Caroline Munro


Haastattelussa Black Mass Rising -elokuvan ohjaaja Shazzula


Sakari Määttä: Lukijamme haluavat varmasti tietää jotain sinusta. Voisitko aluksi kertoa kuka on Shazzula.
Shazzula: Yksi Draculan tyttäristä... heh heh.

Minulla on maisterin tutkinto ja työskentelen apulaisena piirustustaiteen osastolla yliopistossa Brysselissä. Soitan paljon musiikkia ja minulla on "Black Mass Rising" -niminen levy-yhtiö Philin kanssa (1). Löysin intohimon elokuvien tekoa kohtaan kuvaamalla kaikenlaista surkealla puhelimellani. Olin aiemmin kuvannut lyhytelokuvia 8-millisellä kameralla ollessani lukiossa. Niiden aiheena olivat muun muassa tytöt aseiden kanssa, auto takaa-ajot ja Amerikkaan tehty lomamatka. Tuohon aikaan minuun vaikutti suuresti ystäväni Marco Laguna (2). Rehellisesti sanottuna en ikinä uskonut, että tulisin koskaan ohjaamaan kokonaista elokuvaa. Tein sen nyt kuitenkin itseäni varten ja siitä on tullut yksi pakkomielteistäni!
Karlovy Varyn elokuvafestivaaleilla esitetyn Black Mass Rising -elokuvan jälkeen tiesin nähneeni yhden koko festivaaliohjelmiston vaikuttavimmista elokuvista. Mitä oikeastaan näinkään?
Kiitos. Näit elokuvan, jonka kuvasin iPhonella reissuillani ja erinäisten rituaalien aikana. Leikkasin elokuvan käyttämällä Final Cut Pro -ohjelmaa. Black Mass Risingin tekemiseen kului aikaa yhdeksän kuukautta ja tekeminen maksoi 66 euroa. Elokuvan teossa oli mukana pelkästään ystäviäni ja kaikki siinä on täysin improvisoitua.
Mistä sait inspiraation Black Mass Risingin tekemiseen? Kenneth Angerin elokuvien vaikutus on selkeä, mutta onko muita?
Suurimmat vaikuttajat ovat Pierre Clementi, Kenneth Anger ja Jean Rollin.




Käytät elokuvassasi erilaisia tekniikoita. Voitko kertoa enemmän elokuvan tekemisestä?
Aloitin kuvaamalla oikeastaan mitä tahansa mielenkiintoista. Se oli helppoa, koska puhelin on aina mukana. Kyselin ystäviltäni ja tutuiltani haluavatko he osallistua elokuvan sisältöön liittyviin "rituaaleihin" ja osa kiinnostui. He tulivat mukaan tapaamisiin, joita järjestin hautausmailla ja hylätyissä taloissa. Osallistujien tuli olla tietyn näköisiä, koska olin jo päättänyt minkälaista materiaalia halusin kuvata. Sain osallistujat näyttelemään juuri niin kuin halusin.

Elokuvassa kuultavat yhtyeet eivät nähneet etukäteen lainkaan kuvamateriaalia, mutta lähtivät siitä huolimatta mielellään mukaan projektiin. Osa heistä pyysi nähdä still-kuvia myöhemmin. Pyysin heitä tuottamaan oman näkemyksensä apokalyptisesta äänimaisemasta. Kun tiesin millaisia kappaleita kultakin yhtyeeltä tulee aloitin elokuvan leikkaamisen.

Ajattelin, että minulla on riittävästi kuvamateriaalia leikkaamista aloittaessani. Täytyy kuitenkin myöntää, että jouduin käyttämään tiettyä peiliefektiä erityisesti elokuvan loppupuolella, koska muuta materiaalia ei ollut jäljellä.

Näin paljon vaivaa, että sain jokaisen kappaleen ajoitettua oikein. The Demonologists teki koko elokuvan pisimmän kappaleen ja se toimii uskomattoman hyvin elokuvan viimeisillä hetkillä, koska se on kokonaisuuden aggressiivisin kappale.

Kun minulla oli kasassa kaikkien yhtyeiden tekemät kappaleet ja kuvaamani materiaali minun piti päättää mitä kuvastoa laittaisin millekin. Kyselin yhtyeiltä hiukan heidän mielipiteitään ja lähetin heille still-kuvia elokuvasta. Ga'an -yhtyeen kappaleen loppupuolella voi nähdä minun käteni ja siinä olevan Aluk Todolo -tatuoinnin. Aluksi ajattelin, että tämä kuvamateriaali sopisi parhaiten nähtäväksi Aluk Todolon kappaleen aikana, mutta tekemäni ratkaisu oli lopulta parempi.

Aluksi oli tärkeää määrittää kuultavien kappaleiden järjestys. Halusin elokuvaan unenomaisen alun, joka loppuu väkivaltaiseen ja apokalyptiseen äänimaisemaan, joten valitsin alkuun Master Musicians of Bukkaken kappaleen. Järjestystä laatiessani huomioin myös miten hyvin koko ääniraita toimii kokonaisuutena, koska sen julkaiseminen LP:llä oli jo alun perin tarkoitus.

