Caroline Munro
FrightFest 2012
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12


"The Woodstock of Gore." - Guillermo del Toron antama lempinimi Lontoon FrightFestille.

Elitisti ei välittänyt Espoo Cinen laatuelokuvatarjonnasta vaan matkasi Lontooseen todetakseen genre-elokuvan nykytilan hyväksi.

"Turn off your BLOODY phones!" on Leicester Squaren perinteikkäässä Empire-elokuvateatterissa vuodesta 2000 lähtien pidetyn, kauhu- ja fantasiaelokuviin erikoistuneen FrightFestin toistuva iskulause. Elokuun 23. - 27. päivän välillä järjestetyn festivaalin organisoinnista vastaavat FrightFest-elokuvasivuston päätoimittaja Ian Rattray, Paul McEvoy, Greg Day sekä tunnettu kriitikko, muun muassa Profondo Argento -teoksen kirjoittanut Alan Jones. He onnistuvat säännöllisesti poimimaan festivaalin ohjelmistoon kattavan otoksen vuoden mielenkiintoisimmista genreleffoista. Näytökset ovat usein Euroopan ensi-iltoja ja mukana on luonnollisesti suuri määrä festivaalivieraita.





Tyyliltään FrightFest muistuttaa Helsingissä järjestettävää Night Visions -tapahtumaa, mutta puitteet ovat selvästi hulppeammat. Empire-teatterin suurimpaan saliin mahtuu kerrallaan 1330 katsojaa ja se on suunniteltu siten, ettei huonoa istumapaikkaa oikeastaan edes löydy. Kävijämäärältään festivaali laajenee vuodesta toiseen.

Monipuolisen genre-elokuvaohjelmiston suurimmaksi puheenaiheeksi nousi se, että mukaan oli otettu yllättävän monta äärimmäistä väkivaltaa, kidutusta ja naisten kaltoin kohtelua sisältävää elokuvaa.

Tässä artikkelissa keskitytään festivaalin uutuuselokuvatarjontaan, jonka parhaimmistoon kuuluivat Franck Khalfounin uskomattoman kovatasoinen uusintaversio William Lustigin stalkkausklassikosta Maniac (1980), balkanilaiseen bordelliin sijoittuva väkivaltarypistys The Seasoning House, Jaume Balaguerón trilleri Mientras duermes (Sleep Tight) sekä italialaista 70-luvun elokuvamaailmaa peilaava, kutkuttavan omituinen Berberian Sound Studio.





Ohjelmistoon kuului myös dokumentteja, kuten vanhojen italialaisten rikoselokuvien taustoja tutkiva Eurocrime! sekä Hollywoodin erikoisefektejä käsittelevä Nightmare Factory. Komediapuolelta mukana oli muun muassa vastikään Rakkautta & Anarkiaa -festivaaleillakin nähty irlantilainen Grabbers sekä hauska klovni-slasher Stitches. Erityistä mielenkiintoa saivat osakseen Michael Biehnin nolo debyytti The Victim, Buddy Giovinazzon odotettu kauhuelokuva A Night of Nightmares sekä visuaalisesti upea neogiallo Tulpa.

Festivaaleilla nähtiin myös ensimmäistä kertaa restauroidut versiot Hammer-klassikoista Rasputin: The Mad Monk (1966), The Mummy's Shroud (1967, The Devil Rides Out (1986) sekä Universalin Bride of Frankensteinista (1935).

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12