Caroline Munro
Rakkautta & Anarkiaa 2011
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20

Kill List (2011)

Brittiläisen Ben Wheatleyn Kill List pyrkii sekoittamaan genrejä aloittaen kireänä perhedraamana ja muuttuen luontevasti sekä ilman sen suurempaa melua mustan komedian sävyttämäksi palkkamurhaajatrilleriksi. Viimeisessä näytöksessä Wheatley heittää vielä kolmannen vaihteen päälle, mutta kiinnostus lässähtää kun käy ilmi, ettei hybridillä ollut oikeastaan muuta syytä sekoittaa aineksia kuin hämätä katsoja välittämään sen verran, että shokkiefektillä saisi shokkireaktion.

Onnistuneempien From Dusk Till Dawnin (1996) tai Auditionin (2001) hengessä laadittu Kill List osoittaa lopulta, ettei Wheatleyta oikeastaan kiinnosta tehdä mitään luomallaan kiinnostavalla asetelmalla, vaan kaikki saa palvella hieman keinotekoista määränpäätä. Monet hetket matkan varrella melkein oikeuttavat kokonaisuuden, mutta sisältöilluusio paljastuu katsojalle yhtä tarpeettomaksi kuin ohjaajalle. (IR)

**½--

Miss Bala (2011)

Meksikolaisen Gerardo Naranjon Miss Bala ammentaa ideaansa vahvasti tosielämän vuoden 2008 Miss Sinaloa Laura Zúñigan kruunauksen jälkeisistä huumekartellikytköspaljastuksista. Miss Balassa samaa etunimeä kantava protagonisti Laura Guerrero (Stephanie Sigman) on esikuvaansa viattomampi ulkomuodoltaan näpsäkkä naapurintyttö, joka uurastaa lumikkimaisen tarmokkaasti köyhän perheensä pikkuruisessa vaateputiikissa. Ystävänsä kannustamana Laura päättää pyrkiä mukaan missikisoihin, mutta joutuukin sen sijaan tahtomattaan DEA:n ja huumekartellien välienselvittelyn keskeiseksi välikappaleeksi.

Miss Balan suurin kompastuskivi on elokuvaan käsikirjoitetun päähenkilön täydellinen kyvyttömyys mihinkään muuhun kuin paniikissa paikallaan jököttämiseen, jatkuvaan itkeskelyyn ja satunnaiseen pyllistelyyn gangstereiden toivoessa tältä seksiä. Niin päähenkilö kuin katsojakin istutetaan sivustaseuraajan rooliin vailla tietoa tulevista vaiheista. Täysin päätön juoni takaa ennalta-arvaamattomuuden, mutta punaisen langan puute laukaisee samalla aivoissa totaalisen mielenkiinnottomuuden kaikkea tapahtuvaa kohtaan. Mielenkiinnottomuusongelmaan ei tarjoa lisälohtua ohjaajan sielussa kytevä tarve pitkittää jokaista otosta järkyttävän pitkiin minuuttimääriin, oli kyse sitten niinkin oleellisista kohtauksista kuin ampumahaavojen sitomisesta tai auton kattovalojen kuvaamisesta pimeällä aavikolla. Muutamat satunnaiset mukaan eksyneet autenttisenoloiset hetket sekä hylsyjen kilinän täyttämät rymistelyt hukkuvat valitettavan syvälle siihen kokkareiseen puuroon, jonka haparoiva kokonaisuus muodostaa. (JS)

*½---

Turn Me On, Goddammit (Få meg på, for faen, 2011)

Viime aikaisten enemmän tai vähemmän onnistuneiden pohjoismaalaisten teinikomedioiden joukossa Turn Me On, Goddammit kuulostaa paperilla jopa yllättävänkin rohkealta. Norjalaisessa tuppukylässä kuoliaaksi asti tylsistyvä 15-vuotias teinityttö Alma on kiimainen ja tahtoo munaa hinnalla millä hyvänsä. Helpolta kuulostava toimi ei kuitenkaan ota onnistuakseen ja erinäisten hämmentävien sattumusten kautta Alma päätyy syyttään koko kylän kiusaamaksi hylkiöksi.

Samoin kuin tanskalainen Klovni - kyllä nolottaa (Klovn: The Movie, 2010) leikittelee Turn Me On, Goddammit niillä muutamilla tabuilla, joita pohjoismaalainen melko liberaali maailmankuva osaa edelleen kavahtaa. Kankaalla nähdään paikoin hyvinkin suorasukaista kuvastoa, aina alaikäisten teinien paljaista elimistä lattialla seksipuhelimen äärellä masturboivaan tyttöseen (näyttelijöiden ollessa toki oikeassa elämässä täysi-ikäisiä). Lopputulos on ristiriitainen soppa, joka koostuu laimeista koko perheen heh-heh-vitseistä, joiden sekaan on ujutettu väkinäisenoloisesti penis ja tissit shokkiarvon lisäämiseksi. Surullinen totuus on se, että jälleen kerran konsepti lupaa paljon enemmän kuin mitä lopputulos lunastaa. (JS)

**---

Marwencol (2010)

Jeff Malmbergin debyyttidokumentti Marwencol nappaa otsikkonsa suoraan Mark Hogancampin omana kuntoutusprojektinaan nikkaroiman pikkuruisen nukkekylän nimestä. Vuonna 2000 erään baari-illan jälkeen pahoin alkoholisoitunut Hogancamp hakataan henkihieveriin tämän käytökseen hermostuneiden viiden miehen toimesta. Maattuaan yhdeksän päivää koomassa Hogancamp palaa hiljalleen tolkkuihinsa, mutta on aivovaurion myötä menettänyt suuren osan puhe- ja liikuntakyvystään. Alkaa raskas kuntoutusprosessi. Vuosien työn ja tuskan jälkeen suuri osa motorisista funktiosta on palautunut ja puhekin soljuu lähtökohdat huomioiden ällistyttävän hyvin. Taiteellisesti lahjakkaan Hogancampin käden motoriikka ei kuitenkaan ikinä palaa ja sisällä myrskyävän luovuuden toteuttamisesta piirrostöiden kautta voi vain haaveilla. Korvikkeena Mark alkaa rakentaa omaa nukkekyläänsä, jonka hän täyttää ystäviensä mukaan nimeämillä yksityiskohdiltaan hyvin pikkutarkoilla nukeilla. Myös Markin alter ego pääsee fyysisessä minimuodossa mukaan nukkeleikkeihin. Muilta osaa kylää asuttavat niin Barbiet kuin SS-sotilaat.

Malmbergin dokumentti on taidokkaasti rytmitetty ja hyvin mukaansatempaavaa seurattavaa. Hogancamp esitellään mielenliikkeiltään hieman outona mutta muutoin miellyttävänä persoonana. Pienoismallit ja niistä otetut valokuvat itsessään ovat uskomattoman detaljin täyteisiä ja hämmästyttävän todentuntuisia. Dokumentti kulminoituu New Yorkissa järjestettyyn taidenäyttelyyn, jossa Hogancamp pääsee esittelemään omaa fantasiamaailmaansa ulkopuolisille hämmästelijöille. (JS)

***½-

The Lost Thing (2010)

Marwencolin alkukuvana esitettiin australialaisen Shaun Tanin ja brittiläisen Andrew Ruhemannin ohjaama 15-minuuttinen The Lost Thing, viime Oscar-juhlien parhaan animoidun lyhytelokuvan palkinnon voittaja. Merkittävä tunnustus saa kiinnostumaan kilpaehdokkaiden tasosta, sillä The Lost Thing jää mietitystä audiovisuaalisuudestaan huolimatta banaaliksi ja ärsyttäväksikin "tärkeän sanoman" satuiluksi.

Nostalgis-dystopisessa tulevaisuudessa tarinankerrontakykynsä kadottanut teinipoika löytää rannalta kummallisen jättimäisen "jutun", joka vaikuttaa olevan kuin toisesta todellisuudesta. Arkirutiineitaan mekaanisesti läpikäyvät aikuiset eivät kiinnitä lonkeropönttöön minkäänlaista huomiota, ja vierailu eksyneitä outouksia arkistoivaan valtion virastolaitokseen kaatuu satojen lomakkeiden täyttövaatimukseen. Maailmankuvan ajatuksena on tietysti hieroa katsojan naamaan mielikuvituksen, erilaisuuden ja pienten asioiden huomioimisen tärkeyttä tasapäistyvän nyky-yhteiskunnan kurimuksessa.

Tietokoneella toteutetun The Lost Thingin surrealismivaikutteiset taustagrafiikat ovat varsin kivan näköisiä, mutta ihmishahmojen design ja animointi jäävät tylsiksi. Orwellilainen tulevaisuusvisio ei sisällä mitään omaa. Tympäisevää välinpitämättömyyden päivittelyä alleviivaa sentimentaalinen indie-musiikki. (TP)

**---

Inni (2011)

Tämän vuoden R&A:n salamyhkäisenä yllätyselokuvana toimi islantilaisen hämymusayhtye Sigur Rósin Lontoon keikan live-taltiointi, Inni. Inni kiikutettiin vaivalla Helsinkiin suoraan Venetsian elokuvafestivaalien maailmanensi-illasta, mutta elokuvafanien näkökulmasta R&A-yllätys"elokuvan" paljastuminen keikkataltioinniksi (ei siis edes dokumentiksi) oli lievästi ilmaistuna rankka pettymys.

