Caroline Munro
Rakkautta & Anarkiaa 2010 -festivaaliraportti
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13

Mother (2009)

aka Madeo; Madre

Mother #1 Mother #2
IMDb

Eteläkorealaisen elokuvan nousukausi kansainvälisten festivaalien lemmikkinä 2000-luvun alussa kesti pari vuotta. Tulokkaista Kim Ki-duk näyttää sortuneen liian tuotteliaisuuden kautta keskeneräisiin liukuhihnatöihin ja Kim Ji-woon onttoon pastissileikkiin. Oldboylla (2004) säväyttänyt Park Chan-wook löysi kiinnostavan tasapainon pateettisen synkistelyn ja absurdin komedian välillä Thirstissä (2009). Kaikkia yhdistää kiinnostuksen väkivaltaan ohella genrejen ja sävyjen villi yhdistelyhalu, joka usein johtaa epätasaisen ylipitkiin elokuviin, mutta tuottaa myös odottamattomia helmiä.

Mother [1]
Mother [2]

Joukkoon kuuluu myös Bong Joon-ho. Sarjamurhaajan vaikutusta kyläyhteisöön tutkineen Memories of Murderin (2003) ja jättihirviön vaikutuksella perheen yhdistymiseen The Hostissa (2006) irrotellut ohjaaja sekoittaa tällä kertaa kipeää perhedraamaa ja etsiväjuonta, riemastuttavin tuloksin.

Kim Hye-jan esittämä, nimettömäksi jäävä äiti elää ja nukkuu kahden kesken jälkeenjääneen aikuisen poikansa Do-joonin (Won Bin) kanssa. Do-joon joutuu vaikeuksiin jäätyään auton alle ja pahoinpideltyään yliajajansa golfkentällä. Sitten lukiolaistyttö löytyy brutaalisti murhattuna, vierellään Do-joonin sormenjäljillä varustettu golfpallo. Kommunikoinniltaan sekava poika ei muista mitään ja lentää vankilaan. Äidille ei jää muita vaihtoehtoja kuin todistaa poikansa syyttömäksi löytämällä oikea murhaaja.

Mother [3]
Mother [4]

Mother avautuu Bongin muun tuotannon tapaan säästeliään hitaasti, näkökulmasta ja kärsivällisyydestä riippuen joko antaen hahmoille kunnolla tilaa tai pitkittäen jokaista otosta. Rytmi pelaa kuitenkin tällä kertaa hyvin yksiin päähenkilön kanssa. Äiti on melko säikky, eikä sulaudu tuosta vaan etsiväksi. Rakkaudesta kumpuava määrätietoisuus pakottaa kuitenkin jatkamaan.

Bong hyödyntää asetelmaa sekä pingotettuihin jännitysjaksoihin, joissa saa jännittää heiveröisen pikku kotiäidin puolesta, että samasta hahmoristiriidasta ponnistavaan komediaan. Kuvallisesti Mother luottaa kasvoihin keskittyvien lähikuvien ja vaikuttavien, todella laajojen sumuisten vuorimaisemien ja niitä vasten vaeltavien pikku ihmishahmojen kontrastiin.

Mother [5]
Mother [6]

Kuvakieli on muutenkin oivaltavaa, esim. murhatun tytön perässä läähättäneiden lukiolaispoikien kuulustelukohtauksessa, jossa uhri tuodaan tilanteeseen fyysisesti kameranliikkeitä hyödyntäen. Bong ei kuitenkaan sorru päälle liimattuun kikkailuun.

Perusjännite kantaa melko pitkälle, mutta juuri lauhkean rytmin alkaessa väsyttää kääntää Bong tilanteen päälaelleen orgaanisella tavalla. Draaman kautta trilleriksi muuttuva Mother kasvaa ennen kaikkea luonnekuvaksi epätoivoisesta äidistä, joka on valmis tekemään mitä tahansa poikansa eteen. Kim Hye-ja loistaa roolissa, joka paikoin herättää raivostuneisuutta katsojassa - onhan kyseessä tyypillinen äiti.

****-
keskiarvo
toimitus
3.58/5.00 (6)
 SMJMIRMK*EMPI
  3.5 3.5 4.0 4.0 2.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.38/5.00 (4)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  4 (5)
80%
Madeo (2009)  Madeo (2009)Mother  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13

kommentit

odota...
Mikko Sirenius kommentoi (28.9.2010 10:24:29)
user avatar Elokuva ei periaatteessa ollut mikään huono ja välillä se on hyvin jännittäväkin, mutta viimeisessä isossa käänteessä kässärin uskottavuus menee. Hahmot osoittautuvat jotenkin mekaanisesti motivoiduiksi, eikä touhusta viitsi enää välittää tippaakaan. Jopa samalla juonenkululla olisi elokuvan voinut saada elävämmäksi. Myöskin hieman rasittivat ideavarkaudet Doo-yong Leen Last Witnessistä, esimerkiksi rikkinäinen sateenvarjo ja kuraiset kengät, kun ohjaajalla ei tunnu olevan laittaa kehiin mitään omia vastaavia idiksiä.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa