Caroline Munro
"Älä tahraa käsiäni" - lapsi eksploitaation tehokeinona
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8

Kulttuurin alitajunta

Käykö lopulta niin, että televisio ja itse elokuva paljastuvat pahuuden välineiksi? Onko olemassa jokin universaali viesti, joka televisioiden kautta kuorii kulttuurin empatiasta ja muovaa lapsista paatuneita rikollisia? Tuskin, vaikka ajatukseen on otettu vakavasti kantaa mm. George Gerbnerin kultivaatiomallin muodossa. Mutta jos elokuvan sisältöä pitäisi alkaa purkaa, löytyisi avainsanoiksi nopeasti epävarmuus ja sovitus, jotka ovat jo vuosituhansia toimineet kulttuuria avaavina kerronnallisina teemoina.

Yhdessä elokuvahistorian klassisimmista kuvista 12-vuotiaana kuollut Heather O'Rourke (Poltergeist, 1982) istuu television lumisateen edessä. Kuva ei kerro rikollisesta mielestä, mutta esittää ajatuksen koteja hallitsevan pahuuden aineettomuudesta. Hideo Nakata vuosia myöhemmin antoi tälle leikkimielisesti muodon, kun Ringun (1998) paholainen kömpi ulos värisevästä ruudusta. Elokuva ja taide laajemmin ovat kuin ihmiskunnan pintaan kuplinut alitajunta. Kenties Poltergeistin kuuluisin kohtaus on siksi niin oleellinen, koska se kuvaa lasta puhtaan, kaikelle vielä avoimen mielensä edessä.

Hisayasu Saton The Secret Garden (Lolita Vibrator Torture, 1987) tarjoaa katseen kolikon kääntöpuolelle. Jo alussa nähdään kuuluisa otos, joka esittää kouluikäisen tytön uhrina, kun hän kääntyy kohti katsojia sekä tulevaa pahoinpitelijäänsä.

Paremmin länsimaissa Naked Bloodista (1996) tunnetun Saton synkimmäksi nimetty teos paljastaa toisenlaisen psyyken kuin amerikkalaista yhteiskuntaa leimannut nousukausi. Saarimaassa ajatusten pinnan alla eli yhä täyteen tuhoon päättyneen sodan trauma. Ajan marginaalielokuvaa hallitsi pelko, jopa nihilismi, johon sekoittui koulutyttökulttuurin helposti uhrattavissa oleva viattomuus.

Myös Steven Spielbergin tavoitteena oli lisätä elokuvaan inhoelementti lapsen muodossa. Kuitenkin vasta eksploitaatioelokuva herättää kulttuurin pinnan alla nukkuvan trauman. Mikä on se tarina, joka saa ohjaajan laskemaan kameransa lapsen kasvoihin, niin että jokainen katsoja tietää pian näkevänsä tämän kuoleman?

Elokuvan peili

Koska taide on luonteeltaan kollektiivista kuvaa se väistämättä todellisen maailman toiveita, unelmia ja pelkoja. Kenties Roegin ja 70-luvun eksploitaatioelokuvan paljastaman pedon edessä kauheinta ei ollutkaan se minne olimme saapuneet, vaan kuinka helposti se tapahtui.

Maailmassa tapetaan ja tietoisesti uhrataan tuhansia lapsia päivittäin. Silti esimerkiksi The Untold Storyn (1993) pahamaineinen lastensurmakohtaus jaksaa yhä kuohuttaa. Samoin Katya Bergerin tähdittämä Absurd (1981) tapaa puistattaa. Elokuva tekee pahuudesta personoitua; tuo sen katsojaa lähelle, tekee hänestä osallisen. Lapsen käyttö elokuvan tehokeinona tiivistyy tämänkaltaisiin otoksiin. Moreaun peiliin katsoessaan onkin hyvä muistaa, että maailma jonka se paljastaa koostuu yleisöstä.

Gerbnerin popularisoimaa kultivaatiomallia mukaillen: Elokuva taiteena on kuin kaikille yhteinen huone toiveineen, unelmineen, pelkoineen ja kauheuksineen. Esityksen päätyttyä jokainen ottaa huoneesta mukaansa jotakin. Ongelma vain on siinä, ettei elokuva itsessään luo mitään uutta, vaan kertoo ainoastaan siitä mitä itse kullakin jo oli.


