Caroline Munro
Berlinale 2012
sivu: 1 · 2 · 3

Lähes 20 miljoonan euron vuosittaisella budjetilla toimivat Berliinin kansainväliset elokuvafestivaalit järjestettiin tänä vuonna 62. kerran. Edellisvuoteen verrattuna ohjelmiston taso jäi hiukan vaisummaksi, johtuen ainakin osittain genre-elokuvien vähäisyydestä. Laajasti eri puolille Berliiniä jakautuneen tapahtuman ohjelmistosta löytyi kuitenkin tyydyttävä määrä festarimatkailevaa Elitistiä kiinnostavia nimikkeitä. Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna kovin nimi oli maailmanensi-iltansa saanut scifikomedia Iron Sky (2012), vaikka se jäikin laadullisesti esimerkiksi Ruotsin kiinnostavasta uutuudesta Avalon (2011).





Virallisen kilpasarjan voittajaksi selviytyi hiukan yllättäen italialaisten Taviani-veljesten vaikuttava, mutta silti hiukan kylmäksi jättävä Caesar Must Die (Cesare deve morire, 2012). Kilpasarjan muita kiinnostuksen kohteita olivat muun muassa Brillante Mendozan (Kinatay, 2009) seikkailuhenkinen Captive (2012), Bence Fliegaufin äärimmäisen piinaava Just the Wind (Csak a szél, 2012), Spiros Stathoulopoulosin viipyilevä ja visuaalinen Metéora (2012) sekä taiteilijanimeä Edwin käyttävän indonesialaisohjaajan ajatuksia herättävä ja omaperäinen Postcards from the Zoo (Kebun binatang, 2012). Sarjan kevyempiin nimikkeisiin kuuluivat Billy Bob Thorntonin draamakomedia Jayne Mansfield's Car (2012), James Marshin IRA-trilleri Shadow Dancer (2012) sekä Zhang Yimoun spektaakkeli The Flowers of War (2011).





Vuosittainen retrospektiivisarja oli tänä vuonna nimeltään Red Dream Factory. Sarja syväluotasi legendaarisen saksalais-venäläisen tuotantoyhtiö Mezhrabpom-Filmin tuotantoa vuosilta 1922-1936. Retrospektiivin lisäksi festivaaliohjelmisto tarjosi vanhempaa elokuvaa muun muassa Kambodžasta esittämällä elokuvaharvinaisuudet Ly Bun Yimin 12 Sisters (Puthisen Neang Kongrey, 1968) ja Tea Lim Kounin The Snake Man (Puos Keng Kang, 1970) sekä Kambodžan elokuvateollisuutta käsittelevän dokumentin Golden Slumbers (Le sommeil d'or, 2011).

Näytöksiin oli jälleen kerran kutsuttu runsaasti ohjaaja- ja näyttelijävieraita ympäri maailmaa. Tällä kertaa paikalla oli myös Saksan ylpeys Werner Herzog, joka oli esittelemässä tuoretta neliosaista tv-dokumenttiaan Death Row (2012). Festivaalien parhaaksi uutuuselokuvaksi Elitisti rankkasi tänä vuonna hollantilaisen Sacha Polakin draaman Hemel (2012), joka leikittelee pitkälti samoilla teemoilla kuin Steve McQueenin tuore Shame (2011), mutta onnistuu tavoitteissaan paremmin. Heikkoja elokuvia ohjelmistosta löytyi useita, mutta varsinaista turhautumista aiheutti ainoastaan Pen-Ek Ratanaruangin (Last Life in the Universe, 2003) thai-crime Headshot (2011).





Aiemmin irtoarvioina on jo käsitelty elokuvat Iron Sky, The Snake Man, Death Row, Blood Must Flow: Undercover Among Nazis (Blut muss fliessen - Undercover unter Nazis, 2012), Childish Games (Dictado, 2012) sekä Hemel. Artikkelin toisella sivuilla on lyhyempiä arvostelutekstejä joistakin elokuvista ja palkituista elokuvista enemmän viimeisellä sivulla.

Festivaalin kansainväliseen tuomaristoon kuuluivat tänä vuonna Mike Leigh, Anton Corbijn, Asghar Farhadi, Charlotte Gainsbourgh, Jake Gyllenhaal, François Ozon, Boualem Sansal sekä Barbara Sukowa.

Sivu:

1 2 3