Caroline Munro
Väkivaltaviihteen lähteillä, osa 2: Psykon viisi vuosikymmentä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7

Yhteenveto:

Elokuvataiteen verrattain lyhyen historian aikana on ehditty esittää lukuisia teorioita katsojien ja elokuvafiktion suhteesta. Yksi viimeaikaisista on käsitys, jonka mukaan katsojan rooli (psykoanalyyttisen peilaamisen sijaan) on toimia silminnäkijänä (Ed S. Tan), jolloin elokuvan suurin petos on sen kyky kätkeä tarinankertojan rooli: karikatyyrien ja ylikulttuurillisten stereotypioiden kautta antaudumme tuntemaan empatiaa ennalta valittuihin kohteisiin, missä mielessä elokuva projisoi universaaleja näkökulmiamme maailmaan.

On kuitenkin helppoa argumentoida, että elokuva taiteena on vielä jotakin enemmän. Juuri Psykohan aikoinaan osoitti kuinka elokuvataide kykenee siirtämään parhaimmillaan (tai pahimmillaan) irrationaalisia pelkoja todellisuuteen - moni katsoja pelkäsi mennä suihkuun elokuvan nähtyään. ...Mitä jos? Vieraasta, mahdottomasta ajatuksesta, oli kypsynyt irrationaalinen mahdollisuus, joka kommunikoi elokuvakokemuksen ylitse. Toisin sanoen kuuluisasta suihkukohtauksesta oli tullut osa sitä tapaa, jolla tarkastelemme maailmaa: yksi uusi odotus ympäristöämme kohtaan.

"Tunnet kuinka he antavat viimeisen henkäyksensä.
Katsot heitä silmiin.
Siinä tilanteessa ihminen on Jumala."


-Ted Bundy

Ted Bundyn kylmä lainaus peilaa kuoleman mysteeriä. Psykon viisi vuosikymmentä omalta osaltaan kertovatkin tarinan psykologisen kauhun narsistisesta, katsojien haluja tyydyttävästä kehityksestä. Freudilaisin teesein sen kuoleman kuvaa voisi tulkita ihmisen itseinhoksi omaan vajavaiseen ruumiiseensa - ja toisaalta mielen analyysinä järjen salliman kokemuksen ylistykseksi. Ohjaajalle kyse oli kuitenkin ennen kaikkea viihteestä; pienestä pilasta, joka tulikin täyttäneeksi suuren tarpeen. Hitchcockin ajatusmaailmaa mukaillen: ainoa tapa päästä irti peloistaan, on kertoa niistä tarinoita.






Artikkelissa sivutut elokuvat:
 JSJMJM*MHTPMMSMJLMK*EMPITMTKALKA
1.Vertigo (1958)4.55.05.04.05.03.54.04.04.54.04.55.04.504.40
2.Psycho (1960)4.05.04.5...4.53.04.54.04.54.54.55.04.364.45
3.Una sull'altra (1969)4.04.5............4.5...............4.333.30
4.Calvaire (2004)4.04.04.0.........4.0......4.5......4.173.70
5.The Texas Chain Saw Massacre (1974)3.54.55.0...4.04.04.03.54.04.54.53.54.084.12
6.Lo strano vizio della Signora Wardh (1971)4.04.04.5.........5.04.53.53.0......4.074.15
7.Antichrist (2009)4.54.04.54.03.53.04.0......5.03.54.03.913.79
8.Woyzeck (1979)5.04.54.03.5...3.53.5......4.04.03.03.893.54
9.Non si sevizia un paperino (1972)4.04.03.03.54.03.55.04.03.53.04.0...3.833.91
10.Sei donne per l'assassino (1964)3.54.04.0...4.53.04.0......4.03.5...3.814.02
11.Dressed to Kill (1980)4.03.54.04.03.52.54.0...3.54.53.54.03.753.75
12.I corpi presentano tracce di violenza carnale (1973)4.03.03.5......3.04.04.0...4.0......3.693.52
13.Hostel (2005)4.04.01.54.03.5...4.03.54.03.03.0...3.542.84
14.Cosa avete fatto a Solange? (1972)4.54.02.0...4.0...4.54.0...2.03.0...3.503.83
15.Perché quelle strane gocce di sangue sul corpo ... (1972)3.53.53.53.5......4.03.5...3.0......3.503.64
16.Srpski film (2010)5.04.52.04.04.02.55.0...3.52.52.0...3.423.72
17.Saw (2004)3.53.53.5...2.5...3.04.03.53.03.52.53.233.16
18.À l'intérieur (2007)3.53.02.0...3.5...3.5...3.53.03.0...3.203.55
19.Giallo a Venezia (1979)3.53.52.0.........3.5...............3.132.56
20.Hostel: Part II (2007)3.03.01.52.53.0...3.53.02.52.03.0...2.912.98
 JSJMJM*MHTPMMSMJLMK*EMPITM3.743.65
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7