Caroline Munro
Yubari International Fantastic Film Festival 2014
sivu: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 · 10 · 11

Nishi Eizo Presents: The Return of Forum Theater

Yubarin pienen kauppakamarin ovi aukeaa. Japanilaisen genre-elokuvan puuhamies Marc Walcow lykkää paareilla sisään alastoman naisen, jonka kehon päälle on aseteltu perinteinen japanilainen sushi-ateria. Kokoustilan edustalla keskustelusessiota pitävät ohjaajasuuruudet Noboru Iguchi, Yoshihiro Nishimura, Shinji Higuchi, Katsuro Ono ja Kiyotaka Taguchi käyvät käsiksi lounaaseen. On lauantai-iltapäivä ja Yoshihiro Nishimuran liki legendaariseksi muodostunut Forum Theater vasta aluillaan.

Forum Theater on Yubarin vakiovieras Yoshihiro Nishimuran isännöimä ohjelmanumero, joka niputtaa yhteen tolkuttoman määrän verisiä lyhytelokuvia, täyspitkiä tuotoksia sekä kajahtaneita live-esiintymisiä. Ennen puolta päivää alkaneen ohjelman päätösnumero saatiin käyntiin vasta aamukolmelta festivaalihenkilökunnan onnistuttua herättämään nukahtaneen Nishimuran. Gorenikkarin levätessä show pyöri splatter-ohjaaja Naoya Tashiron ja Maki Mizuin voimin - sekä lopulta myös vieraaksi kutsutun Noboru Iguchin avustuksella, kun pullea ohjaaja sai kuulla kaikkien muiden lähteneen nukkumaan ja jättäneen hänet vastuuseen.

Tämänvuotisen Forum Theaterin suurin tähti oli lupaava erikoistehosteohjaaja Soichi Umezawa. Umezawan kädenjälki oli näkyvillä kankaalla hienossa M is for Middle -lyhytelokuvassa, joka oli yksi Nishimuran valikoimista kymmenestä näkemisen arvoisesta mutta The ABCs of Death 2 -elokuvasta ulos karsiutuneesta harrastelijatuotoksesta. Umezawan lyhytelokuvan voi katsoa myös The ABCs of Death 2:den virallisella nettisivuilla alkuperäisenä versiona (linkki) tai ohjaajan omalla kanavalla Vimeossa pidennettynä, parempana versiona (linkki).

Näytöksen ohella Umezawa kohahdutti yleisöä komealla make-up -efektidemonstraatiolla, jossa hän muunsi nuoren ja kauniin näyttelijä Momoko Kuroiwan vanhaksi tatuoiduksi mummoksi, jonka suolet pursusivat vatsasta ulos. Yleisö pääsi seuraamaan parituntisen operaation ensimmäiset 30 minuuttia livenä Umezawan siirryttyä sen jälkeen takahuoneeseen viimeistelemään työnsä ja palaten myöhemmin esittelemään lopputuloksen.

Student Splatter Movie Festival in Yubari: Nishimura Selection

Verenhimoisten nuorten ohjaajien saavutuksia esittelevä Student Splatter Movie Festival nähtiin nyt toista kertaa peräkkäin Yubarissa. Kyseessä on Tokiossa vuosittain pidettävän tapahtuman pienimuotoisempi inkarnaatio, jonka Nishimura koostaa omien suosikkiensa pohjalta. Viime vuonna tapahtuman taso oli varsin korkea, sillä mukaan oli kelpuutettu usean eri vuoden voittajatöitä. Tällä kertaa oli tyytyminen kuluneen vuoden parhaimmistoon.

Viiden opiskelijasplatterin valikoima lykkäsi kankaalle tuhottomat määrät järjetöntä väkivaltaa ja julmuuksia, jotka olivat kuin suoraan genreä vihaavan konservatiivin painajaisesta. One Wank, Ten Murders (2013) -elokuvan ohjaaja Takuya Masumura peräti myönsi ohjanneensa teoksen henkisesti epävakaassa tilassa jouduttuaan ongelmiin koulun kanssa ja erottuaan tyttöystävästään. Elokuvassa Masumura purkaa aggressionsa esittämällä turhautunutta elokuvaohjaajaa, joka teurastaa puolet yliopiston henkilökunnasta sekä jokaisen vastaan tulevan naisen.

Myös kaksi muuta opiskelijatyötä sijoittui kouluympäristöön. Warm Dinner Tablessa (2012) härski opettaja kiduttaa, raiskaa ja murhaa oppilaitaan mielensä mukaan. Elokuva ällistyttää vastenmielisyydellään, mutta ei juuri vakuuta muutoin. Draamapainotteisemmassa Super Positionissa (2013) epätoivoinen opiskelijatyttö silpoo kaltoinkohtelijansa saadakseen koulunäytelmän tuotantoon.

