Caroline Munro

Elitistin tärppilista


Rakkautta ja Anarkiaa -festivaali viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhliaan. Juhlavuoden kunniaksi festivaaleille on kerätty mukaan ennätysmäärä elokuvia (yli 180 pitkää ja 80 lyhyttä elokuvaa).

Elitisti on perinteisesti koostanut festivaalin jälkimainingeissa oman raporttinsa nähdyistä elokuvista, mutta tänä vuonna leffamäärän ollessa näinkin huikea, päätti toimitus julkaista pienimuotoisen tärppilistan näin ennakkoon.

Eli mitä kannattaa katsoa ja mitä ei:


Hyvät ja kiinnostavat

  • No Rest For the Wicked (No habrá paz para los malvados, 2011) Madridista löytyy hieman kaivelemalla kunnon pahuuden paiseita. Nihilistisessä elokuvassa todella paha poliisi yrittää peitellä impulssina tekemäänsä joukkomurhaa. Ja saa silti brutaaleilla metodeillaan enemmän aikaan kuin päätään pyörittelevät virkamies-kytät.
  • Policeman (Ha-shoter, 2011) Israelilainen Policeman on kuristavan tiukkatunnelmainen "väkivaltapsykoottiset poliisit vs. pihalla olevat sosialistiterroristinuoret" -draama.
  • My Brother the Devil (2012) Brittiläinen My Brother the Devil puolestaan edustaa jengidraamaa, jonka tarina ei yllättäen etenekään genrelle tyypillisesti väkivallan kautta. Monitasoinen kasvutarina riepottelee arabisyntyisiä veljeksiä Lontoon Hackneyssä.
  • Twilight Portrait (Portret v sumerkakh, 2011) Venäläisessä Twilight Portraitissa raiskattu nainen punoo kostoa, mutta joskus traumareaktio voi johtaa yllättäviin paikkoihin ja tilanteisiin. Omaperäinen, tuoreella tavalla outo ja ahdistava draama.
  • Clip (Klip, 2012) Clip on kotimaassaan Serbiassa teinipornoksi leimattu elokuva, jonka nuori päähenkilö on syvästi rakastunut. Elokuva on jokseenkin tärähtänyt läpileikkaus serbialaisnuorison henkisestä (ja fyysisestä) tilasta.
  • Tabloid (2010) The Thin Blue Linellä (1988) arvostetuksi dokumentintekijäksi nousseen Errol Morrisin Tabloid on leuat loksauttavan outo, mutta samalla hyvin sydämellinen tositarina. Kyseessä kuvaus entisestä kauneuskuningattaresta joka kidnappaa mormonimiehen seksiorjakseen. Morris saa haastateltavistaan jälleen todella paljon irti. Valehtelijat saadaan puhumaan pussiin ja erikoislaatuiset yksilöt paljastamaan yllättäviä puolia itsestään.
  • Holy Motors (2012) Leos Caraxin (Boy Meets Girl, 1984) Holy Motorsia on lähes mahdoton selittää. Päällisin puolin se tuntuu olevan vain outoilua outoilun vuoksi, mutta sisimmässä sykkii jokin. Elokuvan kantava voima on sen vahva pääositus (mm. Caraxin elokuvien vakiokasvo Denis Lavant) ja tekijöiden selvä innostus tekelettään kohtaan. Episodimaisuus tuo mukanaan hajanaisuutta, ja pointti olisi tullut selväksi vähemmälläkin toistolla. Kokonaisuus jää silti vielä selvästi plussan puolelle.
  • Chicken with Plums (Poulet aux prunes, 2011) Sarjakuvapiirtäjä Marjane Satrapin toinen ohjaustyö Chicken with Plums näyttää tekijältään. Kyseessä on unenomainen satuelokuva, joka kerrotaan rikotun kerronnan avulla. Pohjimmiltaan kyse on tuhoon tuomitusta romanssista, jonka lisämausteena toimivat hervottoman hauskat sivujuonenpätkät.
  • The Parade (Parada, 2011) The Parade on hauskan räävitön komedia, joka repii huumoria serbien macho-asenteesta ja homofobiasta. Mutta jyrän alle jää samalla myös esimerkiksi klassisen Hollywoodin kaverielokuvien estetiikka ja yleismaailmalliseksi levinneen homokulttuurin pohjimmainen konservatiivisuus ja itsepäisyys pysyä samanlaisena. Kuten kunnon komedialle kuuluukin, hahmot ovat hyvin näyteltyjä ja enemmän kuin hiukan traagisia henkilöitä.
  • A.C.A.B.: All Cops Are Bastards (2012) Sergio Solliman pojan Stefanon esikoispitkä on hyvä kyttädraama, mutta mitään vanhan mallin eurocrimea ei kannata odottaa. Solliman tyylipuhdas ohjaus on Diaz-leffoja (Diaz: Don't Clean Up This Blood, 2012; The Summit, 2012) myötäilevää fiktiota.
  • Killer Joe (2011) William Friedkinin Killer Joe ehdittiin Elitistin arviossa lytätä jo valitettavan keskinkertaiseksi, mutta myös eriäviä mielipiteitä löytyy toimituksen riveistä. Toisen näkökulman mukaan elokuva ottaa vahvuudekseen juuri sen, ettei sitä voi oikein sujauttaa mihinkään ennalta luotuun lokeroon. Kyseinen teos on samaan aikaan luontevasti brutaali, outo, todella synkkä, mutta myös koominen ja älykäs. Usein ei tiedä pitäisikö sille nauraa vai järkyttyä. Laadun takaavat hyvät näyttelijät, käsikirjoitus ja totta kai erinomainen ohjaaja.

Dubain elokuvafestareilla pari vuotta takaperin esitetty Cairo 687 (2010) on käsitelty jo aiemmin Elitistissä. Samoin tämän vuoden Berlinalessa esitetyt Hemel (2012), Side by Side (2012) & Avalon (2011).


Keskinkertaisuudet ja väliinputoajat

  • Captive (2012) Brillante Mendozan uutukainen pohjautuu tositapahtumiin, joissa turistiryhmä kidnapattiin Jolon saarelle ja heistä yritettiin saada lunnaita. Mukana oli myös pari suomalaista, Seppo Fränti ja Risto Vahanen. Elokuvassa ei onneksi suomalaisnäyttelijöitä ole, mutta yksi Isabelle Huppert löytyy.
  • Beast (2011) Tanskalainen Beast on psykologinen trilleri omistushaluisesta kusipäästä ja tämän vieraissa juoksevasta vaimosta. Hitaasti etenevä elokuva alkaa hajota loppua kohden käsiin, kuten päähenkilökin. Sisältää silti kourallisen varsin kuumottavia huomioita parisuhdeväkivallasta, niin fyysisestä kuin henkisestä, suorasta ja epäsuorastakin.
  • Unit 7 (Grupo 7, 2012) Tropa de Eliteä kopioiva iskuryhmätrilleri Unit 7 ei oikein kykene nousemaan lentoon omilla siivillään, vaikka sisältääkin komeasti kuvattuja ratsiakohtauksia, joissa kaikkia vähänkään epäilyttävän oloisia tylytetään armotta. Kyttien toiminnan moraalin pohdiskelu on vain loppumetreillä liiankin tutusti käsiteltyä peruskauraa.
  • House of Tolerance (L'apollonide, 2011) Ranskalainen House of Tolerance tarjoaa fiilistelyä 1800-luvun lopun bordellissa. Vapaasti virtaavaan juoneen on saatu ängettyä monenlaista traagista kohtaloa ja jopa tyylikäs kostotarina. Viipyilevä päämäärättömyys syö tosin tehoja elokuvalta. Upean näköistä valaistusta ja kuvausta, värit ja asetelmat ovat usein kuin klassisista öljyvärimaalauksista.
  • Hell (2011) Saksalainen Hell on ontto kauhusurvival-painotteinen roadmovie, joka tuo heti mieleen mm. The Roadin (2009).
  • Kukkulan tyttö, sataman poika (From Up on Poppy Hill, 2011) Kukkulan tyttö, sataman poika ei ole lähelläkään Ghibli-elokuvien parhaimmistoa. Maanläheisyyteen ja jopa tavanomaisuuteen pyrkivä elokuva erottuu studion katalogista taian ja fantastisuuden puutteellaan sekä sillä, että sen keskiössä sykkii hämmentävän insestinmakuinen romanssi. Mutta tarkka japanilainen animaatiotyyli pursuaa silti parhaissa kohdissaan paljon kiinnostavia yksityiskohtia.
  • Keyhole (2011) Guy Maddinin Keyhole edustaa surrealistista noiria. Ohjaajan pään sisältä kumpuavat mustavalkoiset kuvat ovat osin kiinnostavan näköisiä, mutta kokonaisuus ei hahmotu.
  • Pusher (2012) Luis Prieton Pusher on tyylipuhdas päivitys Nicolas Winding Refnin rikosklassikosta samaan tapaan kuin Van Santin Psycho (1998) tai Haneken Funny Games U.S. (2007) omista esikuvistaan. Hyvät ja huonot puolet ovat molemmat nähtävissä.
  • Shopping Tour (2012) Shopping Tour on melko skitsofreeninen sekoilu, jolla ei ole oikein mitään tekemistä zombielokuvan kanssa, vaikka R&A-katalogi niin mainostaakin. Suomalaisia kannibaaleja leffassa, joka alkaa draamana, muuttuu roskakauhuksi ja sitten puskafarssiksi. Eri osuuksissa on omat roskapuolensa, ja vaikka mikään ei pysy kasassa, niin on tässä jotain halpisviehätystä.
  • Grabbers (2012) Attack the Blockin (2011) mieleen tuova Grabbers esitettiin ennen R&A:ta Lontoon FrightFest-festivaalilla. Elitistin piakkoin julkaistava FrightFest-artikkeli kertoo elokuvasta tarkemmin lisää.

