Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3013
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

Night Visions - Maximum Halloween 3013

30.10.-3.11.2013 Maxim & Kinopalatsi, Helsinki

Night Visions -festivaalit ovat uhkaamassa paisua jo niin massiivisiksi, että koko festivaaliohjelmiston mahduttaminen yhteen artikkeliin alkaa käydä haastavaksi. Tämä koskee erityisesti syksyisiä Maximum Halloween -bakkanaaleja, joihin oli taas viimeksi pursutettu yli 30 pitkää elokuvaa ja lisäksi runsain mitoin lyhytelokuvia, vieraita ja kaikenkarvaisia muita yllätyksiä. Jatkossa festivaalikatsaukset lienee järkevin jakaa useampaan osaan. Kinkerit keräsivät jälleen ennätysyleisön, ohjelmistosta kävi nauttimassa tänä vuonna lähes 14 000 kävijää. Yleisöpalkinnon pokkasi kaikkien aikojen parhaalla keskiarvolla itseoikeutetusti Frank Pavichin dokumentti Jodorowsky's Dune.

Festivaalit ottivat varaslähdön jo edeltävänä tiistaina kun virallisessa festivaaliravintola Bar Loosessa esitettiin Rob Zombien uutuuselokuva The Lords Of Salem, joka tosin ehti lipsahtaa suomessakin jo dvd- ja bluray-levitykseen. Sääli sinänsä, sillä Zombie on tosissaan yrittänyt luoda hitaasti avautuvaa kauhuelokuvatunnelmointia, joka tulee parhaisiin oikeuksiinsa elokuvateatterissa. Rocktähti-ohjaajan vaimo Sheri Moon Zombie tekee yllättävän hyvän pääosasuorituksen radiojuontajana, joka hajoaa palasiksi kenties noitien katalien juonien tai kenties oman huumeriippuvuutensa takia. Zombieiden elokuva sortuu kuitenkin lopussa omaan hölmöyteensä. Muutaman hienon kieroutuneen jakson (Kääpiöhirviö! Suihinottoa vaativa pahan pappi!) teho syödään täysin tökerössä loppukohtauksessa, jossa leikitellään ankeasti Photoshopin venytystyökalulla.

Varsinaisen festivaalin jokaista päivää hallinnoi itseoikeutetusti kunniavieras Udo Kier, joka esitteli kaikkiaan neljä klassista kauhuelokuvaansa. Näistä The House on Straw Hill (1976) ja Flesh For Frankenstein (1973) on jo käsitelty Elitistissä. Kierin lähes standupmaiset Q&A -sessiot venyttivät ohjelmaa päivä päivältä pitemmäksi, johtaen pääyönä peräti 1,5 tunnin myöhästymiseen. Kier ei yksinkertaisesti suostunut tyytymään vähään, vaan yleisön vaietessa ja ujostellessa häneltä uusien kysymyksien kysymistä, alkoi näyttelijä lempeästi piikittelemään suomalaisia tai festivaalin järjestäjäkuntaa kunnes uusi kysymys saatiin esitettyä. Vastapainona yleisö sai kuulla varsin hulvattomia muisteloita (suurimmaksi osaksi useaan kertaan) esimerkiksi Madonnan "hyvin organisoidusta" alapäästä, Lars von Trierin Riget-sarjan ensimmäisestä kuvauspäivästä, jolloin Kier joutui puskemaan limalla vuoratun päänsä läpi keinotekoisen vaginan, ja tietysti myös näyttelijän arkielämästä ranchillaan, jossa hänellä on muovinen hevonen nimeltä Max.

Kier toi myös viimeiselle yölle mukanaan pienen yllätyksen, Graham Rosen lyhytelokuvan Mrs Meitlemeihr vuodelta 2002. Kier esittää elokuvassa Adolf Hitleriä, joka pakenee toisen maailmansodan päättyessä Lontooseen vanhan eukon valepuvussa. Esikunnaltaan turhaan viestejä odottava Hitler joutuu tahtomattaan yläkerran vanhan juutalaismiehen lähentelyjen kohteeksi. Varsin hölmöä huumorintajua vaativa elokuva toimi sopivan kepeänä alkupalana Walerian Borowczyckin Tohtori Jekyll ja naiset -elokuvan esitykselle - jossa jouduttiin kelanvaihtojen ajaksi pitämään muutama pieni tauko, jolloin kunnon showmiehenä Kier myös ponnahti takaisin lavalle yleisöä viihdyttämään.

Muita festivaaleilla nähtyjä vieraita olivat mm. Filth -elokuvan ohjannut Jon S. Baird, Lord Of Darknessin ohjannut Ricky Wood, Nightsatan and the Loops of Doom -lyhytelokuvan ohjaaja CHRZU sekä Finlandia-gaalassa kuvaajansa Timo Heinäsen ja näyttelijä Antti Reinin kanssa elokuvansa Joulubileet esitellyt ohjaaja Jari Halonen.

Vasta kello yhdentoista aikaan aamusta luukusta kolahtaneena päätöselokuvana nähtiin Halosen tuoreen Kalevala-tulkinnan kunniaksi neuvosto-suomalainen yhteistyö Sampo vuodelta 1959. Hämmentävän fantasiaelokuvan restauroidun 35mm -filmiprintin kyytipoikana tarjoiltiin myös sarjakuvataiteilija Petteri Tikkasen piirtämä zine, jossa elokuvan historiaa valotettiin haastattelun muodossa. Lehdykkä jäikin itse elokuvaa muistettavammaksi tapaukseksi, sillä silmäluomet eivät tahtoneet pysyä enää auki Louhen katalia juonia seuratessa.

Tällä sivulla mainittujen lisäksi Elitistissä on Night Visionsin sadosta aiemmin käsitelty You're Next, John Dies at the End, Eaten Alive, Fresh Meat, Carrie sekä Death Ship.


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 


thumbnail
 
thumbnail
 
thumbnail
 

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14