Caroline Munro



Hollantilainen ohjaaja Tom Six (s. 1973) tunnetaan parhaiten elokuvastaan The Human Centipede (First Sequence) (2009), joka kiersi taannoin Suomessakin näytillä muutamassa elokuvatapahtumassa. Tämän vuoden Viron HÕFF-festivaaleilla teos oli lähellä voittaa yleisön suosikkielokuvapalkinnon. Jenkkilevitysfirma IFC Films on ostanut The Human Centipeden levitysoikeudet, joten dvd- ja blu-ray -versiot elokuvasta tulevat myös näkemään päivänvalon jossain vaiheessa lähitulevaisuutta.

Itse ohjaaja Tom Sixin ura ei kuitenkaan suinkaan alkanut hänen tuoreimmasta hittielokuvastaan, vaan matka kohti ihmistuhatjalkaista kulki halki useamman hyvinkin eri tyylisen ohjaustyön kautta.

Elitisti jututti Tom Sixiä ja valottaa nyt lukijoidensa iloksi haastattelun muodossa miehen taustoja sekä tulevaisuuden tuulia.



Jetro Suni: Milloin ensimmäisen kerran innostuit elokuvien tekemisestä?
Tom Six: Kuvasin jo pienenä poikana kaikenlaista Super 8 -kameralla, jonka olin saanut lahjaksi isoisältäni. Isoisäni myös opetti minulle kuinka kameraa käytetään. Myöhemmin ryhdyin katselemaan valtavia määriä hyvin erityylisiä elokuvia. Luulen että elokuvanteko on minulla geeneissä. Minulla on jatkuva himo tehdä elokuvia, enkä yksinkertaisesti voi lopettaa.
Ensimmäinen elokuvasi oli nimeltään Gay (aka Gay in Amsterdam, 2004). Mikä innoitti sinua tuon elokuvan tekemiseen?
Pohdiskelin elokuvalleni Amsterdam-aiheista kontroversiaalia teemaa. Homoseksuaalin ystäväni kautta törmäsin Amsterdamin laajaan homoskeneen ja sen maineikkaaseen yöelämään. Niinpä päätin filmata elokuvan homoparista ja heidän homoelämästään Amsterdamissa. Elokuvassa nähdään monta hollantilaista kuuluisuutta. Elokuvan oikeudet on myyty myös jenkkeihin.
Gay in Amsterdamin ja tähän mennessä suurimman hittielokuvasi The Human Centipeden välissä teit pari muuta elokuvaa: Honeyz (2007) ja I Love Dries (2008). Voitko kertoa niistä jotain? Molemmat niistä ovat kansainvälisesti aika tuntemattomia suurelle yleisölle.
Honeyz on lastenelokuva, joka perustuu omaan nuoruuden haaveeseeni tulla lukituksi yöksi suureen ostoskeskukseen. Elokuvassa kaksi tyttöä jää nalkkiin yhteen Hollannin suurimmista ostoskeskuksista, Bijenkorfiin, ja edessä on ikimuistoinen yö. Lapset rakastavat Honeyzia.

I Love Dries, kuten myös aiemmin mainittu Gay in Amsterdam edustavat vuorostaan kontroversiaalia mustaa komediaa. Molemmissa elokuvissa on mukana näyttelemässä monia suuria hollantilaistähtiä, mutta itse elokuvat ovat liian kiistanalaisia hollantilaisyleisölle ja siitä johtuen maineeni elokuvaohjaajana Hollannissa ei ole häävi.



Entä sitten The Human Centipede - aiemmissa haastatteluissasi olet todennut, että idea elokuvaan syntyi alun perin vitsailusta ja pohdiskelusta mikä olisi oikeaoppinen rangaistus pedofiileille. Oliko elokuvallesi muita innoittajia; tosielämän tapahtumia tai oikeita hulluja kirurgeja kuten Mengele? Elokuvan iskulausehan kuuluu "lääketieteellisesti sataprosenttisen oikeaoppinen"?
Pahin painajaiseni olisi joutua Toisen maailmansodan natsitohtorien operoimaksi. The Human Centipeden Tohtori Josef Heiterin hahmo perustuu nimen omaan natsitohtoreihin (Josef Mengele vs. Josef Heiter). Konsultoin erästä hollantilaista ammattikirurgia elokuvaa tehdessäni, koska halusin elokuvan ihmistuhatjalkaisen olevan lääketieteellisesti oikeaoppinen. Olisi siis kirurgisesti oikeasti mahdollista muodostaa sairaalaoloissa vastaava ihmisyhdistelmä. Ajatus siitä tekee elokuvasta entistä pelottavamman.
Dieter Laser on hyvin karismaattinen näyttelijä. Kuinka päädyit valitsemaan hänet The Human Centipeden pääosaan? Tunsitko hänet jo ennalta?
Satuin näkemään Dieter Laserin eräässä elokuvassa samalla kun käsikirjoitin omaa elokuvaani. Hän on tosiaan uskomaton, ja tiesin heti, että haluan juuri hänet elokuvaani. Rakastan todella hänen karismaansa, ja minua naurattaa aina kun yleisö vertaa hänen kasvojaan nestehukasta kärsivään Christopher Walkeniin tai pahansuopaan kilpikonnaan. Niinpä elokuvan tuottaja, eli siskoni Ilona Six, ja minä lensimme Berliiniin Dieterin luokse, jossa selvitin hänelle koko elokuvan juonen. Onneksi Dieter ihastui siihen heti ja diili syntyi jo aivan muutaman tunnin sisällä.
Oliko sinulla The Human Centipedeä ideoidessasi mielessäsi joitain tiettyjä muiden ohjaajien elokuvia, jotka toimivat innoittajina elokuvaasi? Entä tavoittelitko elokuvassasi jotain tiettyä elokuvallista tyyliä?
Rakastan David Cronenbergin elokuvia, etenkin hänen varhaisimpia body horror -elokuviaan, kuten Shivers (1975), The Brood (1979), ja niin edelleen. Vaikutteita olen imenyt myös Pasolinin Salòsta (1975) ja japanilaisohjaaja Takashi Miiken töistä (Visitor Q, 2001). En kuitenkaan koskaan suoranaisesti kopioi mitään tyylejä tai osia käsikirjoituksiini. Omaperäisyys on avaintekijä! Toivon että minulla on oma tunnistettava tyylini. The Human Centipedessä tavoittelin hyvin kliinistä tyyliä, joka toimisi vahvistavana tekijänä itse tarinalle.
Seuraava elokuvasi tulee olemaan The Human Centipeden jatko-osa The Human Centipede II (Full Sequence) (2011). Voitko paljastaa siitä jotain etukäteen? Missä vaiheessa projekti on menossa?
Ensimmäistä osaa suunnitellessani minulla oli kaikenlaisia kreisejä ideoita, mutta en voinut mahduttaa niitä kaikkia mukaan samaan elokuvaan. Se olisi syönyt liikaa tehoja yksistään tarpeeksi shokeeraavasta perseestä-suuhun -ideasta. Nyt kun yleisö on sen jo nähnyt ja tottunut ajatukseen, voin jatko-osassa painaa täysillä eteenpäin.

Jatko-osassa tullaan näkemään kahdentoista ihmisen muodostama ihmistuhatjalkainen ja toivon että tarinakerronnan originellius pysyy vähintään ensimmäisen osan tasolla. Aloitamme varsinaiset kuvaukset muutaman viikon sisällä ja toivon mukaan elokuva valmistuu vuoden loppuun mennessä.
Oletko jo miettinyt etukäteen seuraavaa elokuvaasi The Human Centipede II:n jälkeen? Näemmekö osan kolme, vai jotain aivan muuta?
Haluan todenteolla tutkiskella kauhuelokuvagenreä lisää. The Human Centipede II:n jälkeen on tarkoituksenani kuvata hyvin kontroversiaali kauhuelokuva Los Angelesissa. Taas kerran luvassa on erittäin kreisi ja ainutlaatuinen elokuva. Maltan tuskin itsekään odottaa! Minulla on myös ideoita kolmanteen ihmistuhatjalkaiseen, mutta haluan ensin hetken odotella ja katsoa miten aiemmat osat menestyvät.
Kun tarkastelet omaa uraasi taaksepäin, mitkä elokuvasi kuvastavat parhaiten omia visioitasi ohjaajana? Olet kuitenkin ohjannut monia hyvin erityylisiä elokuvia. Onko sinulla suosikkigenre, jonka tunnet sopivat itsellesi parhaiten?
The Human Centipede on elokuvistani ehdottomasti eniten omannäköiseni. Saan elokuvanteossa iloni siitä, että elokuvani jäävät ihmisten mieliin pitkäksi ajaksi. Ihan liian monet elokuvista ovat sellaisia, että unohdat ne saman tien kun olet ne katsonut. Toivon että The Human Centipede onnistuu tarjoamaan ihmisille jotain outoa ja arkielämän ulkopuolista - jotain täysin muuta kuin perinteiset kliseekimppuelokuvat. Ainakin elokuvassani on paljon ajatuksia, keskustelua ja väittelyä aikaansaavia ideoita. Joillekin se on liian shokeeraava, kun taas osa saa siitä elämänsä naurut! Se on hyvin yksilöllinen ja itselleni läheinen elokuva.



Elokuviesi budjetit ovat olleet hyvinkin vaihtelevia. The Human Centipeden budjettihan oli tähänastisten elokuviesi suurin, n. 1,5 miljoonaa euroa. Tunnetko että rajoitettu budjetti rajoittaa visiotasi ohjaajana?
Rajoitettu budjetti ainoastaan lisää vapautta ja luovuutta. Rahalla voit ostaa mitä tahansa, mutta tärkeintä on omaperäinen tarina! Hyvin kuvatusta originellista käsikirjoituksesta tulee mahdollisesti hyvinkin paljon siistimpi ja menestyksekkäämpi, kuin sadalla miljoonalla kuvatusta kliseisestä Hollywood-elokuvasta.
Jos sinulla ei olisi minkäänlaisia budjettirajoitteita, minkälaisen elokuvan tekisit?
Jatkaisin omanlaisten tarinoideni kirjoittamista, mutta luultavasti käyttäisin kuvauksissa todella kovien liksojen tunnettuja amerikkalaisnäyttelijöitä.
Aiemmin olet tullut maininneeksi saavasi kiksejä poliittisesti epäkorrektien elokuvien tekemisestä. Jos sinulla ei olisi minkäänlaisia rajoitteita ja voisit valita elokuvaasi yhden aiheen poliittisen kritiikin kohteen, mikä se olisi?
The Human Centipede II:n jälkeen valmistuva elokuvani tulee olemaan yksi kaikkien aikojen poliittisesti epäkorrekteimmista elokuvista. En vielä tässä vaiheessa paljasta yksityiskohtia sen tarkemmin, mutta käsitelty aihe kumpuaa syvältä sydämestäni!
Voisitko mainita joitain ohjaajia ja elokuvia, jotka ovat inspiroineet sinua ohjaajana? Entä mitkä viimeaikaisista uutuuselokuvista ovat suosikkejasi?
Rakastan Lars von Trierin voimakkaita ohjaustöitä (etenkin Idiootit, 1998!!!), Tarantinon tyylikkäitä elokuvia, Marco Ferrerin Suurta pamausta (1973) ja Werner Herzogin elokuvia (mm. Fitzcarraldo, 1982). Viimeaikoina näkemistäni elokuvista olen pitänyt suuresti Antichristista (2009) ja Polanskin uusimmasta, The Ghost Writer (2010).
Oletko nähnyt suomalaisia elokuvia? Jos, niin mitä olet pitänyt niistä?
Kyllä, rakastan erityisesti Aki Kaurismäen omituisia elokuvia. Niistä suosikkejani ovat Laitakaupungin valot (2006) ja Mies vailla menneisyyttä (2002)!
Tahtoisitko lopuksi lähettää jotain terveisiä suomalaisille faneillesi?
Kiitos, kun piditte The Human Centipedestä. Toivottavasti voin näyttää teille pian myös sekopäisen kakkososan!