaksi osaa)
Gennadi Kazarski: Amfibiomies (Tshelovek-amfibija)
Burt Kennedy: Hannie Caulder
Edmond Keosajan: Tavoittamattomat kostajat (Neulovimyje mstiteli)
Edmond Keosajan: Tavoittamattomien kostajien uudet seikkailut (Novyje prikljutshenija neulovimyh mstitelei)
Klaus Kinski: Paganini
Teinosuke Kinugasa: Helvetin portti (Jigokumon)
Takeshi Kitano: Zatoichi - sokea samurai
Pavel Klusantshev: Maailmankaikkeus (Vselennaja) + Mars
Masaki Kobayashi: Harakiri (Seppuku)
Masaki Kobayashi: Kwaidan
Masaki Kobayashi: Laskeva aurinko (Joi-uchi)
Vjatshelav Kotjonotshin: Nu, pogodi! Sakari Susi vauhdissa (lyhyelokuvakooste)
Mark Kovalev: Kamppailu avaruudessa (Zvjozdnyi inspektor / Stellar Inspector)
Akira Kurosawa: Seitsemän samuraita (Shinichin no samurai)
Akira Kurosawa: Yojimbo
Ado Kyrou: Munkki ja paholainen (Le moine)
José Ramon Larraz: Vampyres
David Lean: Tohtori Zivago (Doctor Zhivago)
Umberto Lenzi: So Sweet and So Perverse (Cosi dolce, cosi perversa)
Sergio Leone: Huuliharppukostaja (C'era una volta il West)
Sergio Leone: Hyvät, pahat ja rumat (Il buono, il brutto, il cattivo)
Sergio Leone: Kourallinen dollareita (Per un pugno di dollari)
Sergio Leone: Maahan, senkin hölmö (Giu la testa)
Sergio Leone: Once Upon a Time in America - suuri gangsterisota (Once Upon a Time in America)
Sergio Leone: Taistelu Rodoksesta (Il colosso di Rodi)
Sergio Leone: Vain muutaman dollarin tähden (Per qualche dollaro in piu)
Aaron Lipstadt: Androidi - kaksintaistelu avaruudessa
Liu Chia-liang: The Eight Diagram Pole Fighter
Liu Chia-liang: Executioners from Shaolin
Liu Chia-liang: Return to the 36th Chamber
Carlo Lizzani: Requiescant (Kill and Pray)
Carlo Lizzani: Rosvoja Milanossa (Banditi a Milano)
Joseph Losey: Kirotut (The Damned)
Bigas Luna: Anguish (Angustia)
Michele Lupo: A Man to Respect (Un uomo a rispettare / Miljoonan dollarin mies)
Jose Luis Madrid: The Horrible Sexy Vampire (El vampiro de la autopista)
Barry Mahon: Olin mies (I Was a Man)
Dusan Makavejev: Sweet Movie
Antonio Margheriti: The Rip-Off (Controrapina / The Squeeze)
Bruno Mattei: Salattujen paheiden luostari (Vera storia della monaca di Monza)
William Cameron Menzies: Avaruuden pirut (Invaders from Mars)
Kenji Misumi: Lightning Swords of Death (Kozure Ookami 3)
Richard Moore: Hiljainen huilu (The Silent Flute)
Paul Morrissey: Trash
Vladimir Motyl: Aavikon laki (Beloje solntse pustyni / White Sun of the Desert)
Hal Needham: Megaforce - aavikkosoturit
Kihachi Okamoto: The Sword of Doom (Dai-bosatsu tôge)
Robert H. Oliver: Frankensteinin hirviöt (Terror! Il Castello dalle donne maledetto / Frankenstein's Castle of Freaks)
Nagisa Oshima: Tabu (Gohatto)
Shigehiro Ozawa: The Street Fighter (Gekitotsu! Satsujin ken)
Domenico Paolella: Kielletyn luostarin salaisuus (Storia di una monaca di clausura)
Domenico Paolella: Pyhän luostarin nunnat (Le monache di saint' Archangelo)
Gordon Parks Jr: Superfly - alamaailman kuningas (Super Fly)
Eduard Pentslin: Salaperäinen saari (Tainstvennyy ostrov)
Giulio Petroni: Kosto odottaa (Da uomo a uomo / Death Rides a Horse)
Marek Piestrak: Supermies Pirx (Test pilota Pirx)
Michael Powell: Peeping Tom
Aleksandr Ptushko: Ruslan ja Ljudmila (Ruslan i Ljudmila)
Giulio Questi: Django Kill! (Se sei vivo spara)
Michael Reeves: The Sorcerers
