Caroline Munro
Kadonneen aarteen metsästäjä, osa 3
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14 · 15 · 16 · 17 · 18 · 19 · 20 · 21 · 22 · 23 · 24 · 25 · 26 · 27 · 28 · 29 · 30 · 31 · 32 · 33 · 34 · 35 · 36 · 37 · 38 · 39 · 40 · 41 · 42 · 43 · 44 · 45 · 46 · 47 · 48 · 49

Contact (1997)

Ensimmäinen yhteys

aka Kontakt

Contact #1 Contact #2
IMDb

Steven Spielbergin mallioppilas Robert Zemeckis päätti 1990-luvulla karistaa harteiltaan aikaisempien kohellustensa humoristisen painolastin ja ryhtyi vakavasti otettavaksi ohjaajaksi. Hänen kiistaton läpimurtonsa aikuisfilmien valtavirrassa oli lamakauden Jeesus-tarina Forrest Gump (1994), jossa Tom Hanksin hartaasti tulkitsema löylynlyömä jokamies luovii amerikkalaisen hallintokoneiston heittopussina säteillen valoa ja lämpöä synkkään lähihistoriaan.

Vuonna 1997 valmistuneessa Ensimmäisessä yhteydessä Zemeckis tyrkyttää vielä edellistäkin paksumpaa populismia. Hän julistaa ihmiskunnalle pelastusta, mikäli se luopuu tieteellisistä todennäköisyyksistä ja hurahtaa myyttiseen luikuriin. New Agen möyhentämään maaperään polkaistusta elokuvasta tuli maailmanlaajuinen arvosteluhitti, jota kehuivat kaikki tekniseen keikarointiin väsyneet kriitikot.

Contact [1]
Contact [2]

Juoneltaan Ensimmäinen yhteys on sangen yksioikoinen, helppohintaiseen samaistumiseen houkutteleva hölynpöly. Sen päähenkilö on varhain orvoksi jäänyt nuori nainen (Jodie Foster), joka pakenee yksinäisyyttään entistä eristävämpään uraputkeen. Hän johtaa erämaassa tutkimusprojektia tarkoituksenaan metsästää avaruudesta älykkäiden muukalaisten lähettämiä signaaleja.

Puoliväliin asti elokuvassa näpelöidään tietokoneita, tuijotetaan taivaalle, kuunnellaan herkillä radiolaitteilla tähtitarhojen kohinaa ja odotellaan ihmettä tapahtuvaksi. Kun kaukainen viesti vihdoin tavoitetaan, se pakottaa tiedenaisen pohtimaan olemassaolon arvoituksia tyystin epätodelliselta pohjalta. Pontta mielenmuutokselle hän hankkii hyppäämällä sänkyyn lipeväkielisen saarnamiehen kainaloon.

Contact [3]
Contact [4]

Verrattuna moniin muihin tieteisfilmeihin Ensimmäinen yhteys vaikuttaa asiapitoiselta viihteeltä, mutta raaputtamista sen pinta ei silti kestä. Järjen ja uskon ristiriita vesitetään lahkolaisuuteen taipuvaksi kompromissiksi, viitsimättä lainkaan kaavailla ulkopuolisen sivistyksen aiheuttamaa poliittista paniikkia tai sitä varjostavaa huijauksen mahdollisuutta.

Ensin Zemeckis kytkee uteliaisuutta kutkuttavat teemansa kiitettävästi dokumentaariseen taustaan, mutta loppuaan kohden kiinnostava aineisto korvataan lohduttavalla taivasfantasialla. Paradoksaalisesti juuri siitä syystä Ensimmäinen yhteys on sisällöltään merkittävämpi elokuva, kuin ensisilmäykseltä luulisi. Sen julistukset tulevat vuosikymmenien saatossa kasvamaan korkoa. Filmi peilaa valmistumisajankohtansa henkisiä kimmokkeita paljastavammin kuin useat korkealentoisemmat taideteokset. Talouslaman romuttaman materialistisen juppikulttuurin raunioilla yksilöillä oli tuolloin tarvetta eheytyä ja tarrautua intuitioihin.

**---
keskiarvo
toimitus
2.89/5.00 (9)
 JSJLJMJM*MHMEMMEMTM
  3.0 3.0 3.0 3.0 3.5 3.0 2.5 3.0 2.0
keskiarvo
lukijat i
3.33/5.00 (9)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  5 (42)
12%
Contact (1997)  Contact (1997)Ensimmäinen yhteys  
Sivu:

kommentit

odota...
Joosef kommentoi (16.4.2014 16:11:22)
user avatar New age ei kyllä ihan ekana tullut mieleen tästä.. pitäisköhän ottaa uusintakatseluun?
vastaa »
Kyllä kommentoi (31.10.2019 15:17:30)
user avatar Katsoin tämän teatterissa ja leffa toimi hienosti. Yritin nyt vähän aikaa sitten katsoa leffaa uudestaan ja en jaksanut alkua pidemmälle. Ehkä tämä on aikansa tuote ja toimi silloin joskus paremmin.
vastaa »
asdf kommentoi (10.11.2019 19:08:42)
user avatar Katsoin myös teatterissa ja hyvä ja taidokas elokuva, mutta elokuvassa esitellyt uskovaishihhulit ja McCounaugheyn uskishahmo vaan pääsivät niin iholle, että en osannut nauttia itse scifiaspektista. Sekin ärsyttää, että luultavasti tuollaista toimintaa syntyisi irl, jos älykkäästä et-elämästä saataisiin todisteita. Mikä ei tietenkään ole elokuvan vika.
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa