Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä, osa 2
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35 · 36 · 37 · 38 · 39 · 40 · 41 · 42 · 43 · 44 · 45 · 46 · 47 · 48 · 49

Lured (1947)

Nimetön uhkaus; Tyttöjä kadoksissa

aka Lockfågeln; Angelockt; Acechada; El asesino poeta; Des filles disparaissent; Personal Column

Lured #1 Lured #2
IMDb

Jos Vieraille rannoille oli Detlef Sierckin viimeinen saksalainen suurtyö, niin Nimetön uhkaus oli puolestaan Douglas Sirkin ensimmäinen merkittävä amerikkalaiselokuva. Niiden välissä tapahtui paljon: ohjaaja rantautui Hollywoodiin, vaihtoi nimensä ja varmisti poliittisen selustansa PRC:n halpafilmillä Hitler’s Madman (1943). Sitä seurasi neljä kunnianhimoisempaa draamaa, joissa George Sandersin vastanäyttelijöinä sädehtivät vuoronperään Linda Darnell, Carole Landis, Hedy Lamarr ja Lucille Ball. Valitettavasti kukaan heistä ei hehkunut Zarah Leanderin tai Lana Turnerin empatialla ilmaisemaa rakkauden kaipuuta.

Lured [1]
Lured [2]

Nimettömässä uhkauksessa Lontoon sumussa häärii sarjamurhaaja, joka ennen tihutyötään lähettää Scotland Yardille sitä enteilevän runon. Amerikkalaisneitonen Sandra (Lucille Ball) ansaitsee leipänsä tanssipalvelun maksullisena partnerina ja tulee vedetyksi mukaan tappajan takaa-ajoon kun hänen ystävättärensä katoaa yllättäen jäljettömiin. Poliisit epäilevät tytön päätyneen kuristajan uhriksi. He pyytävät Sandraa houkutuslinnuksi vastaamaan sanomalehtien henkilökohtaisiin ilmoituksiin, joilla murhaaja hakee uhrejaan. Asetelma on etäistä sukua Harold Beckerin ohjaustyölle Rakkauden meri (Sea of Love, 1989), mutta itse asiassa kyseessä on uusintaversio Robert Siodmakin viimeisestä, Pariisiin sijoittuvasta ranskalaiselokuvasta Ansa nuorille tytöille (Pièges, 1939).

Muiden emigranttien tavoin Sirk joutui Hollywoodissa valmistamaan jännäreitä, jotka eivät olleet hänen ominta aluettaan. Mikäli Nimettömästä uhkauksesta haluaa etsiä ohjaajalle tyypillisiä teemoja, niin filmin keskushenkilöksi korostuva nainen ja hänen ajautumisensa tahtomattaan vaikeaan ristiriitaan rakkauden sekä velvollisuuden välillä periytyvät Sirkin varhaisemmista elokuvista. Toisaalta sisästudioon lavastetut upeat kierreporraskohtaukset ennakoivat hänen myöhemmistä huippufilmeistään tuttua tyylitajua.

Lured [3]
Lured [4]

Sirk toteutti epäloogisen rikosjutun kultivoidusti sivuuttaen lähes kokonaan sen väkivaltaiset piirteet. George Sanders kaunokaisia liehittelevänä hurmurina liikkuu sulavasti yläluokan salongeissa. Hänen rakastumisensa Scotland Yardin asettamaan rahvaanomaiseen syöttiin tuntuu sen sijaan kömmähdykseltä, koska Sandran hahmosta on muokattu liian ärsyttävä ja kursailematon suupaltti. Sirk koettaa silottaa tarinan tökkivyyttä karrikoidulla huumorilla, joka hajottaa juonen turhiin rönsyihin. Kaikkein groteskeimmassa episodissa Sandra päätyy hullun pukusuunnittelijan Van Dreutenin (Boris Karloff) malliksi painajaismaiseen näytökseen, jonka voisi leikata pois elokuvasta turhana painolastina.

Ajoittaisesta pinnistelystään huolimatta Nimetön uhkaus lienee hienostunein ja vähäverisin sarjamurhaajafilmi Hollywoodin historiassa. Charles Baudelairen runoja siteeraavan tappajan kirjallinen kaunosieluisuus ja sivistyneisyys maistuvat teeskentelemättömiltä vain Douglas Sirkin lumoavassa elämän jäljitelmässä. Niiden takia katsoja melkein antaa anteeksi murhaajan kieroutuneet tottumukset tukahduttaa paheellista himokkuutta omankäden oikeudella.

***--
keskiarvo
toimitus
3.50/5.00 (2)
 TM
  3.0
keskiarvo
lukijat i
0.00/5.00 (0)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  1 (1)
100%
Lured (1947)  Lured (1947)Nimetön uhkaus  
Sivu: