Caroline Munro
Yubari International Fantastic Film Festival 2013
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13

The Burning Buddha Man (2013)

aka Moeru butsusô ningen

The Burning Buddha Man #1 The Burning Buddha Man #2
IMDb

Välillä saa nähdäkseen jotain Todella Kummallista, kuten tämän taideanimaationa toteutetun surrealistisen buddhistikauhutarinan. Se kertoo temppelissä nykyään asustelevasta Beniko-tytöstä, jonka vanhemmat ovat kuolleet oudosti - osia heidän ruumiistaan on kadonnut. Ensimmäiseksi saatu selitys ei ole tavanomaisimmasta päästä: murhaajien sijaan asialla on ilmeisesti ollut Seaddattha, ideologisten terroristien ryhmittymä, joka varastaa buddhapatsaita ympäri maailmaa suojellakseen niitä.

The Burning Buddha Man [1]
The Burning Buddha Man [2]

Mysteeri alkaa ratketa, kun erään patsaan sisältä löytyy elävä koira. Nimittäin kun veistos kaapataan jonkinlaisella teleportaatiolla, lähellä olevat elävät olennot saattavat siirtyä mukana ja fuusioitua patsaaseen. Koira oli onnekas; se sattui siirtymään patsaan sisäiseen tyhjään tilaan. Kaikilla ei käy yhtä hyvä tuuri, ja useitakin ihmisiä saattaa sulautua yhteen patsaan kanssa muodostaen elävän friikin, joka tuo mieleen lähinnä hindulaiset jumalolennot sekä Hieronymus Boschin ja H.R. Gigerin painajaismaiset mutaatiovisiot. Beniko päätyy lopulta eräänlaiseen buddhalaiseen virtuaalitodellisuuteen, jossa aika kuluu 20 kertaa hitaammin kuin tässä tutummassa maailmassamme.

Näin happoisissa tunnelmissa etenee Burning Buddha Man. Eksentrisiä ovat myös sen tekijät, jotka saapuivat Yubariin maailmanensi-iltaan mm. laatikko päässä ja vaatteet täynnä outoja viestejä. Debyyttiohjaaja Ujicha hoiti myös kuvauksen ja miltei kaiken maalaustyön. Elokuvan tuottajana toimi Ujichan opettaja Kioton Saga-taideyliopistolla, professori Leo Anzai, joka luo uraa myös lelutehtailijana. Ujicha kertoo lempielokuvansa olevan Bad Taste (1987) ja nimeää suosikkimangataiteilijoikseen Kazuo Umezun ja Daijiro Morohoshin, jotka molemmat ovat tunnettuja groteskin kauhumysteerisarjakuvan pioneereja.

The Burning Buddha Man [3]
The Burning Buddha Man [4]

Japanilaisten animaatioiden joukossa Ujichan luomus on poikkeava, koska filmin jokainen näkymä on käsin maalattu. Kuvassa on paperinukketyyliin useita liikkuvia irrallisia kerroksia. Tekijät itse kutsuvat tätä tekniikkaa nimellä “gekimation” (geki = draama, näytelmä), joka viittaa varhaiseen animaatiomenetelmään. Tekniikka toimii erinomaisesti ja paljastaa, kuinka pitkälle hyvä tarinankerronta riittää. Vieläkin pelkistetympi esimerkki tästä on olemassa: puolituntinen Man-Eater Mountain (2010), jossa pelkillä staattisilla kuvilla ja kertojan äänellä saadaan aikaan pihdeissään pitävä ja huipentuva tarina. Aina ratkaisu ei tosin toimi, esimerkiksi Nagisa Oshiman Ninja bugei-chossa (1967) kamera vaeltaa pitkin mangasarjakuvan ruutuja äänimaiseman tukemana. Ikävä kyllä se on äärimmäisen tylsää ja raivostuttavan hitaasti etenevää katseltavaa. Toisaalta tällainen käsityötaide on lähtökohtaisesti miellyttävämpää silmälle kuin steriili ja pian tylsäksi käyvä tietokonejälki animaatioissa kuten Renaissance (2006) ja Alois Nebel (2011).

The Burning Buddha Man [5]
The Burning Buddha Man [6]

Ujichan maalausjälki on ekspressionistista ja aiheet surrealististisia. Burning Buddha Manin psykedeliaa hipovista mutanteista ja ulottuvuuksista tulevat mieleen René Laloux’n ranskalaiset scifianimaatioklassikot La planète sauvage (1973) ja Gandahar (1988). Ilmeikkäät hahmot on ääninäytelty perinteisen Japani-standardin mukaan eli moitteettomasti. Ainoa myönnytys markkinavoimille koko teoksessa on suositun animeääninäyttelijä Yuka Iguchin ottaminen Benikon rooliin. Taide-elämyksen kruunaa huolella tuotettu musiikki. Se vaiheilee elektronisesta perinnemusiikkiin ja eteeriseen etnokuoroambienttiin. Nämä sävelet tekevät helposti pesän katsojan päähän kummallisten visuaalien seuraksi.

The Burning Buddha Man [7]
The Burning Buddha Man [8]

Aitoja näyttelijöitä (Yuka Iguchi ja Ryuki Kitaoka) nähdään elokuvan paketoivissa prologissa ja epilogissa. Burning Buddha Manin suurin anti on itse audiovisuaalinen trippi, mutta villistä juonesta erottuu myös monenlaisia opetuksia buddhismista ja buddhalaisesta kuvanveistosta. Taiteen säilyvyyden teemaa tukevat sekä juoni että retrohenkinen esitystapa. Vuonna 2013 on harvinaista enää nähdä näin rohkeasti aivan omia latujaan hiihteleviä teoksia - toivottavasti Ujicha saa lisää mahdollisuuksia filmatisoida ainutlaatuisia visioitaan.

****-
keskiarvo
toimitus
4.00/5.00 (2)
 KKMK*
  4.0 4.0
keskiarvo
lukijat
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  2 (2)
100%
The Burning Buddha Man (2013)  The Burning Buddha Man (2013)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13