Caroline Munro
Nippon Connection 2011
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15

Frankfurtin yliopistokampuksen jo 11:sta kertaa vallannut Nippon Connection on Euroopan suurin japanilaisen elokuvan festivaali sekä maailmanlaajuisesti yksi Japanin merkittävimmistä elokuvataiteen esityskanavista. Kyse ei silti ole mistään Berlinalen kaltaisesta glamour-tapahtumasta, vaan runsas vuosikymmen sitten opiskelijavoimin perustettua festivaalia pyöritetään yhä tänä päivänäkin hyvin pitkälti amatöörivoimin. Se ei ole koskaan vaikuttanut ohjelmiston tasoon negatiivisesti, vaan päinvastoin festivaali on vuosien saatossa noussut korkeaan arvostukseen etenkin vähemmän tunnetun japanilaisen elokuvan esittelijänä.

Nippon Connectionin omien asiantuntijoiden ohella ohjelmistosuunnittelussa auttavat useat japanilaiset yhteistyökumppanit, kuten Yubari International Fantastic Film Festival sekä Japanin tiukin indie-festivaali Pia Film Festival. Yhteistyön tuloksena oli tänäkin vuonna tiukka kattaus mielenkiintoisinta tuoretta japanilaista elokuvaa, joka ulottui keveistä mainstream-tuotannoista splatterin kautta arthouse-draamoihin sekä täysin tuntemattomiin indie-ihmeisiin. Valikoiman tunnetumpaa laitaa edustivat mm. Takahisa Zezen lähes viisituntinen Heaven's Story, Yoshihiro Nishimuran maailmanennätyksiä hipova verilöyly Helldriver sekä Takashi Ishiin paluu neo-noirin pariin A Night in Nude: Salvationilla. Perinteinen Nippon Retro -sarja oli tänä vuonna omistettu Sion Sonolle, jolta nähtiin yhdeksän elokuvaa hänen varhaistöistä I am Sion Sono (1985) ja Bicycle Sighs (1991) lähtien.



Vuoden 2011 festivaalille oli saapunut huomattava määrä elokuvantekijöitä ja muita vieraita esittelemään elokuviaan, vastaamaan yleisön kysymyksiin sekä osallistumaan erinäisiin paneelikeskusteluihin. Yli 40-henkisen vieraslistan joukosta löytyivät mm. elokuvaohjaajat Noboru Iguchi ja Koji Shiraishi, Midnight Eyen elokuvakriitikko Jasper Sharp sekä kokonainen cheerleader-joukkue Gamusha Oendan. Yliopiston käytävillä saattoi törmätä moniin muihinkin julkkiskriitikkoihin ja bloggareihin, jotka olivat Elitistin tapaan saapuneet paikalle ilman kutsua. Kaikesta tähtiedustuksesta huolimatta festivaalin henki on leppoisa ja tuttavallinen, eikä koskaan tiedä keneen ohjaajasuuruuteen törmäisi mennessään heittämään kepillistä. Moni vierailija onkin todennut Nippon Connectionin olevan sympaattisin elokuvafestivaali jolla ovat koskaan vierailleet.

Nippon Connectionin -ohjelmisto on jaettu studiotuotannoille suunnattuun Nippon Cinema -pääsarjaan, kokeellisemman elokuvaan suuntaan nojaavaan Nippon Visions -sarjaan sekä jo edellä mainittuun retrospektiiviin. Näistä kahdessa ensiksi mainitussa sarjassa jaetaan parhaille elokuville palkinnot. Nippon Cinema -sarjan voittajan kruunaa festivaalin yleisö, joka äänestää 2000€ rahapalkinnon saajasta. Nippon Vision -sarjan voittajan valitsee ammattituomaristo, joka myöntää voittajateoksen tekijälle ilmaisen käännöstyön tämän seuraavalle elokuvalle. Palkinto on oivallinen, sillä sarja sisältää runsaasti pienellä rahalla tuotettuja helmiä, joita harvoin nähdään lainkaan Japanin ulkopuolella eikä välttämättä koskaan julkaista kotivideoformaatissa edes kotimaassaan. Ilmaisten tekstitysten saaminen on vähävaraiselle elokuvantekijälle tervetullut palkinto.



Elokuvakriitikkojen Tom Mes (Midnighteye), Maggie Lee (Hollywood Reporter) ja Rüdiger Suchsland (FAZ, Filmdienst) muodostaman juryn Nippon Visions -palkinto myönnettiin tänä vuonna Go Shibatan provokatiiviselle sekasotkulle Doman Seman. Selvästi parempiakin elokuvia sarjasta olisi löytynyt, kuten koko festivaalin paras elokuva Kyojima 3rd St., Sumida City. Mainio, joskin kriitikoiden suuntaan kumartelematon oli myös Koji Shiraishin riemastuttava kauhuhupailu Shirome, joka kirvoitti täyteen buukatussa näytöksessä useammatkin aplodit. Väkeä riitti festivaalilla muutenkin, ja allekirjoittanut löysi itsensä kertaalleen lattialta istumasta Noboru Iguchin varastettua viimeisen vapaan paikan.

Nippon Connectionin yleisöpalkinto meni varsin tylsästi Studio Ghibli -uutuudelle Borrower's Arriety, elokuvien Wig ja Rinco's Restaurant jäädessä seuraaville sijoille. Viimeksi mainittua Kou Shibasaki -kokkauselokuvaa protestoinut Elitistin edustaja näki salissa istumista paremmaksi vaihtoehdoksi ottaa aamupäivän vapaata ja painua kaupungille maistelemaan olutta ja saamaan auringonpistoksen. Loppupäivän hallinneesta hieman huterasta olotilasta johtuen jokunen elokuva meni ns. yli hilseen, kunnes Karate-Robo Zaborgar palautti tunnelman kattoon riehakkaassa myöhäisnäytöksessä.



Kaikkien rakkaudella rakennettujen festivaalien tapaan pienet tekniset kömmähdykset kuuluvat myös Nippon Connectionin arkeen. Nippon Visions -sarjassa muodostui perinteeksi, että ensimmäisen kohtauksen aikana projektorinkäyttäjä arpoo kuvasuhteita kunnes löytää jossain vaiheessa silmää miellyttävän vaihtoehdon. Muutakin kommellusta sattui. Sketches of Kaitan Cityn tupaten täydessä teatterinäytöksessä yleisö haukkoi henkeään henkilökunnan unohdettua kytkeä salin ilmanvaihdon päälle. Sonon The Roomiin ennättäneet katsojat puolestaan saivat todistaa miltä näyttää projektoriin väärin päin laitettu filmikela.

Elokuvien ohella Nippon Connection pyrkii tarjoamaan monipuolisen katsauksen japanilaiseen kulttuuriin. Ohjelmistoon kuului mm. karaokea, elokuvaluentoja, vauvashiatsua, kendo-opastusta, teeseremonioita, taidenäyttelyjä sekä käännösoppitunteja. Paremman tekemisen puutteessa saattoi painua peliluolaan haastamaan kulmakunnan kovimmat Street Fighterit. Nälän yllättäessä ei myöskään ollut tarve paeta festareilta minnekään, sillä lippukassan viereen keittiönsä pystyttänyt japanilainen kokkitiimi piti huolen herkullisen safkan jatkuvasta tarjonnasta. Eikä saksalainen elokuvafestivaali olisi ollut mitään ilman olutta, jota sai vapaasti tuoda näytöksiin. Tosimiehet kävivät tosin täyttämässä kuppinsa sakepöydän äärellä. Zen-fiilistelijöiden valinta oli leppoisa teehuone.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 

Ohjelmistoon kuuluneista elokuvista Cold Fish on Elitistissä käsitelty jo aiemmin Night Vision - Back to Basics 2011 -katsauksen yhteydessä. Monien muiden festivaalilla esitettyjen Sion Sono -elokuvien pariin Elitisti palaa lähitulevaisuudessa.

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15