Michael Reeves: Witchfinder General
Dino Risi: Muukalaisia Venetsiassa (Anima persa)
Nicolas Roeg: Kauhunkierre (Don't Look Now)
Jean Rollin: Alaston vampyyri (La vampire nue)
Robert Rodriguez: Grindhouse - Planet Terror
Warner Rosé: Seksipaholainen (The Smut Peddler)
Valeri Rubintshik: Kuningas Stachus metsästää (Dikaja ohota korolja Staha)
Ken Russell: The Devils
Boris Sagal: Viimeinen mies (The Omega Man)
Kosei Saito: Time Slip - Ilmestyskirjan aika (Sengoku Jietai)
Richard Sarafian: Nasta laudassa (Vanishing Point)
Peter Sasdy: Taste the Blood of Dracula
Barbet Schroeder: Idi Amin Dada
Tony Scott: True Romance
Don Sharp: Devil-Ship Pirates
Don Sharp: The Kiss of the Vampire
Barry Shear: Across 110th Street
Kaneto Shindo: Onibaba - tappajat
Juan Piquer Simon: Matka maan uumeniin (Viaje al centro de la Tierra / Journey to the Center of the Earth)
Jerzy Skolimowski: Huuto (The Shout)
Clive A. Smith: Rock & Rule
Sergio Sollima: Luodin laki (La resa dei conti / The Big Gundown)
Sergio Sollima: Mustan piraatin kosto (Il corsaro nero)
Sergio Sollima: Vankikarkuri (Revolver)
Pasquale Squitieri: Ammu ensin - enkelit maksakoot (La vendetta e un piatto che si serve freddo / Vengeance Trail)
Jack Starrett: Cleopatra Jones - karatekuningatar
Taku Sugiyama: Avaruuden tulilintu (Hi no tori 2772: ai no kosomozon)
Seijun Suzuki: Tokyo Drifter (Tokyo nagaremono)
Seijun Suzuki: White Tiger Tattoo (Irezumi ichidai)
Peter Sykes: To The Devil a Daughter
Quentin Tarantino: Grindhouse - Death Proof
Quentin Tarantino: Jackie Brown
Quentin Tarantino: Kill Bill Volume 1
Quentin Tarantino: Kill Bill Volume 2
Quentin Tarantino: Pulp Fiction - tarinoita väkivallasta (Pulp Fiction)
Quentin Tarantino: Reservoir Dogs
Don Taylor & Italo Zingarelli: Viiden miehen armeija (Un esercito di 5 uomini / The Five Man Army)
Duccio Tessari: Kelvottomat (I bastardi)
Duccio Tessari: Kiss kiss... bang bang
Duccio Tessari: The Return of Ringo (Il ritorno di Ringo)
Duccio Tessari: Ringo - tappaja (Una pistola per Ringo)
Duccio Tessari: Verta asfaltilla (Tony Arzenta)
James Toback: Rahan voima (Love and Money)
Jacques Tourneaur: Paholaisen palvelija (Night of the Demon)
Eric Tsang: Mad Mission (Zuija paidang)
Eric Tsang: Mad Mission 2 (Zuija paidang daxian shentong)
Roger Vadim: Charlotte
Tonino Valerii: Kivääri vuokrattavana (Per il gusto di uccidere / For the Taste of Killing)
Tonino Valerii: The Price of Power (Il prezzo del potere)
Tonino Valerii: Nimeni on Nobody (Il mio nome e Nessuno)
Tonino Valerii: Sormi liipasimella (I giorni dell'Ira / Day of Anger)
Giuseppe Vari: Rukous kuolleiden puolesta (Prega il morto e ammazzo il vivo / Shoot The Living and Pray for the Devil)
Eriprando Visconti: Monzan nunna (La monaca di Monza)
Alfred Vohrer: Kostaja Lontoosta (Der Hexer)
Alfred Vohrer: Sininen käsi (Die blaue Hand)
Alfred Vohrer: Sohon kyttyräselkä (Der Bucklige von Soho)
Rikhard Viktorov: Kassiopeian robotit (Otroki vo vselennoi)
Lina Wertmüller: Balladi Belle Starrista (Mio corpo per un poker / The Belle Starr Story)
Fred Williamson: Kivikova kolmikko (One Down, Two to Go)
Wong Kar-wai: Chungking Express
Wong Kar-wai: Fallen Angels
John Woo: Bullet in the Head
John Woo: The Killer
Vytautas Zalakevicius: Kukaan ei tahtonut kuolla (Niekas nenorejo mierti)