Caroline Munro

Fantastic Zagreb

28.6. - 6.7.2013

Zagrebissa, Kroatian pääkaupungissa järjestettiin nyt kolmatta kertaa scifi-, kauhu- ja fantasiaelokuvaan keskittyvä festivaali Fantastic Zagreb. Perusasiat ovat kunnossa: ohjelmisto on monipuolinen, järjestäjät ottavat homman tosissaan, ja leffateattereilta on lyhyt matka kaupungin yöelämään. Kyseessä on selvästi elinvoimainen tapahtuma.



Festivaalilla näytettiin 25 pitkää elokuvaa, kasa lyhäreitä ja muutama erikoisnäytös joista lisää alempana. Liput elokuviin olivat halpoja, alle neljä euroa kappale tai 20 euroa festaripassista. Elokuvat pyörivät muutamassa eri sisäteatterissa, ja joka päivä yksi tai kaksi näytöstä esitettiin ulkoilmassa. Laakson pohjalla sijaitseva amfiteatterimainen Tuškanac on vaikuttava kokemus sinänsä: luontoon istutetut kaiuttimet luovat hätkähdyttävän toimivan äänikentän, ja välillä silmäkulmasta saattaa nähdä kissan tai muun eläimen vaeltamassa valkokankaan taakse. Kysyin kahdelta eri ihmiseltä mikä on suunnitelma jos sattuukin satamaan, ja kummankin vastaus oli: "I haven't thought about that". Kroatian säähän voi siis luottaa, vaikka nyt kohdalle osuikin poikkeuksellisen viileät festarikelit - välillä ei meinannut pärjätä yöllä t-paidassa. Avajaisbileet pidettiin myös Tuškanacissa.

Festivaalin erikoisuus on ääritehokas sosiaalisen median käyttö: työryhmä julkaisee facebookissa jatkuvasti promomatskua leffoista sekä kuvia ja videoita itse tapahtumasta. FB-ryhmässä jopa mainostettiin matkakohteeksi hylättyä parantolaa Zagrebin lähellä. Avajaispäivänä esityspaikoilla liikkui Avatar (2009) -elokuvasta karannut na'vi-neitonen ja festivaalin tunnushahmo, vaitelias näkymätön mies joka ilmestyy jatkuvasti kuumottamaan hiljaisella tuijotuksellaan yleisöä ja festivaalivirkailijoita. Kyseinen herra seikkailee myös pitkähkössä Frank Miller -tyylisessä sarjakuvassa festarin erityisen hienossa ohjelmalehdessä.

Avajaiselokuvana näytettiin Park "Oldboy" Chan-wookin odotettu Hollywood-debyytti Stoker. Mia Wasikowska angstisena ernuna toi hyvällä tavalla mieleen AnnaLynne McCordin ylimielisen misfit-roolin elokuvassa Excision (2012). Stokerin hieno kuvaus ja lukuisat tyylikikat eivät kuitenkaan riittäneet peittelemään epäkiinnostavaa tarinaa.

Yleisöäänestyksessä parhaaksi uudeksi elokuvaksi nousi Doomsday Book, Yim Pil-Sungin ja Kim Jee-Woonin (I Saw the Devil, 2010) kolmen episodin koostama lopunaikojen visio. Ensimmäinen, zombie-epidemiaa vinksahtaneesti lihateollisuuteen peilaava episodi ei ollut häiriintyneisyydestään huolimatta vielä mikään täysosuma. Toinen jakso, jossa buddhistitemppelin robotti saavuttaa valaistumisen ja joutuu valmistajiensa kanssa vastakkain oli jo varsin kiinnostava. Harmittavasti kolmas ja parhaaksi mainittu episodi jäi tältä toimittajalta näkemättä, koska festivaalijohtaja Stjepan Hundic johdatteli vieraita joka ilta pahoille teille Zagrebin menevään ravintola-, baari- ja klubimaailmaan, mm. Guitar Wolfin keikalle. Hauska mies.



Muita nimikkeitä ohjelmistossa olivat esimerkiksi Suomessa jo festareilla nähdyt Room 237, pätevä norjalainen fantasia Thale, hauska ja hullu The ABCs of Death, omaan näppäryyteensä kompastuva Resolution ja katsojamielipiteitä jakanut Refnin Only God Forgives. Muusta ohjelmistosta kiinnostavinta otantaa olivat Cannes-voittaja Blancanieves, Kitanon Outrage Beyond, zombie road movie The Battery, indiekauhu Citadel, ja idealtaan kiinnostava kuolettavasta maratonista kertova brittileffa The Human Race. Suomesta mukana oli Aku Louhimiehen tuore draama 8-pallo.

Toki ohjelmistoon on lipsunut jotain heikompiakin teoksia kuten Noboru Iguchin Dead Sushi, jonka rasittavaa cgi-pelleilyä on paatuneimmankin trash houndin vaikea sulattaa, sekä potentiaalinsa harvinaisen törkeästi lunastamatta jättävä Berberian Sound Studio, jolla tosin on myös ymmärtäjänsä. Lyhytelokuvaohjelma oli erityisen kiinnostava: mm. intialainen vampyyritarina Khoon Ltd, Resolutionin ohjaajien scifi Wrecked sekä yllättävänä vetona Suomesta Anssi Kasitonnin ohjaama Planet of Sexes.

Ilahduttavasti mukana on myös retronäytöksiä. Festivaalin linja on esittää klassikoita, joilla tulee täyteen tarpeeksi pyöreitä vuosia. Tällä kertaa tarjolla olivat alan perusteokset Soylent Green (40v), Rosemary's Baby (45v) ja King Kong (80v). Soylent Greenin näytöstä tukemaan oli järjestetty myös paneelikeskustelu aiheesta tulevaisuuden ruoat. Juuri tällainen elokuvakulttuurin laajentaminen saa Fantastic Zagrebin tapaiset tapahtumat tuntumaan paljon arvokkaammilta kuin berlinalemaiset rahat tänne - katso elokuva - k thanks bye -mallin festivaalit.

Toinen erikoisuus on festivaalin perinne näyttää tv-sarjamaratoneja elokuvateatterissa. Aiempina vuosina nähtiin Game of Thronesin ensimmäinen ja toinen kausi, ja nyt vuorossa oli Lars von Trierin Riget 1 & 2. Parasta mahdollista tavaraa siis.

Helsingin Night Visionsin tapaan Fantastic Zagrebissakin on oheisohjelmaa kuten maskeeraustyöpaja ja luentoja. Timo "Iron Sky" Vuorensola oli yksi festivaalin kunniavieraista ja jakoi luennollaan kokemuksiaan siitä, kuinka oikealla masinoinnilla crowd fundingilla voidaan kanavoida julmetut rahamäärät leffaprojekteihin. Toinen kiinnostava luento oli Japanin friikeimmistä alakulttuureista useita kirjoja julkaisseen Velimir Grgicin katsaus japanilaisen komedian erikoisuuksiin ja juuriin.

Yleisöä oli liikkeellä mukavat määrät, ja ilmeisesti lippujen ostamisesta ei tarvitse erityisesti stressata. Tänä vuonna festivaalin valotehoa ja kävijöitä tosin varasti hieman se, että samaan aikaan Kroatia liittyi Euroopan unioniin. Mittavat turvajärjestelyt vaikeuttivat liikkumista, ja kansa kokoontui Ban Jelacic -aukiolle todistamaan historiallista hetkeä samalla kun klassinen orkesteri soitti Star Trek: The Next Generationin tunnussävelmää ja ilotulitukset paukkuivat taivaalla.

Fantastic Zagrebin ohjelmalehti on myös englanniksi, ja muutenkin jäi vaikutelma että ulkomaiset kävijät otettiin huomioon usein. Hienoinen ongelma kauempaa saapuville vieraille on se, että festivaali kestää yhdeksän päivää, ja ainakin nyt suurin osa ohjelmistosta oli keskitetty kolmelle viimeiselle päivälle.



Hyvä lisäsyy vierailla festivaalilla on Kroatia itsessään. Kesä-heinäkuun vaihteessa sää on upea ja koska elokuvat esitetään iltaisin kahdeksan jälkeen, ehtii päivisin nauttia ulkoilmasta. Tunnin ajomatkan päässä on Avatarin maisemat mieleen tuova vesiputousten, luolien ja eritasoisten järvien muodostama Plitvicen kansallispuisto, joka on ehdottomasti päiväreissun arvoinen. Ennen tai jälkeen festivaalin voi jatkaa vaikkapa Game of Thronesin kuvauspaikoille Dubrovnikiin tai Trstenoon. Jos haluaa kombottaa useita festareita samaan Keski- ja Itä-Euroopan reissuun, ajallisesti ja maantieteellisesti lähellä ovat mm. Slovenian Grossman Fantastic Film and Wine Festival sekä arvovaltainen Karlovy Vary Tšekin tasavallassa.

www.fantastic-zagreb.com

Photos © Fantastic Zagreb

Loppuyhteenveto:

 JSJMKKJM*MHTPMMSMMK*EMPITMTKALKA
1.Only God Forgives (2013)Only God Forgives (2013)3.03.54.03.5...3.53.03.54.02.54.04.03.503.43
2.Doomsday Book (2012)Doomsday Book (2012)......3.5...........................3.50...
3.Room 237 (2012)Room 237 (2012)3.5.........2.5...3.04.0......4.0...3.403.95
4.Resolution (2012)Resolution (2012)3.0...3.0............3.0......3.5...3.133.20
5.Stoker (2013)Stoker (2013)......3.0......2.5......4.0...2.5...3.003.38
6.Berberian Sound Studio (2012)Berberian Sound Studio (2012)2.02.52.5...2.53.5...4.0......3.5...2.933.06
7.Thale (2012)Thale (2012)3.0...3.0............2.0......3.0...2.752.83
8.The ABCs of Death (2012)The ABCs of Death (2012)2.52.03.5............2.53.0...2.5...2.672.60
 JSJMKKJM*MHTPMMSMMK*EMPITM3.113.21
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!