Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3013
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

Borgman (2013)

aka Camiel Borgman

Borgman #1 Borgman #2
IMDb

Tarvitseeko elokuvalla olla selitys? Varsinkin kauhu- ja trillerielokuvat voivat olla sitä jännittävämpiä, mitä enemmän jätetään katsojan mielikuvituksen varaan. On kiistämättä piinaavampaa, kun ei ole aivan perillä siitä, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan. Silti pääosa näidenkin elokuvien yleisöstä on tottunut melko kaavamaiseen juonenkuljetukseen, jolloin käänteet eivät liiemmin yllätä. Onneksi vastaan tulee myös erikoistapauksia, joiden rajoja rikkova tarinointi pistää paremmin silmään. Hollantilainen ohjaaja-käsikirjoittaja Alex van Warmerdam ei ilkikurisesti anna kovinkaan paljon ilmi elokuvassaan Borgman. Aina kun katsoja luulee pääsevänsä jyvälle siitä, mistä elokuvassa on kyse, seuraava kohtaus käsittelee jotakin täysin muuta.

Alkujaksossa nähdään, kun raivostuneet kyläläiset ryntäävät metsään vihikoirat edellään, talikot ja haulikot kourassa. Myös paikallinen pappi vaikuttaa olevan erittäin tuohtunut jostakin metsässä majailevasta. Melko mukavan oloisessa maanalaisessa pikku tuvassa asuva partasuinen mies (Jan Bijvoet) äkkää takaa-ajajat ja varoittaa muissa samanlaisissa metsäkoloissa asuvia kollegojaan vaarasta. Mies itse pakenee esikaupunkialueelle ja alkaa soitella ovikelloja turvapaikan toivossa. Hän vetoaa olevansa perheen emännän vanha tuttava, vaikka naiset eivät selvästi tunne häntä. Eräällä ovella talon isäntä Richard (Jeroen Perceval) menettää malttinsa ja antaa pakolaiselle kunnolla köniin. Tapausta todistava vaimo Marina (Hadewych Minis) heltyy ja lupaa piilottaa ukon kartanonsa puutarhurin tupaan.

Borgman [1]
Borgman [2]

Elokuvan eteneminen on vielä melko suoraviivaista, kun nimellä Camiel Borgman itseään kutsuva muukalainen alkaa pikku hiljaa soluttautua lapsiperheen elämään. Yläluokkaisen perheen käytöksessä alkaa esiintyä erikoista yhtenäistymistä ja rauhallista suhtautumista outoihin tapahtumiin. Borgmanilla vaikuttaa olevan joitakin epämääräisiä mielenhallintakykyjä. Tämä paljastuu myös kun esitetään että hän käy riivaajan tavoin istumassa alasti nukkuvan Marinan päällä, aiheuttaen tälle unia, joissa hän tappaa aviomiehensä. Ei ole enää lainkaan varmaa, mikä tapahtuu elokuvan "oikeassa" maailmassa ja mikä on vain Borgmanin hallinnoimaa unta. Pian kukaan perheestä ei vaikuta enää edes muistavan, mistä Borgman tuli. Hän itse hääräilee mielellään puutarhassa ja hankkiutuu eroon kartanon vanhasta palveluskunnasta korvatakseen nämä kollegoillaan.

Borgman [3]
Borgman [4]

Maanalaisella kansalla on selvästi jokin suuri suunnitelma. Sen yksityiskohdat ovat hämmentäviä ja yhä enemmän pahaenteisen häiritseviä. Etenkin se, ettei perhe itse koe tilannetta mitenkään vaaralliseksi, ahdistavaksi tai luonnottomaksi, vaan käyttäytyy kiltisti kulkureiden sanelemaan tahtiin, luo outoa tunnelmaa. Borgmanin joukkion tähtäimessä siintää eräänlainen esitys tai performanssi. Sattumalta ohi vaeltavaa paria vinttikoiria ohjeistetaan perheeltä salaa varastossa, että nämä esiintyvät liian pian. Taustalavastetta varten (tai jostain muusta syystä) kauniin kartanon huoliteltu puutarha myllätään kaivinkoneilla ruskeaksi mutakuopaksi. Tietty metataso elokuvan tekemiseen pidetään visusti hallinnassa, käyttäen sitä vain hitusen ripotellen silloin tällöin. Oikeastaan mausteen tarkoituksena on ilmeisesti lähinnä korostaa omaksumiemme roolien (kuten perheroolien tai ammattien) luomaa epätodellista pintakuvaa. Todelliset halumme ja pyrkimyksemme ovat jossakin muualla.