Opiskelijasetin veikeimmästä visiosta vastasi viime vuonna The Pervert -lyhärillään shokeerannut Amane Sato uudella elokuvallaan The Ghost Who Fucked Me (2014). Huvittavassa lyhytelokuvassa nuori mies joutuu kauniin kummituksen ahdistelemaksi, mutta päättää maksaa potut pottuina raiskaamalla henkiolennon julkisella paikalla. Vaha-animaatioihin erikoistunut Takena Nagao oli toinen tapahtuman veteraani. Nagaon uutuus Maid of the Dead (2013) jatkaa edeltäjiensä Chainsaw Maid (2007) ja Pussy Cat (2009) viitoittamalla tiellä, vaikka tyyli alkaakin pikkuhiljaa kärsiä inflaatiota.

Idän Tom Cruise ja huppupäiset salaliittolaiset

Laiskoista ihmisistä ja rennosta elämästä tunnettu Japanin eteläinen lomasaari Okinawa sai tänä vuonna kaikkien aikojen ensimmäisen zombielokuvansa. Postmoderni splatter-komedia Haisai Zombie (2014) seuraa kauhuelokuvaa tekevää kuvausryhmää, joka joutuu aidon lihansyöjäepidemian keskelle. Kulunut asetelma ei jaksa innostaa, mutta okinawalaisissa perinteissä on oma viehätyksensä ja osa elokuvan vitseistä vetää hymyn huuleen. Lopussa nähdään myös puitteiltaan vaikuttava 50 zombin joukkokohtaus, vaikka verenvuodatus valahtaakin tässä vaiheessa ankeaksi tietokonevereksi.

45-minuuttinen Haisai Zombie loisti Yubarissa pikemminkin paikalle saapuneiden vieraiden kuin tarjolla olleiden elokuvallisten meriittien pohjalta. Ohjaajan ja muiden näyttelijöiden ohella lavalle asteli itse Yasushi Murayama eli Oriental Tom Cruise. Aivan skientologi-veljensä aasialaiselta kopiolta näyttävä kaveri sai yleisön repeilemään pelkän näkymän surrealistisuuden johdosta.

Hieman Haisai Zombieta paremmin onnistui nuoren Kyuya Nakagawan väkivaltainen draama Cracking Life (2014). Ajankohtaisessa 40-minuuttisessa elokuvassa nuori mies vannoo kostavansa muukalaiselle, joka latasi hänestä internetiin noloja videoita. Kostoretki saa odottamattoman käänteen kun metsistä alkaa ilmaantua Ku Klux Klan -henkisiä huppupäitä. Elokuva ei huumaa teknisellä toteutuksellaan, mutta antaa varovaista lupausta nousevasta elokuvantekijäkyvystä.

Keskiyön tunnit

Yön ehdottomat kohokohdat olivat Nishimuran 16-vuotiaana ohjaama kauhuelokuva Paradox (1984), joka käsitellään tarkemmin seuraavalla sivulla, sekä sitä edeltänyt 'Eihi Shiina Kiri Kiri SM Event'. Nishimuran suosikkinäyttelijän emännöimä, täysin mielipuoliseksi karannut tempaus asetti Shiinan, Noboru Iguchin ja Maki Mizuin kilpailemaan siitä, kuka ehtii iskeä eniten neuloja epäonnekkaan koekaniinin nahkoihin määräajassa. Kaikki pelottomat masokistit jouduttiin valikoimaan yleisön seasta alun perin vapaaehtoiseksi ilmoittautuneen Haisai Zombie -ohjaaja Soichi Takayaman livistettyä paikalta ja Noboru Iguchin vaimon uhattua avioerolla, mikäli miehen ruumiista löytyy merkkejä köysistä tai neuloista. Kisan voitti Mizui 28 neulalla.

Ikimuistoinen yö saatiin päätökseensä hieman kolmen jälkeen aamuyöllä. Tapahtumaan kuuluivat jo mainitun sekoilun ohella myös ninjatyttöjen minikonsertti, Naoya Tashiron Zombie TV:n -erikoisversio, Rina Takedankin paikalle tuonut 'Noboru Iguchi Selfish Night' sekä Hajime Ohatan (Henge, 2011) muutaman minuutin pituinen zombilyhytelokuva, jonka nimi on hukkunut jonnekin allekirjoittaneen muistin syövereihin yhdessä menetettyjen yöunien kanssa. Illan päätyttyä jäikin ruhtinaalliset 5½ tuntia valmistautua seuraavan aamun ensimmäisiin näytöksiin.

Sivu:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11