Caroline Munro
Yubari International Fantastic Film Festival 2013
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13

Yubari International Fantastic Film Festival 2013

21.-25 helmikuuta 2013, Yubari, Japani

Hokkaidon hyisessä talvessa järjestettävä Yubari International Fantastic Film Festival on yksi maailman omalaatuisimmista elokuvafestivaaleista. Pieni mutta uskomattoman energinen tapahtuma pidetään elokuvakaupunki Yubarissa, joka tunnetaan myös kuuluisista meloneista sekä vähemmissä määrin elokuvaohjaaja Yoshihiro Nishimuran palleista. Kerran vuodessa pikkukaupunki täyttyy sadoista elokuva-alan vieraista, jotka ovat saapuneet esittelemään uusia roska-, independent- ja lyhytelokuviaan sekä viettämään aikaa katsojien parissa.

Vaikeiden kulkuyhteyksien takana sijaitseva Yubari tekee välittömän vaikutuksen. Jo pelkkä junamatka valkoisena kimaltelevien vuorten välissä tarjoaa upeita maisemia. Perillä odottavat käsin maalattujen elokuvajulisteiden täyttämät kadut. Rakennusten seiniä koristavat niin Akira Kurosawan, Charles Bronsonin kuin Sonny Chibankin elokuvien taide. Lunta on niin paljon, että sen määrä murskasi viime vuonna kaupungin ainoan museon. Eräs Kamakurasta saapunut kiertävä elokuvaryhmä oli jopa tehnyt lumesta talon kokoisen valkokankaan, jolle heijastettiin festivaalin aikana elokuvia.

10 000 asukkaan Yubarissa ei ole aitoa elokuvateatteria, joten esityspaikkoina toimivat kaupungin virastotarkennukset sekä kotipolttoiset viritelmät. Lumivalkokankaan ohella elokuvia nähtiin mm. suuressa lämmitetyssä teltassa, kahdessa hotellissa sekä kauppakamarilla, jossa goremaestro Yoshihiro Nishimura isännöi omaa mielipuolista ohjelmasarjaansa. Näytösten ohella kaupungin kadut parveilivat elokuvantekijöitä aina Takanori Tsujimotosta (Bushido Man) Yudai Yamaguchiin (Abductee) ja Shinya Tsukamotoon (Tetsuo: The Iron Man).

Yubarin ohjelmisto koostuu pääosin pienistä ja tuntemattomista japanilaista elokuvista, jotka vaihtelevat lajityypiltään draamasta toimintaan ja puhtaaseen eksploitaatioroskaan. Painopiste on kuitenkin kauhun ja fantasian puolella. Ohjelmasarjoista tärkein on Off Theater Competition, jossa runsaan 400 elokuvan joukosta valikoidut 10 lupaavaa työtä kilpailevat festivaalin pääpalkinnosta. Lisää mielenkiintoisia elokuvia esitetään mm. Forecast- ja lyhytelokuvasarjoissa, joiden tämänvuotisiin nimikkeisiin lukeutui elokuvia kuten Zombie of Oz, Winter's Alpaca ja Burning Buddha Man.

Aivan oma lukunsa oli Yoshihiro Nishimuran Forum Theater -sarja, jossa nähtiin ohjaajan itse valitsemia töitä. Kauppakamarin valkokankaalle heijastettiin aamusta yömyöhään Troma-yhtiön roskaelokuvia, japanilasta nunnasplatteria sekä Nishimuran omia huippuharvinaisia varhaistöitä. Hurjaan oheisohjelmaan mahtui parimetrisiä erikoistehostepeniksiä, tissihyökkäyksiä, Elitistin edustajan kasvoille olutta kurlannut idoli sekä paljon muuta, mistä ei sattuneesta syystä tulla koskaan julkaisemaan valokuvatodisteita. Toki myös Nishimuran pallit paljastettiin My Sex -elokuvan yhteyteen liitetyssä tapahtumassa.

Pieni suuri elokuvafestivaali

Yubarin nykyinen muoto on tuoretta perua. 1980-luvulle saakka Yubarin kaupunki oli kukoistavaa teollisuusaluetta. Hiilikaivosten sulkeuduttua väkiluku kääntyi laskuun ja talous ajautui kriisiin. Elokuvafestivaalin perustaminen vuonna 1990 oli yksi kaupungin yrityksistä pelastaa Yubari unohdukselta. Festivaali keräsi nopeasti arvostusta tasokkaan ohjelmistonsa ansiosta. Vuonna 1994 tuomaristossa istuivat Roger Vadim, Shintaro Katsu, Hou Hsiao-Hsien ja Dennis Hopper. Saman vuoden ohjelmisto sisälsi mm. Dario Argenton, Abel Ferraran, Brian Yuznan, Gaspar Noen ja Robert Rodriquezin uutuudet.

Talouden elvyttäjäksi festivaalista ei silti ollut. Vuonna 2007 kaupunki ajautui vararikkoon ja festivaali jouduttiin perumaan. Jo seuraavana vuonna kansa kuitenkin toi elokuvajuhlat takaisin, tosin aiempaa pienempänä ja ilman kansainvälistä kilpasarjaa. Kaupungin toinen vetonaula, huvipuisto, romutettiin sillä varaa ei ollut molempiin. Festivaalin polttopiste siirtyi yhä vahvemmin kotimaisten independent- ja roskaelokuvien pariin. Tänä päivänä glamourista muistuttavat valtavirtaelokuvien ennakkoja esittelevä (lähinnä profiilinpitämismielessä nimetty) Official Selection, sekä festivaalin avajaisjuhlat.

Festivaalin avajaisiin oli panostettu. Shakuhachi-huilunsoittaja avasi seremoniat, jonka jälkeen seurasi pitkiä puheita mm. Yubarin nuorelta uudelta pormestarilta, kilpasarjan tuomariston johtajalta Shinya Tsukamotolta sekä joltain vanhalta ukkelilta. Lapset toivat kukkia, lavalla asteli Garo-elokuvasta karannut ritari ja kaikki paikalle saapuneet elokuvantekijät esiteltiin - miltei jokaisesta ohjelmiston japanituotannosta oli useampi henkilö paikalla. Lopuksi avajaiselokuva Django Unchainedia odottava yleisö pääsi näkemään Quentin Tarantinon videotervehdyksen “sinne melonien ja lumen keskelle”. Tarantinolla on selvästi rakkaussuhde Yubariin, jossa hän kynäili osan Pulp Fictionista vuoden 1994 visiitillään. Yksi osoitus tästä on Kill Bill: Vol.1:n hahmo nimeltä Gogo Yubari.

Tsukamoton ohella tämänvuotisessa tuomaristossa istuivat elokuvaohjaaja Daihachi Yoshida (The Kirishima Thing, 2012), näyttelijä Hiroshi Yamamoto (Ramblers, 2003), elokuvakriitikko Darcy Paquet sekä festivaalijärjestäjä Alice Yoo. Virallisen kilpasarjan voittajaksi raati valitsi kehitysvammaisille prostituutiopalveluita tarjoavasta naisesta kertovan Extend Hands From Darknessin. Elokuva päihitti kilpasarjan 10 muuta työtä ja sai festivaalin jakaman 2 miljoonan jenin (noin 15 000€) rahapalkinnon. Masato Haran (20th Century Nostalgia, 1996) uusi elokuva Soar huomioitiin lisäksi erityismaininnalla.

Valkoinen kaupunki

Yubari Film Festival ei kuitenkaan ole helppo pala purtavaksi. Taksi tulee nopeasti tutuksi, kun juna-asemalla odotellessa saapuu tieto junien peruuntumisesta lumen takia. Stressitaso nousee entisestään, kun taksifirman puhelinvastaaja ilmoittaa kuskien laittaneen pillit pussiin puolelta öin. Pitkästi pakkasen puolelle painuva yö tuo omat vaaransa. Jos tien varteen kuukahtaa, menee henki varmasti. Pyryttävän lumen ansiosta ruumista ei löydetä ennen kesää. Turvallisuudenhakuiset majoittuvatkin jompaankumpaan kaupungin suurista hotelleista. Köyhille festivaalimatkaajille on tarjolla mm. metsässä sijaitseva melonifarmihostelli, jossa henkiin jääneet kohtaavat maukkaalla aamupalalla.

Festivaalimatkalle ei siis kannata suunnata täysin huolettomin mielin. Pikkukaupungin palvelut ovat rajoitetut eikä perinteisen viime hetken pelastuksen - mangakahvilassa yöpymisen - varaan kannata laskea. Hädän kohdatessa voi kuitenkin usein luottaa paikallisten vieraanvaraisuuteen, minkä Elitisti sai kokea festivaalihenkilökunnan tarjottua 14 kilometrin autokyydin majapaikalle taksifirman sulkeuduttua. Seuraavana aamuna matka takaisin festivaaliareenalle taittui majatalon isännän tarjottua ilmaista kyytiä.

Yubari onkin haasteistaan huolimatta ehdottoman suositeltava festivaalikohde, etenkin mikäli matkaajalta löytyy henkiinjäämisprosenttia korottavat japanin kielen alkeet. Seikkailuhenkisille tarjolla on tiukka kattaus pieniä löytöjä, joita ei koskaan tulla näkemään Japanin ulkopuolisessa levityksessä, sekä runsaasti oheisohjelmaa yhdessä elokuvantekijöiden kanssa. Jo pelkkä Yubarin kaduilla talsiminen ja eri puolille kaupunkia piilotettujen klassikkojulisteiden bongaaminen on elokuvaharrastajalle unohtumaton kokemus, jonka voi toteuttaa ainoastaan paikan päällä Japanin sympaattisimmassa elokuvakaupungissa.

Festivaalin ohjelmistoon kuuluneista yli sadasta elokuvasta Django Unchained, Killing Them Softly sekä The ABCs of Death on arvioitu Elitistissä jo aiemmin. Troma-elokuva Mr. Bricks: A Heavy Metal Murder Musical jäi artikkelin ulkopuolelle, sillä se oli niin huono ettei toimitus halunnut haaskata sen arviointiin aikaa.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13