Caroline Munro
Sijoita elokuviin
sivu: 1 · 2 · 3

Paradox Entertainment (www.paradox-entertainment.com) on Tukholman pörssin First North -markkinapaikalle listattu pienyhtiö. Se on noin 10 hengen brändi/tekijänoikeusyhtiö, joka lisensoi ja markkinoi hallitsemiaan tavaramerkkejä pääasiassa peleihin, sarjakuviin ja elokuviin. Suurin osa yhtiön tuotosta syntyy Robert E. Howardin tuotannon lisensoinneista. Kotipaikka on Tukholma, mutta kaikki operatiivinen toiminta tapahtuu Los Angelesissa. Yhtiö on toiminut myös tuottajana muutamissa elokuvissa. Aloitetaan käymällä ne läpi.


Mutant Chronicles (2008)

Mutant Chronicles on ruotsalainen roolipelibrändi 90-luvun alusta. Sarjaan on kuulunut kaikkea aina miniatyyripeleistä konsolipeleihin. Pelisarja on sisällöltään karkeasti luonnehdittuna jonkinlainen köyhän miehen Warhammer 40 000. Suomessa kuuluisin tuotesarjan lanseeraus oli Magic the Gathering -tyyppinen keräilykorttipeli Doom Troopers 90-luvun lopulla. Mutant Chronicles on samaan maailmaan perustuva elokuva. Elokuva maksoi noin 25 miljoonaa taalaa ja tuotti vain hieman yli kaksi miljoonaa dollaria. Tuotannon rankan alisuoriutumisen vuoksi Paradoxin kurssi romahti vuosiksi 2,5-3,5 kruunun tasoille (aikaisemmin 8+ kruunua). Elokuvaan pohjautuneet oheistuotemarkkinasuunnitelmat kuivuivat kokoon kehnon menestyksen myötä.


Solomon Kane (2009)

Solomon Kane (2009) oli yhtiön toinen iso tuotanto ja se perustuu Robert E. Howardin hahmoon. Elokuvan budjetti oli 40 miljoonaa dollaria. Se pärjäsi huomattavasti paremmin valkokankaalla kuin Mutant Chronicles, mutta levittäjien etsimisessä oli suuria ongelmia. Yhdysvaltoihin levittäjä saatiin vasta tänä keväänä ja elokuva voi vieläkin lähteä siellä pienelle teatterikierrokselle. Solomon Kanen tuotoista ei vielä ole tarkkoja tietoja, mutta vaikuttaisi siltä, että sillä on mahdollisuus päästä omilleen. Loppuvuodesta päätetään lisäksi mahdollisen jatko-osan kohtalo.


Muut / tulevat elokuvaprojektit

Robert E. Howardin toisen hahmon, Bran Mak Mornin oikeudet on myyty. Mitään konkreettista ei ole tosin vielä tapahtunut. Omien tuotantojensa ohella Paradox Entertainment on mukana myös Buck Rogers filmatisoinnissa. Yhtiö hoitaa myös tarvittaessa muidenkin tuotantojen oikeuksien levitystä (Spartacus: Blood and Sand, 2010; The Expendables, 2010) ja se pyrkii jatkossa tarjoamaan myös erilaisia tuotannollisia palveluita elokuvateollisuudelle.


Conan the Barbarian 3D (2011)

Uuden Conan the Barbarian 3D:n kuvaukset alkoivat maaliskuussa 2010 ja elokuva on tällä hetkellä jälkituotantovaiheessa. Ohjaajana toimii Marcus Nispel (The Texas Chainsaw Massacre, 2003; Friday the 13th, 2009) ja Conanina esiintyy Jason Momoa (Game of Thrones, 2011; Baywatch). Budjetti on 100 miljoonaa dollaria. Alustavat Yhdysvaltojen teatterijakelusopimukset on jo tehty ja elokuvaa levitetään ainakin 4 000 teatterissa. Ensi-ilta on syksyllä 2011.

Uusi Conan-elokuva herättää suuria tunteita eikä syyttä. Marcus Nispel on ehkä teknisesti pätevä ohjaaja, mutta näkemyksellinen kyvykkyys on edelleen suuri kysymysmerkki. Parin vuoden takaisen Pathfinderin (2007) visuaalisuus herättää positiivisia odotuksia, mutta muu osa elokuvasta ei juurikaan innosta. Paradox Entertainment taasen kertoo tavalliseen tapaansa produktion tavoittelevan alkuperäistä Robert E. Howardin henkeä (näin on kerrottu aiemminkin ja lupaus on aina rikottu). Tällä epäilemättä yritetään erottaa elokuvaa Arnold Schwarzeneggeriin henkilöityvästä Conan barbaarista (1982). Toisaalta Conan barbaarilla ei alun perin ollut juurikaan tekemistä Howardin Conanin kanssa, joskin elokuvasta on tullut sittemmin täysin olennainen osa Conan-hahmon populaarikulttuurista sisältöä ja estetiikkaa. Uuden elokuvan 3D-konsepti vaikuttaa hieman päättömältä ja viime hetkellä tehdyltä päätökseltä. Se voi tosin osoittautua hyväksi vedoksi markkinointimielessä.

