Caroline Munro
Andrey Iskanov - painajaisia Venäjältä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5



Andrey Iskanov (ristimänimeltään Andrey Gennadyevich Iskanov) syntyi vuonna 1976 Venäjän Khabarovskissa lähellä Kiinan rajaa ja asuu siellä yhä. Nuorempana Andrey opiskeli lääketiedettä, mutta kiinnostus kohdistui kuitenkin enemmän valokuvaukseen, jossa hän koki olevansa myös lahjakas. Hän työskenteli valokuvaajana mm. Arguments and the Facts ja The Amur Meridian -nimisissä lehdissä ja piti vuosituhannen lopulla useita valokuvanäyttelyitä Venäjällä ja Kiinassa saaden paljon tunnustusta etenkin mainoskuvauksen alalla. Nykyisin Andrey tunnetaan parhaiten auteur-ohjaajana: hän tuottaa, käsikirjoittaa, kuvaa, leikkaa ja ohjaa itse omat elokuvansa sen lisäksi, että usein myös näyttelee niissä ja vastaa erikoisefektien teosta.

Tähän mennessä Andrey Iskanov on ohjannut uransa aikana neljä pitkää elokuvaa. Debyytti Nails (Gvozdi) oli vuonna 2003 valmistunut, enimmäkseen yhteen asuinhuoneistoon sijoittuva, lynchmäisiä piirteitä omaava ja surrealistista pääkipua säteilevä painajaismainen elokuva, jossa näkyi hyvin ohjaajan historia valokuvauksen alueella. Kolme vuotta myöhemmin Visions of Suffering (2006) toi mukanaan uusia omaperäisiä painajaisunia, joihin yhdistyi runsaasti mytologisia elementtejä ja kuvia helvetistä.

Visions of Sufferingin jälkeen alkoi neljä vuotta kestänyt prosessi, jonka aikana valmistui dokumentaarinen, erityisen häiriintynyt kuvaus japanilaisen yksikkö 731:n tekemistä ihmiskokeista. Philosophy of a Knife (2008) aiheutti sisällöllään paljon huomiota ja mm. kiellettiin Saksassa. Andrey Iskanovin viimeisin elokuva on Ingression (2010), joka on paluu ohjaajalle hyvinkin tunnistettavaan painajaismaiseen tyyliin. Ingression on kiertänyt useilla elokuvafestivaaleilla, mutta levitysoikeuksia ei ole vielä tämän artikkelin kirjoittamishetkellä myyty. Seuraavan elokuvan kuvaukset ovat kuitenkin jo tällä hetkellä käynnissä.

Neljän täyspitkänsä lisäksi Andrey on ohjannut lyhytelokuvia, jotka on usein tehty muiden kuvausten yhteydessä. Esimerkiksi A Glimpse of Hell (2007) on tavallaan osa Philosophy of a Knife -elokuvaa, mutta kohtaus on pidempänä versiona ja luonnollisesti kaikissa mätänevän lihan lohduttomissa väreissä esitettynä. Andrey on ohjannut myös musiikkivideoita, joista tunnetuimmat ovat Sister Cyaniden "Haunting" (YouTube) sekä Purple Even "Kill U" (YouTube).

Omien ohjaustensa lisäksi Andreylla on cameorooli mm. elokuvassa The Super (Evan Makrogiannis & Brian Weaver, 2010), jossa talonmiehenä toimiva entinen Vietnam-veteraani koettaa pitää mielenterveytensä ehyenä arjen ahdistavassa puristuksessa. Andrey myös ohjasi elokuvassa nähtävän takaumajakson.

Ohjaajana Andrey Iskanov on aina pyrkinyt rikkomaan erinäisiä tabuja käyttämällä väkivaltaa ja rappiota käsitteleviä teemoja elokuvissaan. Eläimiin kohdistuvaa väkivaltaa hän kuitenkin kaihtaa viimeiseen asti ja hänet tunnetaan eläinrakkaana ihmisenä. Iskanovin tyyli on helposti tunnistettava ja omaperäinen, kuten auteur-ohjaajien kädenjälki yleensäkin.

Tämän artikkelin ulkopuolelle jäävät Nails sekä A Glimpse of Hell, jotka on käsitelty jo aiemmin HÕFF 2010 -festivaaliartikkelin yhteydessä.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 

Sivu:

1 2 3 4 5