Caroline Munro
Fantasporto 2011
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

Exorcismus (La posesión de Emma Evans, 2010)

Aluksi Excorcismus vaikutti vakavasti otettavalta kauhuelokuvalta teiniangstin maailmasta. Elokuvan edetessä mieleen hiipi kaino toivomus Manaaja (The Excorcist, 1973) -parodiasta. Ikävä kyllä brittinäyttelijöillä miehitetty espanjalaiselokuva on kuin onkin tosissaan tehty, halpaa tv-spesiaalia muistuttava hiilikopio William Friedkinin kauhuklassikosta.

Demonin riivaamaksi joutuva teini-ikäinen tyttö, hyödyttömiksi osoittautuvat lääkärin tutkimukset, levitointia, oksentelua kaaressa, manaushommiin ryhtyvä pappi... Jep jep, kaiken tämän on Manuel Carballo äkännyt mahduttaa ohjaukseensa. Näkemystä, tuotantoarvoja tai omaperäisyyttä on mukana hyvin vähän, mikä toisaalta hämmästyttää kun tietää elokuvan taustalla olevan [Rec]-elokuvienkin tuotannosta vastaavan espanjalaisen Filmax-yhtiön. Elokuvan manaajapappia esittää Hellraiser-elokuvien piikkipää Doug Bradley, mutta kovin hengettömästi. Pinheadin hahmossa oli paljon enemmän luonnetta. (MH)

**---

The Man Who Saw Frankenstein Cry (2010)

Marraskuussa 2009 edesmennyt Jacinto Molina alias Paul Naschy oli espanjalainen kauhuikoni ja tuhansien kasvojen mies. Frankensteinin hirviö, kreivi Dracula, The Wolfman, Notre Damen kellonsoittaja, lista on loppumaton. Ohjaajana ja käsikirjoittajanakin toimineen Naschyn yli sadan elokuvan filmografiasta onkin vaikea löytää keskeisiä kauhuelokuvien hahmoja, joita mies ei olisi 1960-luvun alussa käynnistyneellä elokuvaurallaan esittänyt. Usein käytetty sanonta "Espanjan Lon Chaney" ei tee kummallekaan näyttelijälle täyttä oikeutta, mutta Naschyn hartaan ja omistautuneen ihailijajoukon mielestä hän pesi sellaiset tekijät kuten Boris Karloff tai Christopher Lee näiden omissa leipälajeissaan mennen tullen.

Espanjalainen Ángel Agudo on Paul Naschyn omaelämäkerran kirjoittaja ja The Man Who Saw Frankenstein Cry -dokumentin ohjaaja. Naschy oli Agudolle ohjaajan omien sanojen mukaan kuin oma isä sekä suuri innoittaja, ja rakkaus aiheeseen paistaakin dokumentista läpi. Agudon ohjaustyö on sinänsä varsin tavanomaisesti toteutettu dokumentti puhuvine päineen, joista iso osa on tuttuja naamoja vastaavista tuotannoista. Lieviä ylisanoja käyvät kuvassa vuorotellen lausumassa mm. Caroline Munro, Joe Dante ja John Landis. Viimeksi mainitun eduksi on tällä kertaa sanottava, että mielipuolinen hohotus ja syljen sekainen yli-innokkuus loistavat poissaolollaan: Landis on maltillisen asiallinen.

Dokumentin pelastaa kuiville kunnioitettava määrä katkelmia Naschyn tunnetuimmista tai "tunnetuimmista" elokuvista 60- ja 70-luvuilta, mielenkiintoisten taustatietojen kera. Niitä olisi seurannut vaikka kuinka pitkään. Naschyn elokuvien saloihin perehdyttää dokumenttia isännöivä Mick Garris. (MH)

***½-

The Last Employee (Der letzte Angestellte, 2010)

Christian Berkelin (Inglourious Basterds, 2009) esittämä työtä vailla oleva lakimies David saa epäkiitollisen tehtävän Alexander Adolphin ohjaamassa saksalaisessa kauhumysteerissä. Salaperäinen kirjanpitofirman omistaja palkkaa Davidin ilmoittamaan yrityksensä kaikille työntekijöille irtisanomisista ja tämä yrittää hoitaa asian niin hienotunteisesti kuin mahdollista.

Mielenterveysongelmien kanssa aiemminkin painiskellut David syöksyy syvälle syyllisyyden tunteiden kuohuihin ja päänsä sisään, kun selviää että firmasta lähtöpassit saanut ja asian raskaasti ottanut keski-ikäinen naishenkilö on hirttäytynyt. Kun Davidin likaisen työn tekijäksi palkannut yrityksen omistajakin paljastuu kenties itse Saatanaksi, on Davidin syöksykierre valmis.

The Last Employee jättää paljon katsojan tulkinnan varaan. Perheensäkin hiljalleen menettävän Davidin pelot ja harhat onnistuvat säikäyttämään katsojankin muutaman kerran, mutta Adolphin elokuva alkaa toistaa itseään jo hyvän aikaa ennen väkinäistä deus ex machina -tyylistä lopetusta. Lupaavasta ideasta huolimatta mikään ei oikein johda mihinkään, ja kahden mielenkiintoisimman hahmon hävittäminen ties minne jätti vaikutelman elokuvasta, jota ei ole pohdittu ihan loppuun asti. (MH)

**½--

Yhteenveto festivaaleilla esitetyistä elokuvista:

 JSJMKKJM*MHTPMMSMJLMK*EMPITKALKA
1.Enemy at the Dead End (2010)............4.0.....................4.003.50
2.Bedevilled (2010)...4.0...............3.0............3.504.00
3.The Man Who Saw Frankenstein Cry (2010)............3.5.....................3.50...
4.Srpski film (2010)5.04.55.02.04.04.02.55.0...3.52.52.03.423.72
5.I Saw the Devil (2010)3.54.03.52.03.52.0...4.0...3.52.03.03.103.55
6.Rabies (2010)3.04.0......4.03.0...3.0...3.02.03.53.063.71
7.Secuestrados (2010)...3.0......3.0.....................3.003.00
8.Zwart water (2010)3.0.........3.0......2.5.........3.02.882.17
9.Der Letzte Angestellte (2010)............2.5.....................2.50...
10.Iron Doors (2009)2.5.........2.5......2.0............2.332.75
11.The Housemaid (2010).....................2.5...2.52.0...2.33...
12.Zibahkhana (2007)2.0..................2.0............2.002.50
13.La posesión de Emma Evans (2010)2.0.........2.0.....................2.00...
14.Tekken (2010)......3.0......1.5...1.02.0...1.5...1.801.70
 JSJMKKJM*MHTPMMSMJLMK*EMPI2.823.06
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8