Caroline Munro
Elämän ja kuoleman kuvia - avaruus kauhun tilana
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8


Starship Troopers - valtakunta

Entä jos ihmiskunta voittaakin kaikki haasteensa? Paul Verhoevenin vuoden 1997 moderni klassikko Starship Troopers näyttää ihmiskunnan tulevaisuuden johtavan militarisoituneeseen ja kauttaaltaan fasistiseen järjestelmään, jossa ihminen kohoaa luontaisella moraalittomuudellaan maailmankaikkeuden valtiaaksi. Tässä yhteisöllisyydessä elämä muistuttaa enemmän räiskintäpeliä kuin todellisuutta.

Ajatellaan maailmaa, jossa ihminen on voittanut Silent Runningin ja Demon Seedin ilmentämän moraalisen ongelman luonnon tuhoutumisesta ja tuhonnut kahdeksannen matkustajan jälkikasvun. Viemisinään avaruuteen heillä on enää vain yksi viesti, jonka he olivat itsekin joskus kuulleet, silloin vielä ymmärtämättä sen kuuluvan ihmisen perusluonteeseen. Adolf Hitlerin sanoin, "tarvitsemme tilaa hengittää."

Tulevaisuus

Keitä me olemme, mistä olemme tulleet ja minne olemme matkalla? Dystopioiden ja post-apokalyptisten uhkakuvien sekä vieraiden virusten (The Andromeda Strain 1971; ylempi kuva) ja elämänmuotojen haasteesta selvinnyt ihminen elää Starship Troopersissa voimaa ja kauneutta ihannoivassa maailmassa. Fasistisessa yhteiskunnassa jokainen alussa mainituista kysymyksistä on tarpeeton. Ihminen liikkuu pienen askelin koko universumin mittaisen matkan tuhoten kaiken vieraan tieltään.

Verhoevenin sivalluksessa menneiden vuosien ilmentämä humanismi on kuollut ja tuho tulee kauniiden ihmisten käsistä, kiiltokuvamaisen yhteiskunnan tuotteena. Michael Andersonin Logan's Runin sosiaalisessa järjestelmässä ihmiset elivät ideaalia elämää aina kunnes heidän täytyi kuolla kolmekymmenvuotiaina. Näiltä osin Verhoeven jatkaa nykymaailmaa leimaavan nuoruuden ihannoinnin kritisointia.

Elokuvan taustalta löytyvä Robert A. Heinleinin vuonna 1959 julkaistu avoimen militantti alkuperäisteos mahdollisti Verhoevenin hyvinkin suoraviivaisen sarkasmin. Jo aikoinaan teos oli herättänyt kritiikkiä sekä fasismin että muukalaisvihan ihannoimisesta. Verhoevenin versiossa ihmiskunta on kauttaaltaan fyysisesti täydellinen; nuori ja vahva, ja vieraat elämänmuodot nähdään näkökulmasta riippuen joko alempana rotuna, tieteen koekaniineina tai tunteettomina hyödykkeinä. Avaruuden kynnyksellä, vieraiden elämänmuotojen edessä ihminen paljastaakin tehneensä henkisellä tasolla vuosisatojen mittaisen matkan takaisin löytöretkien ajan rasismiin.

Avaruus kauhun tilana

Ihmiskunta maailmankaikkeuden valtiaana tai yksinäisyyttään potemassa mittaamattoman tyhjyyden keskellä, toimii elokuvien keinotekoinen avaruus porttina syviin olemassaoloamme koskeviin kysymyksiin. Mielikuvissamme valloitamme jo uusia planeettoja, kuitenkin todellisuudessa koko avaruusseikkailu näyttää epävarmalta. Avaruus kauhun tilana avaa samaan aikaan sekä utopistisen että rehellisen tien ihmisen unelmiin.

Semiotiikan piirissä yksi keino avata merkityksiä on pohtia mistä ne eivät kerro. Vaikka avaruuden valloittaminen toimii ikiaikaisena haaveena, ei tieteisfiktio näe haaveen toteutumista ristiriitojen liennyttäjänä, vaan uusien luojana. 70-luvun tieteiselokuva hylkäsi ajatuksen onnellisesta tulevaisuudesta. Star Trekin vielä 60-luvulla ilmentämä diversiteetti ei johtanut avaruuteen. Sinne vei lopulta ihmiskunnan ahneus.

Alienin ja sittemmin Blade Runnerin (kuvat) taustalla vaaninut korporaatioajatus on kapitalismin vastaisena dystopiana pesiytynyt sitkeästi tieteiselokuvien uumeniin. Kauhu syntyy osittain ihmisen arvottomuudesta biologisen, mutta myös yhteiskunnallisen järjestelmän osana. Nostromon seitsemän henkisestä miehistöstä jokainen oli uhrattavissa taloudellisten intressien takia, mikä romahdutti Ripleytä ympäröivän todellisuuden.

Kylmimmän, rehellisimmän ajatuksen mukaan ei avaruudessa mikään muutu. Pahuus jota kannamme maan päällä jatkaa elämäänsä myös sen ulkopuolella. Alienin ja 70-luvun lopun scifin perilliset jatkoivat ihmisyyden pohtimista pessimistisessä hengessä liittäen entistä selvemmin mukaan visiot geeniteknologiaan liittyvistä vaaroista.

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8