Sigur Rósin uusimman albumin kanssa samaa nimeä kantava Inni koostuu muutamasta todella lyhyestä arkistomateriaalipalasesta, joissa bändin niukkasanaisia ja huonoa englantia puhuvia jäseniä joko haastatellaan, tai nämä ajavat ja hyppivät bmx-pyörillä hiekkalaatikolla. Muilta osin tarjolla on läjä bändin biisejä yhteenkursituilla mustavalkoisilla konserttiperformanssiklipeillä höystettynä. Nollatason informaatioarvonsa puolesta taltiointia ei hyvällä tahdolla voi suositella kuin kovimmille Sigur-faneille. Bändiin ja bändin musiikkiin vielä tutustumattomille suositeltavampaa on kääntyä suoraan albumin pariin ilman visuaalisia ärsykkeitä. (JS)

**½--

Loppuyhteenveto:

 JSJMKKJM*IRMHTPMMSMMK*EMPITKALKA
1.Arirang (2011)............4.0.....................4.00...
2.Incendies (2010)3.5......4.5............3.5...4.0...3.883.50
3.Sleeping Beauty (2011)4.54.03.5...............3.5...4.03.53.833.50
4.Tyrannosaur (2011)4.0...............4.0...3.5...3.04.53.803.50
5.Drive (2011)4.03.54.03.04.54.54.03.04.04.54.04.03.794.33
6.Cold Fish (2010)4.5...4.0.........3.52.54.04.03.04.03.693.29
7.Rundskop (2011)3.53.03.5.........3.5...4.0......4.03.583.75
8.Yksinteoin kaksi (2011)4.0...3.5...3.5...3.5...4.0......3.03.583.69
9.Enthiran (2010)3.5...4.0.........3.5...3.53.0...4.03.583.50
10.The Guard (2011)3.5.........3.0.........3.5......4.03.503.67
11.Marwencol (2010)3.5...............3.5...............3.503.50
12.Code Blue (2011)3.5.....................3.5......3.53.502.50
13.La piel que habito (2011)3.53.5...5.03.5......2.53.53.52.04.03.444.00
14.Apflickorna (2011)4.0.........4.0...3.0...3.5...2.04.03.423.88
15.13 Assassins (2010)......4.0...4.0...3.5...3.03.0...3.03.423.73
16.A Stoker (2010)3.5...3.0.........3.5...3.03.5......3.303.80
17.Play (2011)3.0...2.04.0.....................4.03.253.67
18.Restless (2011)3.0.................................3.25...
19.Guilty of Romance (2011)4.0...3.5.........3.0...3.52.0...3.03.173.50
20.The Trip (2010)3.5.....................3.0......3.03.173.00
21.Notre jour viendra (2010)3.5........................3.52.03.53.132.75
22.I Saw the Devil (2010)3.54.03.52.03.03.52.0...4.03.52.03.03.103.55
23.Essential Killing (2010)3.5...2.0.........3.0...3.0...3.03.03.073.25
24.The Future (2011)............3.0.....................3.003.50
25.Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame (2010)......3.0...3.5...3.0...3.51.0...3.53.003.38
26.Grant Morrison: Talking with Gods (2010)............3.0.....................3.003.00
27.Sex & Drugs & Rock & Roll (2010)2.5.....................3.0.........3.002.75
28.Kill List (2011)2.52.54.01.52.52.53.5...4.04.02.03.52.953.44
29.Griff the Invisible (2010)2.5.....................3.5......2.52.832.00
30.The Stool Pigeon (2010)......3.0.........2.5...3.02.5......2.753.50
31.Conan O'Brien Can't Stop (2011)2.5.........3.0......3.01.5......3.52.703.08
32.Les nuits rouges du bourreau de jade (2009)2.5...3.0.........2.5......2.5...3.02.702.50
33.Gandu (2010)2.5...3.5...............2.0.........2.673.50
34.Beast Stalker (2008)......3.0.........2.5...2.5.........2.672.25
35.Submarine (2010)3.5.........3.0.........2.5......1.52.633.38
36.Knuckle (2011)........................2.5.........2.503.50
37.The Mill and the Cross (2011)......1.5...........................2.502.50
38.Få meg på, for faen (2011)2.0........................3.0......2.502.50
39.Milocrorze: A Love Story (2011)2.0...2.5..................3.0......2.50...
40.Inni (2011)2.5..............................2.02.25...
41.The Greatest Movie Ever Sold (2011)2.5..................2.0............2.25...
42.The Lost Thing (2010)............3.0...2.0...............2.003.00
43.Miss Bala (2011)1.5.................................1.502.50
 JSJMKKJM*IRMHTPMMSMMK*EMPI3.073.27
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20