Borgman [5]
Borgman [6]

Kaikkein ilmeisimpänä elokuvassa voi nähdä jonkinlaisen luokkasatiirin aineksia. Kieltämättä selittämätön outous sekä vähäeleinen poskettomuuksien esittäminen arkipäiväisinä muistuttaa erityisesti Luis Buñuelin tuotannosta. Keskeisenä uhrina toimiva rikas liikemies Richard esitetään alussa varsin ikävänä ihmisenä, jolla ei ole lainkaan empatiaa tai sietokykyä erilaisia ihmisiä kohtaan. Oma, ylempi asema on eurooppalaisena itsestäänselvyys. Maan alta pakenevat kulkurit voisivat siis kuvata olosuhteiden pakosta pohjoiseen paenneita maahanmuuttajia. Mutta silti Richard päästää nämä (valkoisuutensa vuoksi) kartanonsa hanttihommiin. Näiden seikkojen valossa kyseessä voisi olla myös tietynlainen valkoisen ja patriarkaalisen yhteiskuntarakenteen murenemista kuvaava teos.

Paitsi että tämäkään teoria ei kata täysin elokuvan merkillisyyttä. Jos näin olisi, kyseessä olisi varsin paranoidin oikeistolainen kuvaus siitä, kuinka pahantahtoiset uudisasukkaat nakertavat hiljalleen yhteiskunnan rakenteet, viettelevät naiset ja tartuttavat murhanhimoiset tapansa lapsiinkin. Vihan sijaan elokuvan muukalaiset tuovat tullessaan tietyn rauhan. Rauhaton, epävarmuudessa elävä perhe löytää kaiken päätteeksi onnenhymynsä, vaikka heidän pitäisi olla tietoisia siitä, että ympäristö on muuttunut entistä kaoottisemmaksi ja vaarallisemmaksi. Elokuva välttää varsin hyvin jakamasta sympatiaa juuri kellekään hahmolle. Kaikki kuvataan kylmästi ja toteavasti.

Borgman [7]
Borgman [8]

Mukana on myös tietty myyttinen ydin. Maan alta ponnahtavat ihmiset eivät vaikuta olevan täysin inhimillisiä ja heidän toiminnassaan ja tavoitteissaan voi nähdä joitakin yhtymäkohtia kansantarujen maahisiin, menninkäisiin ja pikkupiruihin. Uhrit merkitään tatuoimalla näihin yöaikaan risti, ja olentoja suojelevat todellisuutta muokkaavat taikavoimat. Erona perinteisiin myyttihahmoihin, nämä pyrkyrit pitävät yllään pukuja, ajavat autoa ja nauttivat viinistä ja hyvästä ruuasta. Onko maahisista tehty siis joitakin talouden pyrkyreitä, jotka vievät liikemiehen perheen perikaton? Tämäkään ei vaikuta olevan täysin sopiva tulkinta, sillä maanalaiset asukit ovat erityisen kiinnostuneita perheen lapsista ja heillä on seksuaalista vetovoimaa myös eri-ikäisiin naisiin.

Lopulta on turha yrittää syöttää mitään tiettyä tulkintaa elokuvasta, sillä sen suuri ilo onkin juuri se, että koska mikään ei osu täysin kohdilleen, se jää askarruttamaan mieltä. Monia kryptisiä vihjeitä ja kohtauksia voi tulkita uudelleen ja uudelleen ja joka kerta kokonaiskuvasta saattaa tulla jotakin muuta. Ei siis epäilystä, etteikö Borgmanissa olisi ainesta kunnon kulttiklassikoksi. Into uudelleenkatselua kohtaan palaa katsojassa syvällä.

****-
keskiarvo
toimitus
3.21/5.00 (7)
 JSSMJM*MMEMPITM
  4.0 3.5 3.0 2.0 2.0 4.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.75/5.00 (6)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
 pisteet (äänet)nimeke
  6 (13)
46%
Borgman (2013)  Borgman (2013)  
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

kommentit

odota...
Petteri Borgman kommentoi (7.6.2014 23:57:16)
user avatar Hieno elokuva. Ja ennen kaikkea komeasti nimetty!
vastaa »

kommentoi arvostelua ja/tai elokuvaa