Caroline Munro
Elokuvien seksuaalinen väkivalta: raiskaus, vaiettu rakkaus
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9

Yhteenveto

Psykologia

Yksinkertaisimmillaan elokuvan tapaa nähdä maailma voi verrata maalaukseen: onko kankaalla kuva todellisuudesta vai taiteilijan näkökulmasta siihen? Entä kun taiteilija vangitsee kuvan, jonka miljoonat ihmiset haluavat nähdä - eikö hän silloin vangitse yksittäisen kuvan sijaan yhteisen sielun? Artikkelin alaotsikko Raiskaus, vaiettu rakkaus pyrkii omalta osaltaan herättämään ajatuksia ihmisen seksuaalisuuden ja taiteen välisestä dualismista; rakkaudesta tulla provosoiduiksi. Koska elokuva lähtökohtaisesti pyrkii erottamaan ihmisen arjesta, tuomaan fantasian keskelle, voidaan kysyä mikä saa ihmiset palaamaan elokuvien välityksellä vuosi vuoden jälkeen väkivallan, myös seksuaalisen sellaisen äärelle.

"Kaikki miehet ovat raiskaajia, eivätkä mitään muuta. He raiskaavat meidät (naiset) silmillään, laeillaan ja tavoillaan", totesi aikoinaan äärifeministinä tunnettu Marilyn French. Eksploitaatioelokuvan sisältö tuntuisi olevan sama. Onko tämä sitten todellinen kuva miesten biologisesta seksuaalisuudesta ja jos on, niin eikö naisen rooli silloin jää kulttuurissa väkisin uhrin tasolle, sikäli kun väkivalta lähtee liikkeelle jo pelkästä katseesta.

Toisaalta seksuaalisuuteen voi syventyä biologian, eli luonnollisen lisääntymisvietin kautta, mikä ajan saatossa on muovannut ihmisten kehon ja psyykeen omalle tarpeelleen tarkoituksenmukaiseksi. Tällöin voidaan kysyä mikä pukee katseen viattomuuden ylle väkivalta-ajatuksen: luonnollinen lisääntymisvietti vaiko kenties kulttuuriin pesiytynyt halu irtautua sukupuoli-identiteetistä, mitä myös Frenchin yllä oleva lainaus heijastaa.


Elokuva

Kuten jokainen tietää, fantasiat eivät korreloi todellisuuden kanssa. Yhtä absurdia olisi uskotella itselleen, että naisen raiskaukseen liittyvä päiväuni on kutsu tehdä seksuaalista väkivaltaa, kuin ajatella, että raiskauksen elokuvissa nähnyt mies haluaa toteuttaa vastaavanlaisen teon elokuvateatterin ulkopuolella.

Elokuvan suurin lahja yleisölle on kysymysten ja ajatusten siirtäminen valkokankailta todelliseen maailmaamme, mutta olisi liioiteltua optimismia ajatella elokuvan itse vastaavan niistä yhteenkään. Se antaa kuitenkin mahdollisuuden irrottautua tästä samaisesta todellisuudesta sinne mielen syvyyksiin, jossa psykoanalyytikot, filosofit ja jopa antropologit ovat koko olemassaolonsa ajan taistelleet.

Kertooko elokuvaväkivalta mielessä piilevistä haluista, vai kenties seksuaalisuuden vaikeasta perinnöstä, jota leimaa identiteetin särkyminen kummankin sukupuolen osalta? 70-luvun katsojien silmille hyökännyt murros halusi shokeerata enemmän kuin viihdyttää. Kuten edellisellä vuosikymmenellä valmistuneet mondodokumentit (muun muassa Mondo cane, 1962) olivat osoittaneet, halusi 70-luvun yleisö nimen omaan tulla emotionaalisesti amputoiduksi. Kyse oli negatiivisten tunteiden ja taipumusten projisoimisesta valkokankaiden tapahtumiin. Oikeastaan koko 70-luku seurasi tätä kaavaa ja liikkui tietoisesti ihmisen psyykeen syvimpien perversioiden ja traumojen lähteillä. Voidaan jopa esittää väite, että taide täytti ainoastaan ikiaikaisen tehtävänsä tarjoten portin kulttuurin ja biologian eli sivistyksen ja luonnon välille.

Enemmän kuin perverssistä luolamiehestä (tai naisesta) näyttäisi elokuva maalaavan kuvan identiteettinsä kanssa hukassa olevasta ihmispolosta. Koska elokuva on tekijöidensä vanki, ja tekijät kulttuurinsa luomuksia, täytyy elokuvan kuvaa maailmasta pitää jokseenkin aitona, olkootkin stereotypiat sitten kuinka yksinkertaisia tahansa. Jos jotakin elokuvahistoria seksuaalisen väkivallan osalta tällöin osoittaa, tiivistyy se maailmaa hallitsevien perimmäisten ennakkoluulojen ja ristiriitojen muuttumattomuuteen.


Artikkelissa käsitellyt ja sivutut elokuvat:


 JSJMJM*MHMETPMMSMMK*EMPITMTKALKA
1.Jungfrukällan (1960)Jungfrukällan (1960)5.05.05.0......4.52.5...............4.404.15
2.Irréversible (2002)Irréversible (2002)4.54.05.04.0...4.54.04.53.54.04.05.04.273.89
3.Persona (1966)Persona (1966)4.54.54.54.0......2.5......5.04.5...4.214.54
4.Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975)Salò o le 120 giornate di Sodoma (1975)4.54.54.54.0......3.54.5...4.04.0...4.173.77
5.Looking for Mr. Goodbar (1977)Looking for Mr. Goodbar (1977)4.54.0...4.0.....................4.04.132.67
6.Straw Dogs (1971)Straw Dogs (1971)4.04.54.0...4.54.03.54.04.54.04.04.04.084.20
7.Sommaren med Monika (1953)Sommaren med Monika (1953)4.04.04.0...........................4.003.63
8.Beauty's Exotic Dance: Torture! (1977)Beauty's Exotic Dance: Torture! (1977)...4.0..................4.0.........4.003.00
9.La dernière femme (1976)La dernière femme (1976)...4.0..............................4.00...
10.Les 7 jours du talion (2010)Les 7 jours du talion (2010)4.54.0.........3.0...4.0...4.0......3.904.17
11.Death Wish (1974)Death Wish (1974)4.54.0...4.0...4.03.04.03.54.03.5...3.863.97
12.Go, Go Second Time Virgin (1969)Go, Go Second Time Virgin (1969)4.54.0..................3.0.........3.834.33
13.Rape! 13th Hour (1977)Rape! 13th Hour (1977)4.03.0..................4.0.........3.67...
14.Thriller - en grym film (1974)Thriller - en grym film (1974)4.53.52.54.04.04.03.54.53.52.0......3.643.80
15.Avere vent'anni (1978)Avere vent'anni (1978)4.03.04.0............3.5............3.634.00
16.Sensuela (1972)Sensuela (1972)4.03.04.04.0......3.54.02.52.55.03.03.593.71
17.The Last House on the Left (1972)The Last House on the Left (1972)4.03.54.04.0...3.53.53.52.53.03.5...3.543.40
18.Summerfield (1977)Summerfield (1977)...3.5..............................3.50...
19.L'amour violé (1978)L'amour violé (1978)...3.5..............................3.50...
20.Kill Bill: Vol. 1 (2003)Kill Bill: Vol. 1 (2003)3.54.02.0...1.04.52.53.55.03.04.5...3.464.14
21.Srpski film (2010)Srpski film (2010)5.04.52.04.01.04.02.55.03.52.52.0...3.423.72
22.Tuhlaajapoika (1992)Tuhlaajapoika (1992)...3.03.53.5...3.53.0...............3.303.88
23.Exponerad (1971)Exponerad (1971)...3.0...............3.0............3.003.50
24.Histoire d'O (1975)Histoire d'O (1975)...3.03.5............2.5............3.003.14
25.Isabella, duchessa dei diavoli (1969)Isabella, duchessa dei diavoli (1969)...3.0..............................3.00...
26.Lipstick (1976)Lipstick (1976)3.03.0............2.03.5............2.883.50
27.Blue Movie (1978)Blue Movie (1978)3.53.02.0...........................2.83...
28.Love Camp 7 (1969)Love Camp 7 (1969)2.53.0.........2.03.03.0......3.0...2.752.60
29.I Spit on Your Grave (1978)I Spit on Your Grave (1978)3.53.01.0...2.03.03.03.52.52.03.53.02.713.00
30.Lorna (1964)Lorna (1964)3.02.5.........2.5..................2.502.80
31.Lain ulkopuolella (1987)Lain ulkopuolella (1987)...2.0.........3.0..................2.502.80
32.No moriré sola (2008)No moriré sola (2008)...2.5..............................2.50...
33.Maid in Sweden (1971)Maid in Sweden (1971)...2.5..............................2.50...
34.Viol, la grande peur (1978)Viol, la grande peur (1978)...2.0..............................2.00...
35.The Immoral Mr. Teas (1959)The Immoral Mr. Teas (1959)2.0...1.5.........2.5...............1.751.28
 JSJMJM*MHMETPMMSMMK*EMPITM3.373.52
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9

kommentit

odota...
hahhaa kommentoi (12.4.2011 13:11:42)
user avatar Spasojevicin ja Noen kaltaisten huomiohuoraavien ja sensaatiohakuisten elokuvaohjaajien irvikuvien mässäilyjen parhainpäin selittely on kyllä epätoivoista puppua.
vastaa »

kommentoi artikkelia ja/tai elokuvia