Caroline Munro
Night Visions - Maximum Halloween 3013
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11 · 12 · 13 · 14

The World's End (2013)

aka Kraj svijeta; U konce sveta; Bienvenidos al fin del mundo; Le dernier pub avant la fin du monde; La fine del mondo; Una noche en el fin del mundo

The World's End #1 The World's End #2
IMDb

Hot Fuzz (2007)

aka Super flic; Hot Fuzz - Verbrechen verboten; Hot Fuzz - Zwei abgewichste Profis; Arma fatal; Blue Fury; Bubblin' Fizz

Hot Fuzz #1 Hot Fuzz #2

Genre

IMDb

Niin kutsuttu Cornetto-trilogia koostuu kolmesta ohjaaja Edgar Wrightin ja näyttelijäpari Simon Peggin ja Nick Frostin yhteisestä genrekomediasta. Sarja alkoi vuonna 2004 romanttisella zombie-komedialla Shaun Of The Dead, ja on saanut nimensä siitä, että pienellä merkkijäätelötötteröllä on esiintyminen jokaisessa osassa. Tämän vuoden Night Visions -festivaaleilla nähtiin koko sarja, mikä antaa aiheen tutkailla näiden brittikomedioiden jatkuvia teemoja. Kuten kaikissa Wrightin elokuvissa (mukaan lukien myös vuoden 2010 sarjakuva-adaptaatio Scott Pilgrim vs. The World sekä tv-sarja Spaced - Avaruuden tuntua), koko trilogiassa on kyse keskenkasvuisiksi jääneistä miehistä, jotka ovat kasvaneet niin tiiviisti pop-kulttuurin parissa, että tulkitsevat elämäänsä lähes yksinomaan sen kautta. Vasta eteen sattuva tositilanne pakottaa heidät havaitsemaan, ettei elämä seuraa välttämättä elokuvien latuja, ainakaan ellei itse suostu kasvamaan ihmisenä.

The World's End [1]
The World's End [2]

Vuonna 2007 valmistunut Hot Fuzz ei nyt ehkä sentään ole klassikko, mutta jo jonkinlainen kaveriporukkojen kaljoitteluiltojen vakiintunut kulmakivi. Se on osuvin lisä kyttäkaverusten kaanoniin sitten Michael Bayn kahelin Bad Boys II:n (2003), joka on myös toiminut elokuvan yhtenä keskeisimmistä esikuvista. Juonessa lontoolainen ylitehokas poliisikonstaapeli Michael Angel (Pegg) siirretään liian epäpätevän näköiseksi jäävien esimiestensä jaloista uneliaaseen Sandfordin pikkukaupunkiin. Kyttäelokuvista innostunut kollega Danny Butterman (Frost) kiinnostuu suurkaupungin poliisista. Hän uskoo Angelin poliisityön metodien olevan toimintaelokuvista tuttuja eivätkä suoraan sääntökirjasta revittyjä. Hyperahdettu elokuva repii huumoria arkisten poliisitehtävien kuvaamisesta Baylle tai Tony Scottille tyypillisellä hyperaktiivisella kuvaustyylillä.

The World's End [3]
The World's End [4]

Hot Fuzzin rakenne on jokseenkin sama kuin sitä pari vuotta myöhemmin ilmestyneellä Kick-Assillä (2010). Aluksi tuttuun genreen kuuluvat konventiot esitetään epärealistisiksi ja vaarallisen hyödyttömiksi ideoiksi. Elokuvan todellisuus esiintyy totuttua paljon arkisempana ja puuduttavampana. Mutta komedialle on sallittava myös täysi pöytien kääntäminen jos sillä saadaan hauskoja tuloksia aikaan. Molemmat elokuvat muuttuvat lopussa hervottomasti ylilyödyksi versioksi samasta aiheesta, jonka perustalle aiemmin irvailivat. Fuzzissa kylän silmääpitävien keskuudesta paljastuu salaliitto, jota ystävystyneet Angel ja Butterman ratkovat aseet laulaen (mutta ketään tappamatta). Kaiken järjen heittäminen ulos liikkuvasta poliisiautosta on ollut monille elokuvan kriittisemmille katsojille liikaa. Mutta koska kyttätoiminta ei ole kovinkaan älyllistä viihdettä muutenkaan, toimii se tuon genren rakastavan parodian kontekstissa erittäin hyvin.

Peggin ja Frostin keski-ikäistyttyä vanhan tyylin komediaan viiden vuoden jälkeen palaamisessa on jo tiettyä katkeransuloisuutta. Siksipä on hyvä huomata, että The World's End ottaa päänäyttelijöidensä iän huomioon ja elokuva on edeltäjiään synkempi ja katkerampi. Kaikista teini-ikään jämähtäneistä ei tule oman elämänsä sankareita, vaan ennemminkin sellaisia kuin Gary King (Pegg); rasittavia urpoja, jotka roikkuvat entisten kavereidensa lahkeissa, vaativat päästä kaljalle, nousussa kiusaavat kaikkia tielleen sattuvia, ja laskussa tilittelevät elämän valttikorttien hukkumista. Gary haluaa suorittaa neljän koulukaverinsa kanssa loppuun "kultaisen mailin", pienen englantilaiskylän pubikierroksen, johon kuuluu yhteensä 12 tuoppia kylän 12 pubissa. Muilla miehillä on jo muutakin tekemistä kuin bailaus ja sekoilu, työnsä ja perheensä, mutta vastahakoisesti he lopulta suostuvat Garyn pyyntöön.

The World's End [5]
The World's End [6]

Ei liene enää trilogian kolmannessa osassa suurikaan yllätys, että tälläkin tarinalla on genrekäänne. Paljastuu, ettei ole vain vanhentuneiden ukkojen harha, että pikkukaupunki ja sen asukkaat olisivat muuttuneet entisestä. Itse asiassa kyläläiset on suurimmaksi osaksi vaihdettu avaruudesta kotoisin oleviin robotteihin. Salaliitto yrittää korvata kaikki systeemin keskiarvosta poikkeavat helpommin kontrolloitavilla piraattikopioilla. Monen tieteiselokuvan tavoin teknologian kehityksestä huolestunut elokuva syyttää verkostoituvaa maailmaa humanismin unohtamisesta ja alemman kansanosan kohtelemisesta kuin karjana.

Päähenkilöidensä epämiellyttävyydestä huolimatta (tai kenties siitä syystä), komedia toimii yhä melko hyvin. Osa osalta sarjassa vitsit ovat tulleet maanläheisemmiksi samalla kun varsinaiset juonet ovat paisuneet yhä suuremmiksi. Elokuvan henkilökaartista löytynee useimmille tuttuja lapsuusseudun baarinkävijöiden arkkityyppejä. Loppua kohti The World's End ei kuitenkaan uskalla luopua tarpeeksi pian omasta konseptistaan ja jatkuu hieman liian pitkään samanlaisena, jossa aina uuteen pubiin päästään pakoilemalla robo-kopioita ja tuoppi ryystetään pikavauhtia alienien pieksennän ohessa ennen seuraavaan siirtymistä. Aivan viime hetket ottavat yllättävän uuden vaihteen silmään, jota olisi hyvin voinut seurata pitempäänkin.

The World's End [7]
The World's End [8]

Cornetto-sarjassa on paljon pieniä silmäniskuja ja viitteitä tuttuihin genre-elokuvan klassikoihin. Kuitenkin sarjasta kokonaisuutena voi löytää myös viihdekriittisiä sävyjä. Kaikkien elokuvien keskeiset henkilöt eivät kykene luopumaan pop-kulttuurin artifakteista, sekä niiden aiheuttamista tuntemuksista tai harhakäsityksistä. Viihde on ihmisten kasvun esteenä, kehityskulun blokkina, joka ei anna yksilölle juuri mitään mutta vaatii veronsa. Tai itse asiassa, molemmissa elokuvissa ovat hahmot selvästi myös oppineet jotakin viihteen kulutuksesta: Fuzzissa tarkka-ampumista ja Endissä hölmön överiksivedettyjä wrestling-liikkeitä.

Komediana pisimmän korren vetää Fuzz, joka kykenee tasapainoilemaan varmemmin kriittisyyden ja täyden hölmöilyn erittäin kapealla rajaviivalla. Vaikka The World's Endin parissa nauraa, sen teemat ovat hieman liian ylikorostettuja ja puolivillaisia. Jälkeenpäin sen antama viihde tuntuu muutenkin epätäydelliseltä. Lipevä Timothy Dalton on muutenkin parempi pahis kuin kuiva ja autoritäärinen Pierce Brosnan.

The World's End

***--
keskiarvo
toimitus
2.63/5.00 (4)
 JSTPMK*PI
  2.5 2.5 2.5 3.0
keskiarvo
lukijat i
3.58/5.00 (12)

 

Hot Fuzz

****-
keskiarvo
toimitus
3.00/5.00 (4)
 JSMK*EMPI
  3.0 3.0 2.0 4.0
keskiarvo
lukijat i
3.57/5.00 (15)
Jos kirjaudut foorumille,
voit itse pisteyttää tämänkin
elokuvan!
Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14