Caroline Munro
Jean Rollin - maalauksia kuolemasta
sivu: 1 · 2 · 3 · 4

Genren pauloissa

Omaa tietään kulkien Rollin ehti jättää maailmalle perinnöksi sangen mielenkiintoisen näkökulman kauhuun. Hän onkin noussut viime vuosina Hammerin kaltaiseksi genreikoniksi ja toisaalta "romaanisen kielialueen" vampyyrifiktion suunnannäyttäjäksi. Vampyyrimytologian osalta Rollinin keskeisenä teoksena voi pitää elokuvaa La vampire nue (The Nude Vampire, 1970), jossa hän avaa vampyyreihin liittämäänsä mutanttiutta. Myös Sheridan Le Fanun jalanjäljet on helppo löytää ohjaajan elokuvista. Yksi mielenkiintoisimmista temaattisista vampyyrielokuvista on siksi José Ramón Larrazin Vampyres (kuva), joka vuonna 1974 yhdisti ainutlaatuisella intensiivisyydellä anglosaksisen kauhun suoraviivaisuuden Le Fanun lesboismiin ja edelleen rollinmaiseen esteettisyyteen.

Toisinaan Rollinia on verrattu myös Jesus Francoon, joskin herrojen väliset erot ovat silmiinpistävämpiä kuin yhtäläisyydet. Ovathan Francon nimiin luettavat mannereurooppalaisen vampyyrifiktion klassikot Vampyros lesbos (1971) ja Les avaleuses (Female Vampire, 1973) sangen kaukana Rollinin taiteellisuudesta ja liikkuvat ennemmin impulssien kuin harkitun estetiikan varassa - kuvat jäävät installaatioiksi eivätkä Rollinin elokuvien tavoin kykene välittämään kokonaisuuksia. Karrikoiden asian voi ilmaista sitenkin, että jos Rollinin elokuvat ovat kuin maalauksia, tarjoaa Franco elokuvissaan persoonallisia still-kuvia. Toisaalta ohjattuaan liki kymmenen vampyyrielokuvaa oli Rollinin kohtalo jäädä verenhimoisten naistensa vangiksi, eikä hän muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kyennyt tekemään muunlaista elokuvaa.

Natsizombieiden terrorista kertova Le lac des morts vivants (Zombie Lake, 1981), rikostrillerit Jeunes filles impudiques ja Les trottoirs de Bangkok sekä tarina kahden sorretun tytön noususta kostoon (Les démoniaques, 1974, kuva) paljastavat hieman erilaisen näkökulman Rollinin tuotantoon: ne jäävät tyhjäkäynnille runollisine kuvineen ilman vampyyrimytologiaa. Rollinin ohjaukset eivät oikein tahdokaan säilyttää mielenkiintoa ilman verenimijöitä. Ehkä kriittisesti voisikin kysyä, syntyikö ohjaajan parhaiden elokuvien suosio lahjakkuuden sijaan kaikille yhteisestä mytologiasta, eli yleisön eläviä kuolleita kohtaan tuntemasta mielenkiinnosta? Ja toisaalta jos syntyi, niin mikä oli se esteettinen voimavara, jolla Rollin onnistui valloittamaan faninsa?



Jean Rollin (3.11.1938 - 15.12.2010)

Viimeisiä sanoja

Rollin ohjasi viimeiseksi jääneen vampyyrielokuvansa La fiancée de Dracula (Fiancee of Dracula) vuonna 2002. Siitä tuli kauttaaltaan melankolinen tribuutti hänen aiemmille töilleen, omanlaisensa pastissi lukuisine mieleenpainuvine ja kauhuromanttisine otoksineen. Seuraavan kerran hän tarttui elokuvakameraansa viisi vuotta myöhemmin. Tällöin valmistui unimaisemamainen La nuit des horloges (2007), jonka oli tarkoitus jäädä testamentiksi hänen faneilleen. Vielä ehti valmistua kuitenkin Le masque de la Méduse (2010). Vivahteikkaan uran jälkeen Rollinilta jäi maailmaan perinnöksi persoonallinen kuva klassisen kauhun kenties suosituimmasta aiheesta. Elämänkaiho näkyi hänen töissään tavalla, joka teki kuolemasta ajattoman ja antoi sille lopulta kauniiksikin luonnehditun sielun.


Artikkelissa käsitellyt ja sivutut Jean Rollinin elokuvat:


 JSJMKKJM*MHMETPMMSMEMTKALKA
1.La morte vivante (1982)La morte vivante (1982)3.54.5...1.5...2.5...3.04.5...3.752.42
2.Les raisins de la mort (1978)Les raisins de la mort (1978)3.53.5..................3.5...3.503.25
3.Vierges et vampires (1971)Vierges et vampires (1971)3.53.0...4.0............4.0...3.402.82
4.Fascination (1979)Fascination (1979)4.04.02.52.53.0.........4.02.03.293.60
5.La nuit des traquées (1980)La nuit des traquées (1980)3.03.5...3.5......2.5...4.0...3.253.10
6.Le frisson des vampires (1971)Le frisson des vampires (1971)2.53.0..................4.0...3.253.00
7.La fiancée de Dracula (2002)La fiancée de Dracula (2002)3.03.5........................3.253.00
8.La rose de fer (1973)La rose de fer (1973)3.03.0..................3.5...3.173.17
9.Lèvres de sang (1975)Lèvres de sang (1975)3.03.0...3.0............3.5...3.132.80
10.Les démoniaques (1974)Les démoniaques (1974)2.52.5..................3.5...2.752.92
11.Les deux orphelines vampires (1997)Les deux orphelines vampires (1997)2.02.5..................3.0...2.502.83
12.Jeunes filles impudiques (1973)Jeunes filles impudiques (1973)...2.5........................2.502.75
13.Le viol du vampire (1967)Le viol du vampire (1967)...2.0...2.0............3.5...2.332.32
14.Le lac des morts vivants (1981)Le lac des morts vivants (1981)3.52.0........................2.132.17
15.La vampire nue (1970)La vampire nue (1970)...2.0...2.0..................2.003.50
16.Les trottoirs de Bangkok (1984)Les trottoirs de Bangkok (1984)...2.0........................2.001.83
17.La nuit des horloges (2007)La nuit des horloges (2007)2.0...........................2.00...
18.Vibrations sexuelles (1977)Vibrations sexuelles (1977)1.5...........................1.50...
19.Le masque de la Méduse (2010)Le masque de la Méduse (2010)...1.5........................1.50...
 JSJMKKJM*MHMETPMMSMEM2.692.84
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!

Täydennetty versio alkujaan Blood Ceremony Magazine #9:ään kirjoitetusta artikkelista.

Sivu:

1 2 3 4

kommentit

odota...
Meller kommentoi (8.1.2013 13:12:44)
user avatar Kiitokset hyvin tiivistetystä ja silti kattavasta artikkelista. Uutta ja mullistavaa Rollininsa tunteville tästä tuskin löytyy, mutta teksti toimii hyvänä perehdyttäjänä ja täkynä Rollinin elokuvien maailmaan. Muistuipa itsellenkin mieleen, että herran katalogissa on vielä kahlaamista...
vastaa »
Jari Mustonen kommentoi (30.3.2013 15:43:48)
user avatar Tulipa vihdoin nähtyä myös Rollinin vihoviimeinen elokuva: Le Masque de la Méduse. Huomaa, että rahaa elokuvan tekemiseen ei ollut paljoa, eikä ohjaajakaan saa irti kuin satunnaista (Suomi-indieistäkin tuttua) huoneissa seisoskelua. Teos häviääkin selkeästi wikipedian mainitsemalle esikuvallelleen Hammerin The Gorgonille. Loppupeleissä aika tuskastuttava ja innoton kokemus, jonka aikana kello ei kulje eteenpäin.
vastaa »

kommentoi artikkelia ja/tai elokuvia