Amir Naderin Cut (2011) on käsitelty Elitistissä jo viime vuoden puolella, kuten myös Sion Sonon Himizu (2011) ja Ruben Östlundin Play (2011), joka jostain syystä tuotiin nyt toistamiseen R&A:han näytille. Samoin Oliver Stonen älyttömästä toimintaleffasta Raakalaiset (2012) on julkaistu irrallinen arvio. Keskinkertaisuuksiin lukeutuu myös Caesar Must Die (Cesare deve morire, 2012), josta myös oma lyhyt mainintansa Berlinale-katsauksen yhteydessä.


Heikot ja surkeat

  • Flying Swords of Dragon Gate (2011) Vuosikymmenen kompuroinnin jälkeen Tsui Harkin voi katsoa tehneen eräänlaisen comebackin viime vuoden R&A:ssa nähdyllä mainiolla genrehybridillä Detective Dee and the Mystery of the Phantom Flame (2010). Kolmiulotteisuudellaan ratsastava wuxia-spektaakkeli Flying Swords of Dragon Gate (2011) ei harmillisesti jatka uran virvoittamista, vaan jää lähes yhtä ulkokohtaiseksi hoopoiluksi kuin ohjaajan aiempi "uudelleenkuvitelma" The Legend of Zu (2001). Pompöösissä tuotannossa on panostettu teknisesti pätevään 3D:n käyttöön sekä tietokoneavusteisesti luotuun visuaaliseen koreiluun, hahmojen ja tarinan hukkuessa salajuonittelun, kaksoisidentiteettien ja CGI-hiekkamyrskyjen sekamelskaan. Kirjaimellisesti lennokkailla taistelukohtauksilla on harvinaisen vähän tekemistä kamppailulajien kanssa, ja ennätyspalkkion motivoimana ensimmäistä kertaa 18 vuoteen Tsuin elokuvassa nähtävä Jet Li on tuskin koskaan esiintynyt karismattomammin.
  • Margaret (2011) Kenneth Lonerganin Margaret lojui tuotantolimbossa useita vuosia, eikä syyttä. Kyseessä on ylipitkä sekava sillisalaatti, jonka olisi aivan hyvin voinut jättää kokonaan julkaisematta. Elokuva yrittää huutaa päin katsojan naamaa sitä sun tätä, mutta ei lopulta saa sanotuksi mitään järkevää. Päähenkilö Lisan (Anna Paquin) luonne muuttuu pitkin elokuvan kulkua, eikä hahmosta saati tämän järjenjuoksusta saa minkäänlaista otetta vaikka kuinka yrittäisi. Yli kolmituntisen lopputuloksen on kursinut kokoon useampi eri leikkaaja (mukaan lukien Martin Scorsese), mutta minkäänlaista punaista lankaa ei mukaan olla silti onnistuttu liittämään.
  • Alois Nebel (2011) Animaatioelokuva Alois Nebelin vahvuus on omalaatuinen tunnelma, mutta itse kokonaisuus on tylsä ja etäinen - ellei katsoja satu olemaan äärimmäinen Vaclav Havel -tutkija tai omaa juna-asema fetissin. Rotoscoping-jälki näyttää kivalta promostilleissä, mutta täyspitkän elokuvan ajan se lähinnä ärsyttää.
  • Keep the Lights On (2012) Keep the Lights On on homodraama, josta moni tuntui pitävän alkuvuonna Berlinalessa. Erona tavalliseen ihmissuhdedraamaan on päähenkilöiden seksuaalisuus ja elokuvan huonot tuotantoarvot.
  • Work Hard - Play Hard (2012) Work Hard - Play Hard on saksalainen työelämän monotonisuutta kuvaava dokumentti. Teos ei missään välissä onnistu tavoittamaan katsojan mielenkiintoa, pysyen kauttaaltaan yhtä tasaisen tympeänä kuin tylsät työpalaverit, joita siinä kuvataan.
  • Headshot (2011) Pen-Ek Ratanaruangin Headshot on raskas thaimaalainen rikosdraama, joka rypee omassa maailmassaan kasvamatta siitä ikinä ulos.

Myös virolainen Douchebags (Umbkotid, 2012) ja jamaikalainen Ghett'a Life (2011) kuuluvat niihin elokuviin, joita Elitisti-toimitus ei kykene erikseen suosittelemaan katsottavaksi.



Tämän vuoden festivaalin kovimmat nimikkeet tuntuvat löytyvän arkistosarjasta. The Killer (1989), The Reflecting Skin (1990), Seul contre tous (1998). Helmiä toisensa jälkeen. Joskin hieman valitettavaa on kuinka halpoihin, helppoihin ja jo useaan otteeseen nähtyihin valintoihin R&A-raati tätä sarjaa koostaessaan päätyi.

R&A:ssa nyt nähtävistä kotimaisista elokuvista Elitistissä on aiemmin käsitelty Kovasikajuttu (2012) sekä Iron Sky (2012). Tärppiartikkelin ulkopuolelle jäivät potentiaalisilta vaikuttavat Mads Mikkelsenin tähdittämä A Royal Affair (En kongelig affære, 2012) ja The Ambassador (2011), joita toimitus ei etukäteen ehtinyt nähdä.


Voit lisätä omat suosittelusi ja tärppisi alla olevaan kommenttiosioon!



 JSJMKKJM*IRMHTPMMSMMK*EMPITKALKA
1.Grizzly Man (2005)Grizzly Man (2005)4.54.0...4.54.04.04.03.04.04.04.55.04.094.23
2.Seul contre tous (1998)Seul contre tous (1998)4.53.54.54.54.0...3.04.04.0......4.04.004.23
3.Dogtown and Z-Boys (2001)Dogtown and Z-Boys (2001)..................3.5...............4.003.88
4.Holy Motors (2012)Holy Motors (2012)3.5.........3.5...5.0............3.54.003.50
5.My Brother the Devil (2012)My Brother the Devil (2012)........................4.0.........4.00...
6.Kovasikajuttu (2012)Kovasikajuttu (2012)3.54.0......4.0...4.5...4.0...3.54.03.934.11
7.Chungking Express (1994)Chungking Express (1994)4.02.0...4.53.5...4.0......4.52.54.53.893.61
8.Naked Lunch (1991)Naked Lunch (1991)4.53.5...4.04.04.0...3.05.0......4.03.813.66
9.Killer Joe (2011)Killer Joe (2011)4.04.04.04.04.03.5......3.0...3.54.03.703.63
10.Taxidermia (2006)Taxidermia (2006)4.0...4.05.03.5...3.52.53.5......3.53.693.50
11.Tabloid (2010)Tabloid (2010)3.5.....................3.0......4.53.673.25
12.Policeman (2011)Policeman (2011)3.5...4.0........................3.53.673.00
13.Du levande (2007)Du levande (2007)4.0......4.04.5...3.03.03.0...4.03.53.633.81
14.Tetsuo II: Body Hammer (1992)Tetsuo II: Body Hammer (1992)3.03.55.04.0......3.0...3.03.0...4.03.563.24
15.Hemel (2012)Hemel (2012)3.53.5..................4.0...3.0...3.503.00
16.Poulet aux prunes (2011)Poulet aux prunes (2011).................................3.53.503.00
17.Parada (2011)Parada (2011).................................3.53.502.50
18.No habrá paz para los malvados (2011)No habrá paz para los malvados (2011)........................3.5......3.53.50...
19.678 (2010)678 (2010)........................3.5.........3.50...
20.Avalon (2011)Avalon (2011)........................3.5.........3.50...
21.A.C.A.B.: All Cops Are Bastards (2012)A.C.A.B.: All Cops Are Bastards (2012)3.5.....................3.5......3.03.33...
22.Play (2011)Play (2011)3.0...2.04.0.....................4.03.253.67
23.Captive (2012)Captive (2012)........................3.0......3.53.25...
24.Klip (2012)Klip (2012)3.0.....................3.5.........3.25...
25.Side by Side (2012)Side by Side (2012)3.0...............2.53.03.5......3.03.003.00
26.Margaret (2011)Margaret (2011)2.0.........4.0..................4.03.003.00
27.L'apollonide (Souvenirs de la maison close) (2011)L'apollonide (Souvenirs de la maison close) (2011)......3.0...........................3.003.00
28.Twilight Portrait (2011)Twilight Portrait (2011)........................3.0.........3.00...
29.Himizu (2011)Himizu (2011)......2.0...............3.03.0...3.52.883.63
30.Savages (2012)Savages (2012)2.03.03.52.52.0.........3.0......2.52.792.14
31.Cut (2011)Cut (2011)......2.5........................3.02.755.00
32.Grabbers (2012)Grabbers (2012)2.53.0..................2.5......3.02.752.75
33.Keyhole (2011)Keyhole (2011)............3.02.5......2.5.........2.503.00
34.From Up on Poppy Hill (2011)From Up on Poppy Hill (2011).................................2.52.503.00
35.Cesare deve morire (2012)Cesare deve morire (2012)........................2.5.........2.50...
36.Beast (2011)Beast (2011).................................2.52.50...
37.Grupo 7 (2012)Grupo 7 (2012).................................2.52.50...
38.Iron Sky (2012)Iron Sky (2012)2.02.0......2.52.51.53.02.5...2.02.52.282.25
39.Hell (2011)Hell (2011)2.52.0..................2.5......2.02.252.50
40.Shopping Tour (2012)Shopping Tour (2012)............2.5..................2.02.252.00
41.Keep the Lights On (2012)Keep the Lights On (2012)........................2.0.........2.004.00
42.Pusher (2012)Pusher (2012)1.0.....................3.0.........2.002.25
43.Work Hard - Play Hard (2012)Work Hard - Play Hard (2012)2.0.................................2.002.00
44.Headshot (2011)Headshot (2011)........................2.0.........2.00...
45.Alois Nebel (2011)Alois Nebel (2011)......1.5...........................1.50...
46.Flying Swords of Dragon Gate (2011)Flying Swords of Dragon Gate (2011)..................1.5...............1.50...
 JSJMKKJM*IRMHTPMMSMMK*EMPI3.073.23
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!