Caroline Munro
Dubai International Film Festival 2010
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

Cairo Exit (2010)

aka El Khoroug

Cairo Exit #1  

Genre

IMDb

Hiekkaelokuva: Lähi-idän pahamaineinen draamagenre, joka tukkii pahaa aavistamattoman elokuvaelämysmatkailijan ruumiinaukot tunkkaisella, tasapaksulla ja mauttomalla kuivuudellaan. Vain muutama kohtaus riittää siihen, että päänsisäiset hammasrattaat täyttyvät joka puolelta äänekkäästi kirskuvista hiekanjyväsistä. Puhumattakaan kameroista - jo muutaman sekunnin altistuminen hiekkaelokuvalle aiheuttaa lähtemättömän vaikutuksen ja pian jokainen kuva on pelkkää lumisadetta. Hiekkaelokuvat ovat typerryttävän tylsämielistä draamaa pahimmillaan.

Egyptiläissyntyinen Hesham Issawi muutti Yhdysvaltoihin 1990 opiskellakseen antropologiaa, mutta vaihtoi ennen pitkää kiinnostuksensa kohteeksi elokuvanteon. Hänen ohjaamansa lyhytelokuvat Interrogation (2002) ja T for Terrorist (2003) saivat hyvän vastaanoton amerikkalaisilla festivaaleilla. Muutama vuosi myöhemmin valmistui ensimmäinen pitkä elokuva AmericanEast (2007). Juhlavassa ja loppuunmyydyssä Madinat Arenan gaalanäytöksessä Dubain kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla 16. Joulukuuta 2010 uunituoreena esitetty Cairo Exit (El Khoroug) on Issawin toinen elokuva ja malliesimerkki hiekkaelokuvasta, niin hyvässä kuin pahassakin.

Cairo Exit [1]
Cairo Exit [2]

Cairo Exit on tämän päivän Kairoon sijoittuva rakkaustarina. Elokuvan keskiössä on 18-vuotias slummeissa elävä Egyptin alkuperäiskristitty, eli koptikristitty tyttö Amal Iskander (Maryhan Magdi), ja hänen muslimipoikakaverinsa Tarek (Mohamed Ramadan). Tarek haaveilee heidän lähtevän yhdessä laivalla etsimään Italiasta parempaa elämää ja yhteistä tulevaisuutta. Amal ei kuitenkaan halua lähteä ja valehtelee Tarekille olevansa raskaana pitääkseen miehen lähellään. Tarek ei suostu jäämään ja antaa Amalille mahdollisuuden: joko hän lähtee miehen mukaan tai abortoi lapsensa. Tarekia kohtaan tuntemastaan rakkaudesta huolimatta Amal ei suostu kumpaankaan vaihtoehtoon, mutta saatuaan potkut työpaikalta tulevaisuus Kairossa näyttää entistä synkemmältä.

Pääparin lisäksi sivurooleissa juonenkulkuun vaikuttavat Amalin äiti, peliriippuvainen isäpuoli ja olennaisemmassa roolissa Amalin hyvä ystävä Rania. Rania yrittää päästää naimisiin, mutta se on ongelmallista, koska hän ei ole enää neitsyt. Hän koettaa haalia tarpeeksi rahaa leikkaukseen, jossa immenkalvo palautettaisiin takaisin.

Cairo Exit [3]
Cairo Exit [4]

Ongelmallisinta Cairo Exitissä on, ettei tapahtumilla tunnu olevan juuri minkäänlaista merkitystä, koska henkilöiden välinen lataus puuttuu tyystin. Erityisesti pääparin välille olisi ehdottomasti vaadittu jotain vahvempaa sidosta kuin että katsojan annetaan ymmärtää heidän olevan vahvasti rakastuneita tapahtumien viitatessa muuhun. Sivuhenkilöistäkään ei jaksa elokuvan edetessä välittää ja heidän kohtalonsa tuntuu täysin tyhjänpäiväiseltä. Issawi yrittää kyllä joillakin kohtauksilla herättää katsojassa sympatiaa tai muita tunteita, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Cairo Exit sisältää pari kohtausta, joissa Issawi leikittelee vertauskuvilla ja koettaa tuoda mukaan jonkinlaista taiteellista näkökulmaa. Eräässä kohdassa Amal nukahtaa tuolille sairaalan käytävällä ja näkee unen. Unessa sinivalaistussa huoneessa on aasi, joka kuitenkin pian katoaa. Sen tilalle ilmaantuva autonrengas syttyy palamaan. Olisi tavallaan mukava tietää mitä ohjaaja on näillä visioillaan yrittänyt kertoa, mutta varmasti turvallisinta on, että se pysyy hänen omana tietonaan. Toisessa kohtauksessa Amal on hukkumaisillaan mereen ja näkee Neitsyt Marian taivaalla.

Cairo Exit [5]
Cairo Exit [6]

Riippumattomana tuotantona syntyneen Cairo Exitin tekemisen aikana Egyptin sisäministeriö määräsi kuvaukset lopetettavaksi turvallisuussyihin vedoten. Sen mukaan elokuvan aihepiirit olisivat liian herkkiä Egyptin valtiolle. Kuvauksia jatkettiin kiellosta huolimatta ja eräässä vaiheessa Issawi ja koko kuvausryhmä joutuivat poliisin pidättämiksi.

Cairo Exit on rujoista ja varmasti jonkun mielestä rankoistakin aiheistaan huolimatta lauhkea ja luotettava kuin kameli keskellä aavikkoa - juuri niin kuin aidon hiekkaelokuvan pitääkin olla. Tapahtumien pinnan alla voi nähdä alituisesti sen, ettei kenellekään päähenkilöistä tule tapahtumaan mitään pahaa, koska he eivät ole ansainneet sitä. Cairo Exit on pehmeän pumpulinen hiekkaelokuva, jonka sandaaleissa ei piileskele skorpioneja eikä leirin ulkopuolella vaani bandiitteja.

*½---
keskiarvo
toimitus
1.50/5.00 (2)
 JSSM
  1.5 1.5
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8