Artikkelissa käsitellyt ja sivutut elokuvat:


 JSJMKKJM*MHMETPMMSMMK*EMPITKALKA
1.Come and See (1985)5.05.0...5.0......4.0...5.0......5.04.834.76
2.Cría cuervos (1976)5.05.0............4.5...4.0......4.04.504.57
3.Taxi Driver (1976)4.55.05.05.0......5.03.04.04.05.05.04.414.47
4.Mouchette (1967)5.05.0...5.0.........3.04.0.........4.404.45
5.Don't Look Now (1973)4.05.0...4.54.5...4.53.54.03.5...4.04.174.36
6.Maladolescenza (1977)4.54.5..................4.0...3.5...4.133.50
7.Árvácska (1976)...4.0..............................4.004.00
8.A Petal (1996)...4.0..............................4.004.00
9.The Damned (1963)...3.5..............................4.003.75
10.L'immoralità (1978)4.04.0..................4.0.........4.003.00
11.The Brood (1979)3.54.0...4.04.03.54.04.04.0...4.04.03.923.89
12.¿Quién puede matar a un niño? (1976)4.04.54.04.0......4.53.04.0...3.04.03.894.33
13.The Innocents (1961)4.05.03.0.........5.03.54.5......4.03.884.47
14.Non si sevizia un paperino (1972)4.04.04.53.03.5...4.03.55.03.53.04.03.833.91
15.Suicide Club (2001)3.03.54.5...............3.54.53.5...3.753.94
16.The Children (2008)4.04.0..................4.0...2.5...3.633.25
17.Tetsuo II: Body Hammer (1992)3.03.55.04.0......3.0...3.03.0...4.03.563.24
18.Men Behind the Sun (1988)4.04.0...4.0...2.0......4.0...3.0...3.503.75
19.Nightmare (1981)4.04.03.53.0......3.04.04.0......3.03.503.52
20.Full Circle (1977)4.53.5..................4.0...2.0...3.50...
21.Lolita Vibrator Torture (1987)...3.5.....................3.5......3.50...
22.The Girl Next Door (2007)4.54.0...3.5......2.0...3.5...3.0...3.424.13
23.Srpski film (2010)5.04.55.02.04.01.04.02.55.03.52.52.03.423.72
24.Dawn of the Dead (2004)4.03.04.02.5......3.0...3.53.03.53.03.363.24
25.Quella villa accanto al cimitero (1981)3.53.5...2.5...4.02.53.53.5...2.0...3.223.18
26.Eden Lake (2008)4.03.5...2.0......2.0...4.02.53.03.53.113.74
27.Orphan (2009)3.53.0......3.0...2.5...3.5...3.0...3.083.58
28.Little Red Flowers (2006)...3.0..............................3.003.50
29.Grace (2009)3.53.5..................3.0...2.0...3.002.75
30.Devil Times Five (1974)3.03.0..................3.0.........3.002.00
31.A Teenager's Nightmare (1977)3.03.5.....................2.5......3.00...
32.Storie di vita e malavita (Racket della prostit... (1975)...3.0..............................3.00...
33.Piccole labbra (1978)...2.5..................3.0.........2.753.00
34.[Rec] (2007)3.02.5...2.0...1.0......3.02.52.53.52.673.30
35.Rosso sangue (1981)3.01.53.01.5.........3.52.5...1.5...2.362.38
36.Beware! Children at Play (1989)2.02.5...........................2.01.882.00
 JSJMKKJM*MHMETPMMSMMK*EMPI3.533.62
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8

kommentit

odota...
Hannu Björkbacka kommentoi (25.3.2012 19:48:37)
user avatar Hieman myöhään liikkeellä ja jälestä jästiä: en tunne kuin yhden elokuvan nimeltä Morte a Venezia (1971). Sen on ohjannut Luchino Visconti ja suomalainen nimi on Kuolema Venetsiassa. Siinä elokuvassa vanhan taiteilijan, Dirk Bogarden, ihastuksen kohde ei ollut nuori tyttö.
vastaa »
Sakari Määttä kommentoi (25.3.2012 20:35:41)
lainaus:
Hieman myöhään liikkeellä ja jälestä jästiä: en tunne kuin yhden elokuvan nimeltä Morte a Venezia (1971). Sen on ohjannut Luchino Visconti ja suomalainen nimi on Kuolema Venetsiassa. Siinä elokuvassa vanhan taiteilijan, Dirk Bogarden, ihastuksen kohde ei ollut nuori tyttö.
user avatar Sanoisin, että tässä (sivu 4) on kysymys edellisessä lauseessa mainitusta Piccole labbrasta.
vastaa »
Jari Mustonen kommentoi (3.4.2012 08:57:59)
lainaus:
Hieman myöhään liikkeellä ja jälestä jästiä: en tunne kuin yhden elokuvan nimeltä Morte a Venezia (1971). Sen on ohjannut Luchino Visconti ja suomalainen nimi on Kuolema Venetsiassa. Siinä elokuvassa vanhan taiteilijan, Dirk Bogarden, ihastuksen kohde ei ollut nuori tyttö.
user avatar Viscontin Kuolema Venetsiassa lukeutuu allekirjoittaneen suosikkielokuviin, harvoin on käsitelty vanhenemista yhtä tehokkaasti. Mutta tosiaan kuten tuossa yllä jo todettiinkin, artikkelissa puhutaan tuossa kohdin Mimmo Cattarinichin tunnemaailmaltaan saman tyylisestä ja ehkä hieman kyseenalaisestakin elokuvasta: Piccole labbra. Harmittavasti Visconti jää vain sivuviittaukseksi, mutta ehkä siitäkin tulee joskus kirjoitetuksi enemmän arvostelun muodossa.
vastaa »

kommentoi artikkelia ja/tai elokuvia