Toisessa vaakakupissa painaa taas vahva brändi, isot tuotantoarvot ja ilmainen markkinointi jota elokuva eittämättä saa. Tämä on tosin melkoinen Damokleen miekka, koska jokainen arvio ja uutinen pitänee sisällään vertailuja 80-luvun Conan barbaariin. On elokuvalla mahdollisuus yllättääkin, mutta historian(sa) valossa se on vaikeaa. Pelkästään omilleen pääsy vaatii jo melkoisia katsojalukuja. Kannattaa kuitenkin huomata, että elokuva itsessään tulee kasvattamaan myös Conan-lisensointien määrää, joista maksut tulevat myös Paradoxille.


Paradox Entertainment on muutenkin melkeinpä sama asia kuin Conan-brändi. Yhtiön tuotosta 70-80% tulee Conan-lisensoinneista. Suurin osa rahoista tulee melko kehnossa maineessa olevasta Age of Conan -MMORPG-pelistä. Vuonna 2010 tulot jakautuivat seuraavasti: pelit 45%, elokuvat/tv 33%, sarjakuvat ja muut kirjalliset julkaisut 19%, muut 4%. Tuleva Conan-elokuva on siltikin se, johon koko yhtiön tulevaisuus nojaa. Conan the Barbarianin myötä yhtiö joko kasvaa pyrähdysmäisesti tai kuihtuu pois. Tähän mennessä Paradoxin toimet eivät ole välttämättä vakuuttaneet, mutta toisaalta yhtiö on selvinnyt ongelmistaan ilman suuria kolhuja. Yhtiön omavaraisuusaste on hyvä (80%) ja velkaa on vain muutamia satoja tuhansia dollareita. Yhtiö ei ole maksanut osinkoa vielä kertaakaan, mutta se on ilmaissut halukkuutensa osingonjakoon mikäli kassaan kertyy jakokelpoisia varoja.

Paradox Entertainmentin osake on listattu First North kauppapaikkaan. Se on eräänlainen Tukholman pörssin eteinen, jossa olevilla yhtiöillä on vapauksia pörssin tiedonanto- ja raportointivelvoitteista (mm. tämän vuoksi osavuosikatsaukset ovat pelkästään ruotsiksi). Osakkeita voi kuitenkin ostaa arvo-osuustilille samalla tavalla kuin normaalienkin pörssiyhtiöiden. Teoriassa minimiostorajaa ei ole, mutta käytännössä kannattaa ostaa vähintään 500 eurolla, ettei kaupankäyntikulujen osuus nouse liian korkeaksi suhteessa ostohintaan. First North kauppapaikan osakkeet ovat tyypillisesti vähävaihtoisia ja tästä johtuen päivittäiset kurssivaihtelut voivat olla isojakin. Vaikka Paradoxin osakkeita ostaessasi ostatkin osuuden yrityksestä, niin toisesta näkökulmasta hankit osuuden Conan-brändistä ja saat option elokuvan potentiaalisista tuotoista.

Huhtikuun puolessa välissä 2011 Paradoxin kurssi pyöri noin 3 kruunun tuntumassa. Muutaman uutisen jälkeen kurssi singahti yli +60% aina 5 kruunuun asti (15.6 kurssi on 4,25). Tämä kuvaa vähävaihtoisen osakkeen käytöstä hyvin. Pieni osakemäärä ja positiivinen uutinen voivat nostaa helposti kurssia paljonkin - tai vaihtoehtoisessa tilanteessa laskea. Pieni vaihto ja markkinoilla oleva osakemäärä synnyttää helposti vääristymän osakkeen hintaan ja tällä(kin) hetkellä osake on yhtiön tunnuslukuihin nähden yliarvostettu. Menestyksen myötä arvo saattaa silti nousta paljonkin nykyisistä hinnoista. Pidemmällä aikavälillä Paradoxilta voisi odottaa, että se vakiinnuttaisi asemansa vaihtoehtoisten elokuvien tuottajana ja jakaisi osinkoa. Menestymisen myötä yhtiö todennäköisesti listattaisiin Tukholman pörssin päälistalle tai Yhdysvaltain pörssiin. Molemmat parantaisivat olennaisesti osakkeen likviditeettiä ja se taas hyödyttäisi osakkeenomistajaa.

Osakkeenomistaja voi tietenkin koska tahansa irtautua omistajuudesta myymällä osakkeensa. Heti ensi-illan aikoihin syyskuussa nähtäneen kurssissa rankkaa heiluntaa, kun potentiaaliset osakkeenostajat ja omistajat alkavat ennakoida ensimmäisten katsojalukujen valossa yhtiön tulevaisuutta.

Sivu:

1 2 3