Elokuvan tekeminen oli pitkä prosessi, mutta nautin siitä suuresti. Olen jo ehtinyt miettiä tekisinkö lisää samankaltaisia elokuvia, joissa olisi mukana jotain muita yhtyeitä... mutta olen kuitenkin jo aloittanut työn erään toisen projektin parissa. Se tulee olemaan paljon minimalistisempi kokonaisuus ja siinä tullaan kuulemaan vain yhden artistin musiikkia.
Black Mass Risingin pituus on 120 minuuttia ja se on jaettu kahteen osaan. Oliko alkuperäinen ideasi tehdä siitä niin pitkä vai annoitko musiikin määrätä myös elokuvan pituuden?
Tiedostan kyllä, että elokuva on PITKÄ. Oikeastaan tein sen niin pitkäksi kiusatakseni Cosmotropia de Xamia (3). Hän tekee elokuvia ja videoita todella nopealla tahdilla, kuin liukuhihnalta. Itse teen niitä mieluummin hitaasti ja ajatuksella niin, että minulla on valmiina tietty idea tai konsepti. Luonnollisesti kunnioitan Cosmotropia de Xamia suuresti!

En osannut päättää Black Mass Risingia tehdessäni haluanko tehdä mustavalkoisen vai värillisen elokuvan, joten valitsin molemmat. Se oikeastaan toimii hyvin, sillä se alkaa värikylläisenä ja loppuu täydellisen mustaan pimeyteen.
Yksi yllättävä piirre elokuvassa on, että siinä ei ole lainkaan alastomuutta tai väkivaltaa. Oliko tämän ratkaisun taustalla jokin tietty syy?
Se ei ollut alkuperäinen suunnitelmani. Halusin näyttää pimeällä puolella olevan kauneuden, mutta tulin siihen tulokseen, että alastomuutta tai väkivaltaa ei välttämättä tarvita. Niiden käyttäminen olisi ollut mielestäni liian helppo ratkaisu. Jotkut ihmiset ovat sanoneet elokuvan nähtyään siinä olevan alusta loppuun jatkuva väkivaltainen vire, joka kumpuaa musiikin ja kuvien yhteydestä.
Black Mass Rising on psykedeelinen audiovisuaalinen trippi täynnä okkultistista kuvastoa ja kaikkea sitä siivittää mahtava ääniraita. Kertoisitko jotain mukana olevista yhtyeistä?
Kaikki mukana olevat loistavat yhtyeet ovat sellaisia, joihin olin tutustunut jo etukäteen. Halusin jo alusta alkaen luoda eräänlaisen seremonian, jossa kaikki näistä yhtyeistä olisi mukana yhdessä projektissa.
Yksi mukana olevista artisteista on entinen Manson-perheen jäsen Bobby Beausoleil. Hän on tuomittu murhaaja, joka istuu edelleen elinkautista. Miten onnistuit saamaan hänet mukaan projektiin?
En tunne Bobbya henkilökohtaisesti, mutta olen ollut häneen ja hänen vaimoonsa yhteydessä heidän kotisivunsa kautta. Selitin hänelle idean Black Mass Risingin taustalla ja kysyin olisiko hän kiinnostunut osallistumaan sen tekoon. Hän piti ideasta ja antoi luvan käyttää materiaalia Lucifer Risingista. Bobby tekee vieläkin musiikkia ja häntä auttaa eräs henkilö Ajna Offensive -levy-yhtiöstä. Bobby ansaitsisi mahdollisuuden hengittää ilmaa vankilan ulkopuolella, hän on taiteilija ja hänen pitäisi antaa olla rauhassa!
Olet tähän mennessä työskennellyt erityisesti musiikin parissa ja sen lisäksi että olet Aqua Nebula Oscillatorin entinen jäsen sinulla on kokemusta myös yhteistyöstä muiden yhtyeiden kanssa, kuten Mater Suspiria Vision ja White Hills. Uskotko tulevaisuudessa työskenteleväsi enemmän musiikin vai elokuvan parissa?
Varmasti molempien! Haluaisin tehdä paljon yhteistyötä tiettyjen ihmisten kanssa erilaisissa projekteissa. Tähän päästäkseni minun pitää käyttää paljon aikaa ja nähdä paljon vaivaa, mutta olen siihen enemmän kuin valmis!
Pari sanaa seuraavasta projektistasi?
Olen kuluneen vuoden aikana valmistellut seuraavaa elokuvaani, joka tullaan kuvaamaan Mongoliassa. Sen lisäksi olen viettänyt paljon aikaa äänitysstudiolla tänä kesänä. Tarkoitukseni on myös julkaista enemmän musiikkia Black Mass Rising -levy-yhtiöni kautta.
Paljon kiitoksia tästä haastattelusta! Onko mielessäsi jotain mitä haluaisit sanoa lukijoille? Olen varma, että monet heistä eivät malta odottaa Black Mass Risingin näkemistä.
Kiitos. Suosittelen pitämään silmät auki, sillä levy-yhtiöni julkaisee lähiaikoina jotain mielenkiintoisia "helmiä". Julkaisemme muun muassa uudelleen Ruth Whiten Flowers of Evilin (1968) vinyylinä. Uusin elokuvani valmistunee tätä menoa vuonna 2015. Se tulee olemaan lyhyempi pituudeltaan ja liittymään shamanismiin ja sielunvaellukseen. Tavallaan se on kuitenkin toinen pimeä psykedeelinen matka.

  • (1) Philippe Marie. Toinen "Black Mass Rising" -levy-yhtiön perustajista.
  • (2) Musiikin ja elokuvataiteen parissa työskentelevä artisti.
  • (3) Muusikko, säveltäjä ja ohjaaja. Mater Suspiria Visionin jäsen.