Caroline Munro
Cine español #2: Eloy de la Iglesia
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6

La criatura (1977) :: The Creature


La criatura #1 La criatura #2

Genre

IMDb

Entä kun nainen valitseekin miehensä sijasta rakkauden koiraan? Espanjanlaista kulttuuria leimasi 70-luvun lopulla reilut 35 vuotta kestänyt tukahdutettu avioliitto Francisco Francon diktatuurin kanssa, mikä avaa oven vuosikymmenen lopulla valmistuneen Eloy de la Iglesian kenties kontroversaaleimman elokuvan tulkitsemiseen. La criatura nimittäin valmistui pian francolaisuuden kukistumisen jälkeen. Leimallista ajan espanjalaisille elokuville oli vapautuminen pitkästä sensuurista ja sen mukana tullut huuma, joka sai maan elokuvateollisuuden lyömään aiheensa ja ideansa ylitse - elettiin espanjalaisen identiteetin etsimisen sekä tabujen rikkomisen aikaa.

La criatura [1]
La criatura [2]

Iglesian elokuvia ei sovi lähestyä kovinkaan yksiulotteisista lähtökohdista. La criatura rakentuukin jälleen ohjaajan taipumukselle sitoa kehystarinat poliittisten tapahtumasarjojen ympärille, ja siten se tarjoaa jälleen yhden ikkunan Espanjan lähihistorian tulkitsemiseen. Tällä kertaa hän sai tähdikseen 26-vuotiaan Ana Belénin, joka sittemmin valittiin muun muassa Elle-lehden vuoden naiseksi, sekä pitkän uran tv:n parissa tehneen Juan Diegon.

Elokuva on kertomus näiden kahden valovoimaisen näyttelijän esittämästä avioparista, Cristinasta ja Marcosista, jotka ovat pitkään halunneet saada lapsen. Cristina saa kuitenkin keskenmenon ja pariskunta adoptoi rannalta mukaansa kulkukoiran. Marcosin keskittyessä uraansa alkaa kodin seinien sisälle unohdettu Cristina elää tunteitaan uuden ystävänsä kanssa. Hiljalleen koira anastaa Marcosilta perheen miehen paikan.

La criatura [3]
La criatura [4]

La criatura osoittaa kertaheitolla Iglesian poliittisten analyysien purevuuden. Yhtä hyvin kuin draamana, voi sitä tulkita omanlaisenaan poliittispsykologisena kauhuelokuvana, jossa ideaalin aviokulissin kohtaloksi muodostuu sen sisältäpäin murtava, kieroutuneita piirteitä saanut kaipuu vapauteen - eli oman äänensä löytämiseen. Tässä mielessä elokuvan voi nähdä suorana rinnastuksena 70-luvun lopun espanjalaiseen ilmapiiriin. Iglesia käyttääkin sumeilematta hyväkseen käsittelemänsä teeman - ihmisen ja eläimen välisen rakkauden - mahdollistamia hyytäviä metaforia, joista kauaskantoisimman hän säästää elokuvansa viimeiseen, mieleenpainuvaan otokseen.

Viime kädessä Iglesia nimittäin tuntuu kysyvän millaisia ovat uuden maailman lapset, jotka syntyvät tulehtuneen kulttuurin sisältä, francolaisuuden siemenistä ja petojen keskelle. Sitä ennen hän rikkoo symbolisesti perinteisen perhekäsityksen ajatuksen kuvaamalla ensin Cristinan rakastumisen ja lopulta "naimisiin menon" kaikkine sitä seuraavine velvollisuuksineen. Kysymyksenasettelu on nykyelokuvaa vaivaavaan kaupalliseen laskelmointiin verrattuna suorastaan raikas.

La criatura [5]
La criatura [6]

Sittemmin monipuolisen uran tehnyt Ana Belén luo onnistuneen kuvan yksinäisyyden kahleisiin putoavasta naisesta, joka löytää mitä epäsovinnaisimman keinon järkyttää elämäänsä hallitsevan patriarkan maailmaa. Hänen uskalias roolinsa oli alun alkaenkin turvallisissa käsissä, sillä muun muassa The Cannibal Manista tutun ohjaajan pitkäjänteinen ja tasokas kerronta varmistaa, ettei jo itsessään provosoiva aihe lipsu missään vaiheessa eksploitaation puolelle. Silti, vaikka Iglesias ei lyökään aihettaan täysin ylitse, ei kysymys ole tällä kertaa Lassiesta, tai mistään muustakaan pörröisestä herkistelystä.

Versioinfo (9.8.2010):

Divisa on julkaissut elokuvasta jo likipitäen loppuunmyydyn espanjankielisen (1.66:1, DD) R0 PAL -version. Elokuva sisältyy myös Iglesian 7 elokuvaa sisältävään espanjankieliseen dvd-boksiin.

****-
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
La criatura (1977)  La criatura (1977)The Creature  
Sivu:

1 2 3 4 5 6