Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3011
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16

The Woman (2011)


The Woman #1 The Woman #2

Genre

IMDb

Alkuun pieni pohjustus: kuka ja mikä on Jack Ketchum?

Jack Ketchum on suositun splatterpunk-kirjailija Dallas Mayrin kirjailijapseudonyymi. Mayr on muun muassa nelinkertainen Bram Stoker -kirjallisuuspalkinnon voittaja, jonka lisäksi hän pokkasi tänä vuonna meriittilistalleen arvostetun World Horror Convention Grand Master -palkinnon. Mayrin teoksista on aiemmin filmatisoitu jo peräti neljä: The Lost (2006 - hyvä!), The Girl Next Door (2007 - loistava!), Red (2008 - ihan hyvä) ja Offspring (2009 - paska!). Tänä vuonna lista sai jatkoa The Womanin muodossa.

The Woman [1]
The Woman [2]

Sekä Offspring että The Woman kuuluvat Ketchumin "Dead River" -trilogiasarjaan (kirjasarjan ensimmäinen osa Off Season on toistaiseksi vielä filmaamatta). The Woman jatkaa siitä mihin Offspring jää, mutta vaihtaa suuntansa heti alkumetreillä kannibaalikauhusta "vitsikkääseen" kidutuspornoon.

Vaikka Offspring olikin masentavan heikkolaatuista kuraa, odotukset The Womania kohtaan olivat ennen leffan alkua silti korkealla. Olihan Ketchumin kirjoista kyetty ennenkin tekemään useita onnistuneita elokuvia. Lisäksi ohjaajanpuikoissa olisi Offspringin ohjanneen Andrew van den Houten sijaan Redin ohjannut ja yhdessä Ketchumin kanssa alkuperäisteoksen kirjoittanut Lucky McKee (May, 2002). Mutta voi McKee minkä teit...

The Woman [3]
The Woman [4]

Jo heti alusta asti Offspringistä tutut alhaiset tuotantoarvot kirkuvat katsojan silmille laaduttoman kotivideokuvan muodossa. Pian käy myös kivuliaan selväksi, että McKee on joko totaalipihalla tai ei yksinkertaisesti ole osannut päättää minkä tyylilajin elokuvaa on kuvaamassa. Välillä genreä revitään kohti gornoa, välillä kohti pehmopornoa (kameran nuoleskelessa Offspringistä tutun Pollyanna McIntoshin lian peittämää alastonta ruhoa) ja välillä kohti lähes slapstickmäistä farssia. Perheen misogynistinen lakimiesisä Sean Bridgers (Deadwood) tuo pöhökasvoineen ja kikkaroineen mieleen Will Ferrellin, mikä sekään ei ole hyvä asia! Ja jotta "nautinto" olisi taattu, on ääniraita päätetty täyttää abysmaalisen tyylitajuttomilla musiikkivalinnoilla.

The Womanin juonesta ei tässä yhteydessä kannata mainita mitään, muutoin viimeinenkin tekosyy katsoa itse elokuva katoaa (myös elokuvan trailerin katsomista kannattaa välttää, sillä siinä spoilataan yhtälailla kaikki oleellinen).

The Woman [5]
The Woman [6]

Totaalinen kadotus vältetään vain sillä, että tarina itsessään on varsin toimiva. Ellei hommaa olisi päätetty lyödä läskiksi, olisi elokuva saattanut helposti tavoittaa samankaltaiset miellyttävän inhorealistisen ahdistavuuden sfäärit kuin tositapahtumiin perustuva The Girl Next Door. Nykymuodossaan The Womanista ei käteen jää kuin kasa urbaanikannibaalin ulostetta.

Jostain vitun käsittämättömästä syystä NV-yleisö meni ja valitsi The Womanin festivaalin parhaaksi elokuvaksi. En halua enää elää tässä maailmassa.

**---
keskiarvo
toimitus
2.58/5.00 (6)
 JSSMJMMK*EMTM
  2.0 3.5 3.5 2.5 2.0 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.29/5.00 (14)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (16)
19%
The Woman (2011)  The Woman (2011)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

kommentit

odota...
Nainen kommentoi (11.11.2011 17:18:57)
user avatar Sä et vaan tajuu!
vastaa »
Ilja Rautsi kommentoi (3.2.2012 23:36:58)
user avatar Olen aika eri mieltä melkein kaikesta, minkä sanot olevan huono ratkaisu (musiikkimontaaseja on liikaa ja ne eivät paria poikkeusta lukuun ottamatta sinänsä vie kerrontaa mihinkään) - Michael Palinin ja Will Ferrellin ristisiitoskaverin valitseminen isäksi on ehkä McKeen paras veto ja nimenomaan palvelee "päivänvalokauhu"-tyylin vaatimaa normaaliuden ja harmittomuuden ilmapiiriä. Sävyhän on selkeän satiirinen alusta asti ja gore on aika ilmeinen tyylikeino luonto/sivistysteeman korostamiseen suhteessa pingotettuun ylinormaaliuden ilmapiiriin perheessä.

Musiikkimontaasien ohella tyylirikkoa edusti oikeastaan vain isän purkaus naisista loppupuolella. Tuotontoarvot voisivat olla korkeammalla, mutta kyllä tämä edusti sitä kiinnostavinta amerikkalaista nykykauhua tällä hetkellä.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa