Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35 · 36 · 37 · 38 · 39 · 40 · 41 · 42 · 43 · 44 · 45 · 46 · 47 · 48 · 49

Mirage (1965)

Askel pimeään

aka Espejismo; Die 27. Etage; En man försvinner; Forfulgt

Mirage #1 Mirage #2
IMDb

1960-luvulla Hollywoodissa tehtiin useita mustavalkoisia, päähenkilöiden identiteetin vaihtumista käsitteleviä elokuvia. Taitavin niistä lienee John Frankenheimerin ohjaama Tapaus Wilson (Seconds, 1966), mutta sitä oli jo ennakoinut mm. edellisenä vuonna valmistunut, selvästi kevyempi jännäri Askel pimeään. Ohjaajaveteraani Edward Dmytrykin filmi perustuu Howard Fastin romaaniin Fallen Angel, josta James Goldstone ohjasi pian perään oman versionsa Jigsaw (1968). Dmytryk ja kirjailija Fast olivat tutustuneet toisiinsa istuessaan molemmat 50-luvun alussa vankilassa epäamerikkalaista toimintaa tutkivan komitean halventamisesta.

Mirage [1]
Mirage [2]

Elokuvan alussa koko Manhattan pimenee sähkökatkoksesta. Erään pilvenpiirtäjän toimistosta harhailee kadulle kustannusvirkailija David (Gregory Peck), joka törmää outoihin ristiriitoihin tavanomaisissa askareissaan. Kun tuntematon mies hyökkää hänen kimppuunsa kotona, David pyytää apua poliisilta ja psykiatrilta kykenemättä vastaamaan näiden rutiinikysymyksiin. Hän ei muista ikäänsä, syntymäpaikkaansa eikä muitakaan henkilökohtaisia asioitaan. Hän tajuaa viettäneensä viimeiset kaksi vuotta täysin yhdentekevää, yksinäistä elämää ilman ystäviä ja läheisiä kontakteja ihmettelemättä lainkaan omituista olotilaansa. Edes hänen työnsä kustannusvirkailijana ei pidä paikkaansa. Kuka hän on?

Mirage [3]
Mirage [4]

Dmytryk pudottaa yllätyksiä hihastaan kuin Hitchcock konsanaan, mutta joutuu turvautumaan tavanomaiseen selitykseen, joka ensin psykiatrin suulla torjutaan. Skenaarion elokuvaan laatinut Peter Stone loihti vastaavia äkkivääriä mutkia sisältäviä käsikirjoituksia myös Stanley Donenin värikkäisiin jännäreihin Charade - vaarallinen peli (Charade, 1963) ja Arabeski (Arabesque, 1966). Stonen jäljiltä filmin poliittinen tendenssi tuntuu ehkä väkisin ympätyltä ydinaseteknologiaan kytkeytyvine salaliittoineen. Toisaalta sitä tukee ohjaajan realistinen näkökulma, sillä suurin osa elokuvasta on taltioitu New Yorkin kaduilla ihmisvilinässä ja liikennekaaoksessa. Epäilemättä David on Dmytrykin alter ego, äärioikeistolaisen solutuksen kavaltava, väärin ymmärretty liberaali, joka on höynäytetty "vihollisten" tuhoamiseen tähtäävän klikin sisärenkaaseen. Autenttisen taustan ansiosta väite "tuhansien muurahaisten uhraamisesta" voiton varmistamiseksi karmii selkäpiitä. Sitä paitsi, Walter Matthau on loistava arkana ja aloittelevana yksityisdekkarina ennen suuria koomisia roolejaan.

****-
keskiarvo
toimitus
3.75/5.00 (2)
 JSTM
  3.5 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.50/5.00 (1)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  3 (3)
100%
Mirage (1965)  Mirage (1965)Askel pimeään  
Sivu: