Caroline Munro
Italia violenta - osa 2: Umberto Lenzi
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

Da Corleone a Brooklyn (1979) :: From Corleone to Brooklyn

Corleonesta Brooklyniin; Corleone Brooklyn; Gorleone Brooklyn

aka The Sicilian Boss

Da Corleone a Brooklyn #1 Da Corleone a Brooklyn #2
IMDb

Umberto Lenzin elokuvassa Corleonesta Brooklyniin (JS TV Videon kotimainen vhs käyttää etukannessa ja selkämyksessä kirjoitusvirheistä nimeä Gorleone Brooklyn, takakannessa Corleone Brooklyn ja itse nauhalla järkevintä käännöstä Corleonesta Brooklyniin) otsikon mukaista matkaa taitetaan jatkuvassa hengenvaarassa Yhdysvaltoihin karanneen gangsterin hoitamiseksi telkien taakse. Lenzin viimeinen crime valmistui koko trendin ollessa jo hiipumassa ja se vaihtaa päähenkilöpoliisi Maurizio Merlin tyypillisen huurupäisen konnien retuutuksen vakavampaan ja synkempisävyiseen rikostentorjuntatehtävään.

Da Corleone a Brooklyn [1]
Da Corleone a Brooklyn [2]

New Yorkissa ja Sisiliassa tapahtuvien erillisten aloitusjaksojen jälkeen tilanne on pian tämä: New Yorkiin peitenimellä paennut ja siellä virkavallan silmätikuksi joutunut mafioso Michele Barressi (Mario Merola) on onnistunut välttelemään poliisirekistereitä ja on siksi selvillä vesillä, vaikka kaikki tuntuvat tietävän kuka hän oikeasti on. Ainoat luotettavasti Barressin tunnistamaan kykenevät henkilöt ovat sisilialainen pikkurikollinen Salvatore Scalia (nilkkiveteraani Biagio Pelligra) ja hänen siskonsa Liana (Sonia Viviani). Kun Barressi kuulee lehdistön virheellisesti uutisoivan Salvatoren kuolleeksi ammuskelussa Palermossa, hän järjestää tämän siskon murhan tunnistamattomuutensa takaamiseksi.

Salvatore Scalia ei kuitenkaan ole kuollut, vaan hän on sairaalahoidossa poliisin huomassa murhasta pidätettynä. Etevä kyttä Johnny Berni (Merli) on keksinyt pitää Scalian selviytymisen salassa ja saa näin valmiin todistajan Barressia vastaan siskoaan surevasta Salvatoresta. Barressin oikeudenkäynti pidetään muutaman päivän päästä New Yorkissa ja Bernin on saatava vietyä Scalia sinne ajoissa ja elossa tai Barressi pääsee vapaaksi. Mutkikas matka Corleonesta Brooklyniin alkaa. Bernin valttikortti ei kuitenkaan pysy pitkään salassa ja pian epätodennäköisen parivaljakon on väisteltävä mafian hyökkäyksiä tosissaan. Lisäksi Scalia itse näkisi Barressin paljon mieluummin saavan luodin otsaansa kuin vasikoisi oikeudessa...

Da Corleone a Brooklyn [3]
Da Corleone a Brooklyn [4]

Selkeimmin Lenzin asennemuutos totisempaan suuntaan näkyy komisario Bernin hahmossa, joka ei ole samanlainen voittamaton ja kaikkia kovisteleva rämäpää kuin Maurizio Merlin aiemmat kytät (joille murhaajarikollisen kanssa ystävystyminen ei olisi tullut kuuloonkaan). Berni on valittamatta kituva ja työvelvollisuuksiensa rikkoma mies, jonka elämistä vain rikollisten jahtaamiselle kuvataan paljon traagisemmin painotuksin kuin esimerkiksi Bettin tai Tanzin. Ex-vaimo (Laura Belli, Almost Humanin kidnapattu), hajonnut perhe ja yksityiselämän uhraaminen työlle ovat ehkä helpoin tie poliisin kärsimysten käsittelyyn, ja Lenzin käsittelyssä nämä kohtalon ilmentymät jäävät varsin pinnallisiksi. Merli suoriutuu hieman monitahoisemman jeparin esittämisestä kelvollisesti. Varmuuden vuoksi hänen silmiinsä on sutaistu mustaa kajalia synkemmän tuijotuksen aikaansaamiseksi.

Da Corleone a Brooklyn [5]
Da Corleone a Brooklyn [6]

New Yorkiin siirryttäessä vakavampi vire leviää Bernistä myös ympäristöön. Kaupunki kuvataan paikkana, jossa Sisiliassa kovana palana pidetty Berni ja mahtavat mafiapomotkin ovat pimeiden katujen ja satunnaisen väkivallan voitettavissa. Samalla muutama uudelle mantereelle emigroitumisesta muistuttava kohtaus onnistuu herättämään merkityksellisiä tuntemuksia. Lumiset kuvat New Yorkin takapihoilta sekä pimeät kadut keltaisine takseineen ja hämyisine elokuvateattereineen (Fiona on Fire ja Barbara Broadcast -double feature, nam!) muodostavat mielenkiintoisen parin tyypilliseen crime-tyyliin kuvatuille Palermolle ja Roomalle. Huonona puolena Lenzin tuotantoryhmä on joutunut filmaamaan Nykissä epäilyksettä perin hätäisesti, sillä kuvaksen tyylikkyydestä on silminnähtävästi tingitty. Lopetus on kunnon toimintaa kaipaaville taattu pettymys mutta vie reissun valitulle hengelle uskolliseen päätökseen.

Da Corleone a Brooklyn [7]
Da Corleone a Brooklyn [8]

Corleonesta Brooklyniin on mukavan tunnelmallinen viimeinen veto italocrime-taituri Lenziltä, joka on selvästi halunnut tuoda elokuvaan täysillä päristelyn sijaan hieman alakuloisempaa väriä. Lenzi on itse sanonut rakastavansa teosta ehkä kaikista elokuvistaan eniten ja tiedostaen tehneen sen poliziesco-genren joutsenlauluksi. (Poliisielokuvia tuli Italiasta toki tämän jälkeen vielä joitakin, Merliltäkin yksi: Stelvio Massin ohjaama The Rebel, 1980.) Todistajansuojelukliseet, Franco Micalizzin epätyypillisen halvalta kuulostava musiikki ja Lenzin tyylin astetta ankeampi ilmentyminen painavat kuitenkin raskaahkon trillerin miehen rikoselokuvien keskinkertaista lähentelevämpään puoliskoon.

Versioinfo (24.2.2010):

Elokuvasta ei ole toistaiseksi ilmestynyt dvd:tä. Kelvolliseksi vaihtoehdoksi jäävästä (2.35:1-kuvan kroppaaminen täyskuvaksi häiritsee lakkaamatta) JS TV Videon FIxistä kerrottakoon vielä Jani Hietapakan foorumillamme julkituoma hauska anekdootti, jonka mukaan julkaisun kannessa tupakkaa pistooli kädessään poltteleva gangsteri on kotimaisen maahantuojan valokuvaama veljensä (kts. kansi Elitistin FIx-galleriasta).

***--
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (3)
 SMTP
  3.0 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.00/5.00 (3)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14