Caroline Munro
Nippon Connection 2011
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15

Gantz (2011)

aka Gantz: Zenpen

Gantz #1 Gantz #2
IMDb

Japanin viihdeteollisuudella on viime vuosina ollut tapana lypsää menestystarinat kuiviin. Juttu lähtee yleensä liikkeelle manga-sarjakuvasta, jota seuraavat satunnaisessa järjestyksessä anime, live-action -sovitus, videopeli sekä kasa oheiskrääsää josta kukaan ei pysy kärryillä. Valkokankaalle tarinat ovat kääntyneet vaihtelevalla menestyksellä. Parhaimpaan laitaan sijoittuvat Death Note -elokuvat (2006-2008), joista kaksi ensimmäistä tarjoilivat muutamien manga- ja animefanien narinoista huolimatta mainiota viihdettä ja kevyttä aivopähkinää.

Gantz [1]
Gantz [2]

Death Noten ohella kovimpiin menestysilmiöihin kuuluu Gantz, jossa tyhjää potkaisseet japanilaisnuorukaiset löytävät itsensä kuoleman jälkeisestä välitilasta. Hengenmenetys ei ole lopullinen, vaan kiiltokuvapojat ja -tytöt saavat jatkaa elämäänsä normaaliin malliin heille pakkomäärättävien alienien metsästysmissioiden välillä. Kyse on eräänlaisesta live-pelistä, jossa Gantzina tunnettu systeemi pisteyttää ihmisosanottajansa suoritukset. Epäonnistuminen pelissä merkitsee lopullista manan maille painumista, voitto puolestaan tuo plakkariin pinnoja, joita voi käyttää oman sielunsa pelastamiseen tai vastaavasti pelissä kaatuneen kaverin henkiinherättämiseen.

Gantzin lähdemateriaali on japanilaisille mangoille ja animeille hieman tyypillisestikin varsin ronskia. Sarjakuvan sivuille on helppo ujuttaa seksistisiä gageja, ronskia väkivaltaa ja kaiken maailman miikemäisyyksiä, vaikka kyse olisikin massamarkkinoille tehdystä viihteestä. Valitettavasti Gantz-elokuvan ohjaaja ei kuitenkaan ole Takashi Miike, vaikka tuskin häntäkään olisi päästetty tekemään hyperväkivaltaiselle lähdemateriaalille oikeutta. Sen verran Gantzissa on silti yritystä, että sen on Japania lukuun ottamatta turha havitella PG-12 -ikärajaa. Seksiä ei löydy tippaakaan, mutta pari ruumista roiskitaan odottamattoman sotkuisesti seinille. Siihen meriitit loppuvatkin.

Gantz [3]
Gantz [4]

Gantzin ohjaimissa heiluu Shinsuke Sato, jonka ansiolistalta löytyy mm. kelvoton miekankalistelu Princess Blade (2004). Nyt miehelle on isketty aivan uudenlaiset summat rahaa käteen. Tuloksena on teknisesti moitteetonta, mutta hengeltään kovin köykäistä efektiryöpytystä. Talonkokoisten monsterien ja heitä vastaan taistelevien sankarien laittaessa kaupunkia korjauskuntoon jää aito jännitys tyystin puuttumaan. Oivalluksettomat CGI-rymistelyjaksot toimivat monotonisuudessaan lähinnä unilääkkeenä.

Tilannetta ei auta henkilöhahmojen latteus ja tarinan olemattomuus. Gantz-anime ei sekään ollut erityisen ansiokas, mutta sisälsi siinä määrin veikeitä monstereita, törkeitä vitsejä ja mysteerin tuntua, että melko peruspolkuja polkenut tarina alkoi ajan myötä imaista mukaansa. Totisessa elokuvaversiossa jäljellä ovat enää hirviöt sekä taustalla silloin tällöin pilkahteleva mysteeri. Tarinaa ja taustoja on yksinkertaistettu niin paljon, että lähes kaikilta hahmoilta on pudonnut kiinnostavuuspohja. Päähenkilö Kein persoonallisuus ailahtelee hyvän tyypin ja omahyväisen kusipään välillä logiikkaa uhmaten, sillä hahmon taustoitus on elokuvaversiosta unohtunut. Sivuhahmot eivät ole sen kiinnostavampia, lukuun ottamatta mälsään päähenkilöön ihastunutta sööttiä koulutyttöä (Yuriko Yoshitaka). Hänet elokuva jättää lähes huomiotta, tietenkin.

Gantz [5]
Gantz [6]

Näyttelijöistä ei löydy sen enempää potkua. Keitä esittävä Kazunari Ninomiya pääsi itsensä Clint Eastwoodin ohjaukseen elokuvassa Letters from Iwo Jima (2006) - hyvä saavutus pop-idolilta - mutta Gantzissa hänestä ei ole kannattelemaan elokuvaa. Death Noteista tutun coolie-cutie- Ken'ichi Matsuyaman mitäänsanomattomuus sen sijaan on pieni yllätys. Mukana heiluu lisäksi teräsmies Tomorowo Taguchi lähes huomaamattomassa roolissa, sekä taisteluporukan ainoana naisvahvistuksena Natsuna Watanabe. Hänelle lähdemateriaalin seksistisyyden siistiminen tuli eittämättä huojennuksena. Se on katsojan tappio.

Tarinallisesti Gantzissa on mielenkiintoista lähinnä Gantz-systeemi itse. Se jää kuitenkin auttamattomasti taka-alalle perinteisten, mutta elokuvaversion tapauksessa tyystin pohjustusta vajaiden perhe- ja seurusteludraamojen tunkiessa pinnalle. Juonellista kliimaksia ei vielä pyritäkään rakentamaan, sillä kyse on vasta tarinan ensimmäisestä puoliskosta. Death Noten esimerkkiä seuraten myös Gantzin live-action -sovitus iskettiin keskeltä kahtia. Paraikaa Japanin teattereissa pyörivä Gantz: Perfect Answer (2011) lupaa saattaa tarinan päätökseensä. Toivoa sopii, että jatko tarjoaa faneille tyydyttävän loppuhuipennuksen. Satunnaiset katsojat tuskin vaivautuvat enää ensimmäisen puoliskon jälkeen.

*½---
keskiarvo
toimitus
1.50/5.00 (1)
 
keskiarvo
lukijat i
2.00/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15